جنگ ایران و عراق؛ تبلیغات از دیدگاه امام راحل (1)

دولت عراق در تاریخ 31 شهریور ماه سال 1359 با تمامی امکانات جنگی، اعم از نیروهای نظامی ورزیده و کارآزموده و تسلیحات مدرن و پیشرفته از زمین، هوا و دریا
شنبه، 29 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جنگ ایران و عراق؛ تبلیغات از دیدگاه امام راحل (1)
جنگ ایران و عراق؛ تبلیغات از دیدگاه امام راحل (1)

 

نویسنده: مهدی ادیبی سده



 

مقدمه‏

دولت عراق در تاریخ 31 شهریور ماه سال 1359 با تمامی امکانات جنگی، اعم از نیروهای نظامی ورزیده و کارآزموده و تسلیحات مدرن و پیشرفته از زمین، هوا و دریا به ایران حمله کرد و بخش‏های وسیعی از خاک میهن اسلامی را به تصرف خود درآورد. این جنگ تمام عیار با توجه به اسناد و گزارش‏ها طبق اصول و قواعد حقوق بین‏المللی، از نوع جنگ‏های جنایت علیه صلح و امنیت بین المللی تعریف و تعبیر می‏شود که مسئولیت آن بر عهده آغازگر است.
علی رغم آن که برای آغاز هر جنگی معمولا دو طرف درگیر مدت‏ها در حالت جنگ سرد به سر می‏برند و تا حدی آمادگی نظامی برای مبارزه را فراهم می‏آورند، این جنگ در زمانی درگرفت که ما به هیچ وجه، آماده نبرد مسلحانه نبودیم و شاید بهتر باشد که بگوییم اصولا قصد جنگیدن نداشتیم؛ زیرا، دلیلی برای این اقدام نمی‏دیدیم. ملتی که پس از سال‏ها مبارزه و درگیری، نظام جبار و ستمگری را سرنگون و هزاران شهید و معلول در راه تحقق این امر به جامعه تقدیم کرده بود، قصد داشت به سازندگی بپردازد و ویرانی‏های چندین ساله خود را ترمیم کند و نفس تازه‏ای در کالبد نیمه‏جان جامعه بدمد. این ملت به طرف کشورهای مسلمان دست دوستی و همکاری دراز کرده بود و لزومی نمی‏دید که با ملل مسلمان یا دولت‏های همسایه در گیر نبردی نظامی شود، در حالی که رژیم بعثی عراق برای آغاز درگیری لحظه شماری می‏کرد و در آمادگی نظامی کامل به سر می‏برد. ارتش عراق، پس از حملات وسیع و گسترده ماه‏های اولیه در غرب و جنوب کشور و تصرف بیست هزار کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی‏مان، افزون بر آن که به طور آشکار و مکرر، اصول و قواعد اولیه جنگ را نقض کرد، از طریق به کارگیری انواع سلاح‏های کشتار جمعی، مانند بمب‏های شیمیایی و مانند آن، ایجاد خاکریزها، سنگرها، میدان‏های مین و موانع متعدد در اراضی اشغالی، که موجبات تخریب وسیع اراضی کشاورزی، مناطق مسکونی و تأسیسات زیر بنایی مختلف را فراهم کرد، با امکانات وسیع تبلیغاتی کوشید خود را مظلوم و نظام جمهوری اسلامی ایران را مقصر اصلی جنگ معرفی کند بدین ترتیب، از دولت‏ها و ملت‏های عرب و دوست و هم‏پیمان خود انتظار حمایت‏های مالی و سیاسی در سطح جهانی را داشت.
نکته مهم در دستگاه تبلیغاتی عراق این بود که برای حفظ انگیزه جنگ در بین نظامیان عراقی، آشکارا تاریخ و وقایع جنگ و دستاوردهای سپاهیان اسلام را تحریف می‏کرد. صدام برای لغو قرارداد صلح 1975 الجزایر اعلام کرد در آن زمان، عراق در موضع ضعف قرار داشته؛ بنابراین، قرارداد صلح بر آن تحمیل شده است یا برای آغاز حمله به ایران و قلب ماهیت جنگ، از توطئه مشترک اسرائیل، امریکا و ایران خبر داد و برای آن که نظامیان و مردم مسلمان و شیعه مذهب عراق را به جنگ تشویق کند چاره‏ای نداشت، جز آن که به جنگ جنبه عربی - فارسی بدهد و ایرانیان یا فارس‏ها را همان مجوس‏های قدیم بخواند و جنگ را انتقام تاریخی فارس‏ها از نبرد پیروزمندانه قادسیه اول عرب‏ها به رهبری سعد بن ابی‏وقاص بخواند. به همین منظور، دستگاه تبلیغاتی عراق فیلمی به نام قادسیه تهیه کرد و بدین ترتیب، عملا به تحریف تاریخ و انحراف افکار عمومی مردم عراق اقدام کرد.
صدام و رژیم بعثی عراق تا مدت‏ها توانستند با امکانات تبلیغاتی وسیع و پر دامنه، افکار عمومی کشورهای عربی و بین‏المللی را تحت تأثیر قرار دهند و اهداف تجاوزکارانه خود را پنهان نگه دارند. حال این پرسش‏ها مطرح می‏شود که عوامل موفقیت آنان چه بود؟ چرا ما نتوانستیم به خوبی از تبلیغات و رسانه‏های جمعی، مواضع حق طلبانه و دفاعی خود را به گوش جهانیان برسانیم؟ آیا شرایط اجتماعی - سیاسی دوران انقلاب عامل اساسی ضعف ما در تبلیغات دوران دفاع مقدس نبود؟ آیا مسئولان جمهوری اسلامی ایران با دستگاه تبلیغاتی مدرن مخالف بودند؟ سهم عدم وجود یک سیاست تبلیغاتی در دوران دفاع مقدس چه میزان بود؟ آیا اصولا تبلیغات می‏توانست نقش کارآ و مثبتی را در دوران جنگ به نفع ما ایفا کند و در خلال درگیری‏های نظامی، نقش همسویی ابر قدرت‏ها با دولت عراق، به ویژه همکاری امپریالیسم خبری امریکا با رژیم بغداد در تبلیغات منفی بین المللی علیه ما چگونه بود؟
هدف این تحقیق، بررسی نقاط ضعف و قوت تبلیغات ایران و عراق در طول جنگ هشت ساله و روش تحقیق، تحلیلی - توصیفی است و سعی خواهد شد از طریق جمع‏آوری اطلاعات و اسناد منتشر شده و با مراجعه به رهنمودهای امام خمینی (ره) در طول دوران دفاع مقدس به پرسش‏های مطرح شده، پاسخ داده شود. به عبارت دیگر، این شیوه را روش تحلیل اسنادی می‏گویند که در آن، ارتباط بین مشاهده و نظر (رجوع به متن و نتیجه‏گیری درباره هر مطلب) یک رابطه دو طرفه است، یعنی با طرح پرسش، جست و جو در متن آغاز می‏شود و ممکن است پس از مطالعه آن، برخی از قسمت‏ها معنی قسمت‏های دیگر را تغییر دهد.(1) موریس دو ورژه(2) این روش را جزء روش‏های کلاسیک می‏داند که اغلب، مردم به شیوه ناآگاهانه‏ای آن را به عنوان کشف اطلاعاتی که خواستار آنند، به کار می‏گیرند. (3)
به طور کلی، این شیوه دو روش تحلیل درونی و تحلیل بیرونی اسناد و متون را دربر می‏گیرد. تحلیل درونی سخنرانی‏ها، دست نوشته‏ها، پیام‏های تاریخی حضرت امام (ره) تحلیلی است که بر پایه‏های عقلانی استوار است و مفهومی است. (4) در تحلیل بیرونی متن، سند مورد نظر در متنی که از آن استخراج شده قرار گرفته و مطالعه می‏شود تا میزان درستی آن ثابت شود. در ضمن، شناخت زمینه‏های اصلی (5) پیام و سند در علوم اجتماعی بیانگر آن است که بدانیم مخاطبان و شنوندگان آن پیام و سند چه کسانی بوده‏اند و یا آن پیام در چه زمان و مکانی اظهار شده است. (6)
مقاله حاضر از دو بخش تشکیل شده است. در بخش نخست، ادبیات تحقیق و تعاریف و مفاهیم و نقش تبلیغات و انواع و اقسام و ویژگیهای آن از دیدگاه امام خمینی (ره) و دیگران را شرح می‏دهیم و در بخش دوم، نقاط ضعف و قوت تبلیغات ما و دشمنان را بررسی می‏کنیم و در پایان، نتیجه‏گیری و جمع‏بندی کلی را ارائه می‏دهیم.

بررسی مفاهیم‏

تبلیغات چیست؟

در فرهنگ عمید، تبلیغ به مفهوم رسانیدن آمده است: پیغام یا خبر، پیام یا مطلبی را به اطلاع مردم رسانیدن. (7)
در زبان و فرهنگ فرانسه، اصطلاح Lapropaganda را به مفهوم تبلیغ، ترویج، کوشش برای انتشار دادن مراسم و مسلکی به کار می‏برند که در اصل، از ریشه لاتینی Propgatus گرفته شده (8) و منظور از آن، هر اقدام منظمی است که برای رواج عقیده و مرام و قبولاندن عقیده یا آیین ویژه‏ای در زمینه‏های سیاسی و اجتماعی و غیره انجام شود. (9) از نگاه امام خمینی (ره)، تبلیغات از اصول بسیار مهم اسلام است و منظور از آن، شناساندن خوبی‏ها و تشویق به انجام آنها و ترسیم بدی‏ها و نشان دادن راه گریز و منع از آنها می‏باشد. (10)
هر چند در لغت، تبلیغ به معنای رسانیدن و ابلاغ کردن است، اما در دنیای تبلیغات، به معنای ترغیب دیگران به انجام کار مورد نظر تبلیغ کننده است که اگر در این راه، مبلغ به اصول اخلاقی و انسانی و حقوقی پای‏بند نباشد، ممکن است برای قبولاندن و القای یک خبر به تحریف، دروغ پردازی، رواج شایعات امور غیر واقع و خلاف نیز اقدام کند؛ امری که رژیم بعثی عراق بارها آن را انجام داد. در دوران حاضر، که آن را عصر ارتباطات نام گذاری کرده‏اند و پیام‏رسانی و ابلاغ کلام به سرعت و در سطح وسیع و بسیار گسترده‏ای صورت می‏گیرد، اهمیت پرداختن به موضوع تبلیغات در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و بررسی نقاط ضعف و قوت آن، امر ضروری و مهمی است. بازنگری امر تبلیغات در جنگ‏ها، رفع سستی‏ها و ضعف‏هایمان و ادامه شیوه‏های موفق و مثبت می‏تواند موفقیت و حقانیت ما را در صحنه‏های بین المللی تضمین کند.

اهمیت تبلیغات‏

در کتاب جنگ و ضد جنگ، الوین و هیدی تافلر راز بقا را در آستانه قرن 21 پیوستن به جریان موج سوم و یکی از ویژگی‏های این جریان را حکومت رسانه‏ها و عنصر اطلاعات و دانایی و تبلیغات می‏دانند. آنها معتقدند که کنگره‏ها و پارلمان‏ها و دادگاه‏های کند امروزی، محصول موج اول و وزارتخانه‏های غول آسا و دیوان سالاری‏های حکومتی کنونی نیز به مقدار زیاد محصول موج دوم‏اند. رسانه‏های فردا از تلویزیون سیمی گرفته تا ماهواره پخش مستقیم و شبکه‏های رایانه‏ای و سیستم‏های دیگر، محصول موج سوم‏اند و آینده نشان دهنده قدرت اعجاب برانگیز رسانه‏ها و دستگاه‏های خبری و تبلیغاتی جهان خواهد بود.(11)
تبلیغات به دلیل آن که به علم مستقل و پویایی که کاربردهای متنوعی دارد، تبدیل شده است، فرضیه‏ها اصول و قوانینی را دربر می‏گیرد که روز به روز، بر پیچیدگی و تخصصی شدن آنها افزوده می‏شود؛ بنابراین، هر ملتی که در راستای آموزش و به کار گیری آن در راه آرمان‏ها و اهداف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی خود تلاش و سرمایه‏گذاری بیشتری کند، به طور قطع، بر رقبای خود پیروز خواهد شد.

مؤلفه‏های ضعف و قوت تبلیغات چیست؟

تبلیغات مانند هر مقوله اجتماعی دیگری به سیاست و استراتژی مشخص و معینی نیاز دارد. مسئولان هر نظام و دولتی با در نظر گرفتن تمامی جنبه‏ها به سیاست گذاری و تعیین اولویت‏های جامعه می‏پردازند. طبیعی است بر اساس سیاست‏های داخلی و خارجی جامعه، سیاست تبلیغاتی نیز از ابعاد داخلی و خارجی برخوردار است.
اگر بپذیریم که تبلیغات فن و هنری است که می‏تواند افکار عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، این تأثیرات جنبه مثبت یا منفی خواهد داشت، مثبت از این نظر که خواسته تبلیغ کننده برآورده می‏شود و او به نیت و خواسته خود می‏رسد و منفی به این دلیل که تلاش تبلیغاتی یا بی‏نتیجه می‏باشد یا عکس نیت تبلیغ کننده به دست می‏آید. در بینش امام خمینی (ره)، ضعف و قوت تبلیغات به گونه متفاوتی مطرح شده است. هر چند از دیدگاه ایشان، تبلیغات امر مهمی تلقی می‏شود، اما این که به دلیل اشکالات و موانعی که در سر راه پدید می‏آید، مجبور شویم روش‏ها و تاکتیک‏ها را تغییر دهیم یا با تأخیر به اهداف خود برسیم، دلیل موجهی برای عدول از رعایت اصول نیست. (12)
در جای دیگری از پیام تاریخی و مهم امام خمینی (ره) خطاب به روحانیون، معیار کلی و محک تعیین تبلیغات منفی و مثبت را در این امر مهم که در هر حال، احکام خدا و حدود الهی نباید زیر سؤال بروند مشاهده می‏کنیم. حال این پرسش مطرح است که ادای این تکلیف در چه زمان و مکانی مناسب‏تر است؟
از نگاه امام (ره)، شاید هیچ مکانی برای تبلیغ درباره مسائل جهان اسلام و مشکلات جوامع انسانی از حرمین شرفین مقدس‏تر و مؤثرتر نباشد؛ مکانی که حجاج کشورهای مختلف اسلامی در بهترین فرصت می‏توانند به دور از هرگونه فشار و تحمیل‏های سیاسی کشورهایشان، مواضع سیاسی خود را علیه چپاولگری‏ها، زورگویی‏ها و سیاست‏های ضد اسلامی اعلام کنند، مراسم برائت از مشرکین است. امام خمینی (ره) در پاسخ به نامه ملک خالد بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی می‏نویسند:
«... نمی‏دانم ائمه جماعات حرمین شریفین از اسلام چه برداشت کرده‏اند و از حج بیت الله الحرام که سر تا سر آن مشحون به سیاست و سر جعل آن قیام انسان‏ها به قسط و رفع ستمگری‏ها و چپاولگری‏هاست که سیاست کلی انبیای عظام، به خصوص حضرت رسول خاتم صلوات الله علیه است چه فهمیده‏اند که زائرین حرمین شریفین را به اسم اسلام از دخالت در سیاست و حتی از شعار علیه اسرائیل و امریکا منع می‏کنند...». (13)
ایشان در جای دیگری، روحانیون، نویسندگان و گویندگان را موظف می‏کنند که در فرصت‏های مناسب به جبران تبلیغات مسموم وسایل ارتباط جمعی وابسته به امریکا و اسرائیل که به شایعه افکنی و دروغ پردازی بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران می‏پردازند، از اسلام و انقلاب اسلامی ایران دفاع کرده، جهانیان را از هجوم ارتش عراق به دستور امریکا آگاه کنند. (14)
در حقیقت، باید منشاء برخی از نقاط ضعف تبلیغات ایران در پیروی از اصول اخلاقی و ایدئولوژیک جست و جو کرد. عدم رعایت جنبه‏های انسانی و اخلاقی می‏تواند مواضع تبلیغی را تقویت کند و بهره‏گیری از انواع و اقسام شیوه‏ها و ترفندها برای دستیابی به اهداف تبلیغی امکان‏پذیر است.
از دید برخی از کارشناسان، یک تبلیغات مؤثر و مفید، تبلیغاتی است که در روند تبلیغاتی خود، هیچ گونه تغییر استراتژیکی نداشته باشد و فقط در مقاطع ویژه‏ای، به طور تاکتیکی و نمادین، منحنی تبلیغاتی خود را سیر صعودی ببخشد، به صورتی که دستگاه عظیم تبلیغاتی به بی‏نظمی و نوسان دچار نشود و تحت فشار قرار نگیرد. (15)

انواع و اقسام تبلیغات‏

از نظر سنخ شناسی (16) تبلیغات می‏تواند جنبه فردی یا گروهی، مردمی یا دولتی و حزبی، سنتی یا مدرن داشته باشد و از طریق به کار گیری ابزار و فنون جدید در همه عرصه‏ها و زمینه‏های زندگی بشر دخالت کند و سازنده افکار و عقاید و نظرات مردم یک جامعه باشد.

اهداف تبلیغات‏

هر تبلیغی طبق اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی که از پیش طراحی شده است، صورت می‏گیرد؛ بنابراین، به طور قطع، ماهیت تبلیغات بر اهداف متفاوت و گوناگون منطبق است؛ زیرا، هدف تبلیغات در نظر عموم ایدئولوژی‏ها و جوامع یکسان نیست. بسیاری از سیاست‏ها و تلاش‏های تبلیغی در راستای اهداف غیر انسانی و نامشروع صورت می‏گیرد، در حالی که از نظر برخی از ایدئولوژی‏ها، ماهیت اهداف تبلیغاتی در چارچوب خشک اخلاقی و مشروعی قرار دارد و فریب و نیرنگ نقشی را در آن ایفا نمی‏کنند. در فرهنگ اسلامی ما، تبلیغ با دعوت دینی مترادف بوده و تبلیغ دینی به مفهوم ارشاد و دعوت به نیکی است، در حالی که در تبلیغات به مفهوم امروزی با نیرنگ و تزویر و فریب افکار عمومی همراه است، نخستین پیام ما به همه ملت‏های جهان، به ویژه مسلمانان، بازگشت به فرهنگ نام محمدی (ص) و قرآن است، همان طوری که بجز تبلیغ احکام الهی وظیفه دیگری بر عهده پیامبر گرامی اسلام (ص) نبوده است. (17)
امام خمینی (ره) هدف از تبلیغات را در نظام جمهوری اسلامی رساندن آوای حیات بخش و زندگی آفرین اسلام و بانگ افتخار آفرین توحید به مردم در بند و تحت ستم دنیا می‏دانند. (18) به طور قطع، راه مبارزه با سلطه تبلیغاتی دشمن، آگاهی بخشی و تبلیغات اصولی در تمامی زمینه‏هاست، به طور که امام خمینی (ره) ارتقای سطح آگاهی‏های اسلامی و انقلابی آحاد ملت و تشریح مسائل اسلامی برای جلوگیری از ایجاد انحراف از سوی استکبار جهانی و سرسپردگان داخلی‏اش و زدودن آثار حکومت سیاه و طاغوتی شاهنشاهی را امر اجتناب‏ناپذیری می‏دانستند.
ایشان در جای دیگری، تبلیغات را امر مهمی می‏دانند که باید برای رضایت خدا انجام شود و به همان اندازه یا بیشتر که تبلیغات برای مستکبران و زور گویان مضر است، برای مستضعفان مفید می‏باشد. (19)

وجه تمایز تبلیغات اسلامی و غیر اسلامی‏

در فرهنگ روابط بین المللی، درباره تعریف تبلیغ آمده: «فعالیتی است برای دگرگون کردن عقاید عمومی از راه‏های غیر مستقیم و احیانا پنهانی با وسایلی، مانند زبان، خط، تصویر و نمایش و جز اینها...». (20)
در جوامع صنعتی و پیشرفته، به علت آن که افکار عمومی تأثیر بسزایی در دگرگونی‏های اجتماعی دارند، گروه‏های مختلف اجتماعی به ویژه، گروه‏های رسمی می‏کوشند تا عقاید عمومی را از طریق وسایل گوناگون ارتباط جمعی با عقاید خود همساز(21) کنند. به همین منظور، گروه‏های فشار(22) برای تحمیل عقاید خود بر عامه مردم جامعه تشکیل می‏شوند. (23) این گروه‏ها می‏توانند تأثیرات محدود یا گسترده‏ای را در سطح ملی، منطقه‏ای یا بین المللی ایجاد کنند و از طریق روش ماهرانه‏ای که تبلیغ نام دارد، عقاید عمومی را دگرگون کنند. (24)
البته، باید یادآور شد که تبلیغ با ارشاد (25) تفاوت آشکاری دارد. ارشاد جریانی است که مفاهیم روشن و منظمی به شخص می‏دهد، ولی تبلیغ جریانی است که با در آمیختن مفاهیم روشن و تاریک با یکدیگر، آنها را به وجه خوشایندی در می‏آورد و به شخص عرضه می‏کند. هم چنین تبلیغ، احساسات و عواطف افراد را برمی‏انگیزاند، در حالی که ارشاد به شناخت ادراکی منجر می‏شود. در تبلیغات تبلیغ کنندگان از روش تلقین پذیری انسان سود می‏برند، اما ارشاد کنندگان به تقویت شناخت منطقی افراد می‏پردازند و باورها و اموری را که به آن یقین دارند، تقویت می‏کنند. بدیهی است که تبلیغات اسلامی با مضمون ارشاد اسلامی هماهنگی بیشتری دارد تا تبلیغات؛ زیرا، خداترسی عامل مهم انجام این وظیفه است.
تبلیغ از طریق برنامه‏های نمایشی از برنامه‏های گفتاری یا نوشتاری بسیار مؤثرتر است و هر چه تبلیغات جنبه مردمی‏تر داشته باشد، بهتر پذیرفته خواهد شد. (26) تکرار یک مضمون می‏تواند در اثر گذاری تبلیغ نقشی منفی را ایفا کند؛ بنابراین، سیاست تبلیغاتی روش‏های مطلوب چگونگی اجرای تبلیغات را مشخص می‏کند.
در جوامع غربی، که به اصالت سود و نفع پرستی بیش از مسائل اخلاقی و انسانی توجه می‏شود، برای تحصیل‏ نتایج مطلوب در زمینه‏های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی، حربه تبلیغات به نحو گسترده‏ای به کار گرفته می‏شود.
از دیدگاه اسلامی، تبلیغ به قصد و نیت تقرب الهی صورت می‏گیرد و در آن، نفع مادی مد نظر نیست؛ بنابراین، فاقد بسیاری از جنبه‏های منفی تبلیغات دنیای مادی گرایانه است.

«الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احد الا الله و کفی بالله حبیبا:

آنان که رسالت‏های خداوند را تبلیغ می‏کنند و از او می‏ترسند و از هیچ شخصی غیر از خداوند باکی ندارند و خداوند برای آنها از نظر حساب کردن کافی است». (27)
درست است که تعالیم اسلام بر فطرت پاک و سالم مردم مبتنی است و هر کس آماده پذیرش پیام حق است، ولی این مطلب به معنای بی‏نیازی از تبلیغ مسائل مذهبی نیست. (28)

تبلیغات ایران و عراق طی جنگ هشت ساله‏

در این بخش، به مفاهیم تبلیغات مثبت و سازنده، که اثرات چشم‏گیری در پیروزی‏ها داشته و تبلیغات منفی که تأثیر ناخوشایندی در پیشبرد روند جنگ ایفا کرده‏اند، می‏پردازیم.
در آغاز، باید بپذیریم هر جنگی به قصد و نیت تسلط بر دشمن و متقاعد کردن او به پذیرش نظر نیروی مقابل وی صورت می‏گیرد. درگیری‏های خشونت‏بار، انهدام امکانات و تجهیزات و نیروهای انسانی دشمن همه اهدافی جزئی و تاکتیکی‏اند برای آن که دشمن هدف کلی ما را بپذیرد. برای رسیدن بدین اهداف، هر گونه اقدامی که نیروهای دشمن را تضعیف کند نیز، مجاز شمرده می‏شود. هم زمان با کاربرد قوه قهریه برای درهم شکستن مقاومت و توان رزمی دشمن از روش غیر مستقیم جنگ و تبلیغات روانی و شایعه پراکنی نیز استفاده می‏گردد. کلا وزویتس،(29) نظریه پرداز نظامی پروسی، معتقد بود که: «جنگ، ادامه سیاست است. البته، با ابزاری دیگر».(30) از دیدگاه وی، جنگ، تنها ابزار سیاست است، نه عکس آن؛ بنابراین، باید با تمام قدرت ملت جنگید و برای این جنگیدن وجود یک طبقه جنگجو (نظامیان) ضروری است، اما مسئله مهم‏تر و ضروری‏تر تربیت این نظامیان است. وی پرورش روحیه نظامیگری را مهم‏ترین عامل تربیت این نظامیان می‏داند. به اعتقاد وی، به علت آن که جنگ در دامان سیاست یک دولت رشد می‏کند، اصول آن مانند ویژگی‏های فردی‏ای که در جنین وجود دارد، در سیاست دولت نهفته است؛ بنابراین، جنگ باید تابع سیاست باشد. (31) سیاستی که در این جا می‏توان از آن با عنوان سیاست تبلیغاتی یا سیاست دفاعی نام برد.
اهمیت کاربرد تبلیغات و جنگ روانی در جنگ‏ها از بدیهی‏ترین اموری است که همواره، در کنار مسائل نظامی مطرح بوده است، حتی از نظر امام خمینی (ره)، سلاح تبلیغات از کاربرد سلاح‏های جنگی کارآتر است.
حال این پرسش مطرح است که با توجه به محدود بودن نهادهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور و حجم وسیع تبلیغات بین المللی علیه ایران در دوران جنگ تحمیلی به چه حد می‏توانستیم نسبت به پیشبرد اهداف جنگ‏های روانی خود موفق باشیم؟ رژیم عراق از هر ترفندی در تبلیغات جنگ استفاده می‏کرد، ولی ما از آغاز بر اصول انقلابی خود پافشاری می‏کردیم و حاضر نبودیم حتی اندکی از اصول اساسی اسلام و انقلاب منحرف شویم. در نتیجه، جنگیدن با این دو روحیه کاملا متفاوت بسیار دشوار بود. بدیهی است فرد پای بند به اصولی که می‏خواهد تمامی مسائل را رعایت کند، در تنگنا قرار خواهد گرفت و در مقابل، برای دشمنی که به هیچ اصل و اصولی معتقد نیست، انجام هر گونه عملیات نظامی و تبلیغاتی آسان خواهد شد.
تبلیغات ایران و عراق را می‏توان به دو دسته تبلیغات در جبهه داخلی و تبلیغات در سطح بین المللی تقسیم‏بندی کرد، که هر کدام از آنها نیز با توجه به کارکرد مثبت یا منفی آن قابل تقسیم است.

پی‌نوشت‌ها:

1. غلامرضا صدیق اورعی؛ اندیشه امام خمینی درباره تغییر جامعه؛ مشهد: انتشارات سوره، چاپ اول، 1372، ص 26.
2. Maurice duverge.
3. موریس دو ورژه؛ روش‏های علوم اجتماعی؛ ترجمه خسرو اسدی؛ تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، 1362، ص 140.
4. همان؛ ص 105.
5. Arriere plans.
6. همان؛ ص 106.
7. حسن عمید؛ فرهنگ فارسی عمید؛ تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، 1362، ص 299.
8. حسن صفوی؛ افکار عمومی؛ تهران: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، 1351، ص 39.
9. Ie petit larousse , ed larousse , paris , 1986 , p: 804.
10. روزنامه رسالت؛ 15 / 1 / 1368، ص 14.
11. الوین وهیدی تافلر؛ جنگ و ضد جنگ؛ ترجمه هوشنگ فرخجسته؛ تهران: انتشارات سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1368، صص 298.299.
12. منشور روحانیت، 1369.
13. صحیفه نور، جلد 15، از پاسخ امام خمینی (ره) به نامه خالد بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در تاریخ 18 / 7 / 60، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 186.
14. همان؛ جلد 20، 6 / 5 / 1366، ص 125.
15. روزنامه ابرار، 26 / 11 / 64، ص 8.
16. Typology.
17. سوره مائده، آیه 99.
18. هفته نامه سروش، 18 / 2 / 61، ص 143.
19. «مجموعه فرامین و رهنمودهای امام خمینی خطاب به پاسداران» ره توشه‏های پاسداران به مناسبت سوم شعبان؛ انتشارات دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 1361، ص 205.
20. غلامرضا علی بابایی: فرهنگ روابط بین الملل؛ تهران: انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، 1375، ص 52.
21. Accommodation.
22. Pressure group.
23. آگ برن ونیمکف؛ زمینه جامعه شناسی؛ ترجمه آریانپور؛ تهران: انتشارات دهخدا، 1350، ص 142.
24. همان؛ ص 144.
25. Indoctrination.
26. احمد شریف؛ «پیرامون روش تبلیغ»، روزنامه اطلاعات، 29 / 11 / 59.
27. سوره احزاب، آیه 38.
28. خلاصه مقالات تبلیغ و تبلیغات؛ به همت احمدرضا حیدری؛ تهران: انتشارات معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی، 1371، ص 31.
29. Karl - Von Clause witz.
30. گاستون بوتول؛ جامعه شناسی جنگ؛ ترجمه هوشنگ فرخجسته؛ تهران: انتشارات سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1368، ص 21.
31. همان؛ ص 21.

منبع: فصلنامه مطالعات جنگ ایران و عراق، سال اول، شماره سوم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.