تسهیل در پدید آوری کتاب

اگر فرض کنیم که ما می بینیم در زمینه هایی کتاب کم است، نباید منتظر بنشینیم؛ باید پدیدآوری کتاب را تسهیل کنیم. نمی گویم ما کتاب بنویسیم
جمعه، 20 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تسهیل در پدید آوری کتاب
 تسهیل در پدید آوری کتاب





 

رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی

یک نکته دیگر در مسأله کتاب، مسأله تولید کتاب است. البته چون این روزها راجع به مشکلات کتاب و ناشرین و نویسندگان و اینها زیاد بحث شده، من نمی خواهم در این زمینه، زیاد توضیح بدهم و صحبت کنم؛ ولیکن می خواهم این را عرض کنم- قبلاً هم به آقای مهاجرانی عرض کرده ام- که یکی از وظایف ما به عنوان مسؤولین کشور، عرضه کتاب است.
اگر فرض کنیم که ما می بینیم در زمینه هایی کتاب کم است، نباید منتظر بنشینیم؛ باید پدیدآوری کتاب را تسهیل کنیم. نمی گویم ما کتاب بنویسیم- یعنی دستگاه نظارت وزارت ارشاد خودش را برای کتاب نویسی موظف بداند- اما می توانند بروند و کسانی را که آمادگی دارند، پیدا کنند و مشوش آنها شوند؛ برای تولید کتاب در زمینه های گوناگون، برای به وجود آوردن و پدید آوردن کتاب. بعد هم کمک کنند- همین تسهیلاتی که وجود دارد برای این که نشر پیدا کند و چاپ شود- از آن، منافع مادّی هم عاید بشود و کتاب به دست مردم بیاید.
ما الان در زمینه های گوناگون، دچار کمبود کتابیم. البته حجم کتاب بالا رفته است_ برای من هم کتابهای تازه چاپ شده را خیلی می فرستند، این جا من می بینم. در جریان خیلی از کتابها قرار می گیرم؛ به علاوه گاهی هم که در نمایشگاه شرکت کرده ام، کتابهایی را که عامه مردم احتیاج دارند بدانند_ چه کتابهایی دربخشهای مختلف دینی، از عقاید و تاریخ دین و امثال آن گرفته، تا کتابهای مربوط به مسائل اجتماعی و مسائل تاریخی- ما راجع به اینها کتاب سنگین و وزین و مستقن- که انسان خاطر جمع باشد که این کتاب، در اختیار مردم قرار می گیرد و سطح فکر را بالا می برد- کم داریم! بایستی ما آنها را تکثیر کنیم، تا قدرت انتخاب برای مردم به وجود آید؛ یعنی گاهی کتابی در یک زمینه هست، خیلی هم خوب است، شما می پرسید که در فلان زمینه کتاب می خواهم- فرض کنید در زمینه تاریخ مشروطیت- شما را ارجاع می دهند به دو، سه کتاب، خوب، یک نفر مراجعه می کند، می بیند یکی از آنها طولانی است، یکی خوش قلم نیست، یکی دیگر هم فلان است؛ خوشش نمی آید، رها می کند!
ما باید به قدری در این زمینه خاص، کتاب داشته باشیم که هر مراجعه کننده ای غایت و مطلوب خود را آن جا پیدا کند. کوتاه، بلند، آسان و عمیق داشته باشیم؛ البته همه هم متفن و صحیح باشد. ما متأسفانه این را نداریم_ تنوع در موضوعات و تنوع در کتابهای موضوع واحد_ ذهنها بایستی از این جهت بتوانند خودشان را آن چنان که ممکن است، از این سرچشمه سیراب کنند.(1)

پی نوشت ها :

1. بیانات در دیدار با دست اندرکاران برگزاری هفتۀ کتاب، 19 آبان 1376

منبع :خامنه ای علی رهبر جمهوری اسلامی /رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی /ناشر موسسه فرهنگی قدر1385

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.