دو دهه همراه با نینجای اژدها!

بسیاری از بازیبازهای سری بازی های NG را از سال 2004 و اولین اثر مجموعه برای Xbox می شناسند. اما بازیبازهای کهنه کارتر می دانند که ریوهایابوسا (Ryo Hayabusa) با تجربه تر از آن است که به نظر می رسد و پیش از دو
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دو دهه همراه با نینجای اژدها!
دو دهه همراه با نینجای اژدها!





 
بسیاری از بازیبازهای سری بازی های NG را از سال 2004 و اولین اثر مجموعه برای Xbox می شناسند. اما بازیبازهای کهنه کارتر می دانند که ریوهایابوسا (Ryo Hayabusa) با تجربه تر از آن است که به نظر می رسد و پیش از دو دهه با خونین ترین راه های ممکن دشمنان را قلع و قمع کرده است!

(Ninja Gaiden (Anade:

اولین ظهور نینجای معروف در سال 1988 و البته به صورت نینجایی با لباس آبی و بی نام بود! سبک بازی، سبک محبوب آن دوران یعنی Beat 'em Up بود و داستانش در آینده یعنی 1999 (زمان چه قدر زود می گذرد!) اتفاق می افتاد. نینجای آبی از ژاپن به آمریکا سفر می کند تا نوادگان بدجنس توسترا داموس را که می خواهند دنیا را هماهنگ با پیشگویی جد بزرگ خود نابود کنند، متوقف سازد.
بازی در دوران خود شهرت چندانی بدست نیارود به غیر از صفحه ی Continue که در آن بازیباز باید قبل از این که ریو توسط که یک اره ی گرد برقی نصف شود، تصمیم به ادامه ی بازی می گرفت! این نسخه سال های بعد با نام های Ninja Gaiden shadow و Shadow Warrior برای کامپیوترهای آن دوران مثل Commodore , Amiga, Amstrad, Spectrum , pc و کنسولهای Game Boy, Master System و Game Gear با اندکی تغییرات پورت شد.
دو دهه همراه با نینجای اژدها!

Ninja Gaiden(NES):

اولین بازی سری برای کنسول 8 بیتی نینتند و (NES) که در سال 1988 به بازار عرضه شد و برای اولین بار ریو را به دنیا معرفی کرد. ریو بار دیگر به آمریکا و سپس به آمریکای جنوبی سفر می کند تا راز گم شدن پدرش کن (Ken) و دو مجسمه ی شیطانی را کشف کند و دشمنان بدجنس بشریت به سرکردگی جاشین (Jashin) را شکست دهد. در این اثر بسیاری از عناصر مشهور مجموعه مثل شوریکن بزرگ و بومرنگ مانند و تکنیک های جادویی (Ninpo) برای اولین بار استفاده شدند. هم چنین سختی بسیار زیاد و دموهای سینمایی از نکات مشهور این اثر بودند.

Ninja Gaiden II(Nes):

The Dark Sword of Chaos

در سال 1990 این ادامه برای بازی اول ساخته شد و برای اولین بار شمشیرهای افسانه ای نقش اساسی و کلیدی در داستان ایفا کردند. امپراطور هرج مرج، اشتار (Ashtar) به دنبال شمشیر تاریکی است تا قدرت نامتناهی به دست آورد و ریو باید با استفاده از شمشیر اژدها او را متوقف کند. نقش سازمان جاسوسی آمریکا در این بازی آشکار می شود. ریو در این بازی برای اولین بار می تواند از دیوارها به راحتی بالا برود.

Ninja Gaiden 3 (NES):

The Ancient Ship of Doom

محصول سال 1991 و هم چنان برای NES. این بازی اگرچه از نظر گیم پلی تغییر چندانی نسبت به دو اثر قبلی نداشت (جز سختی ای که حتی دیوانه وارتر شده بود!)؛ اما داستان با کشتی های عظیم پرنده، دشمنان ژنتیکی دستکاری شده و جاسوس های فراری CLA, بسیار پیچیده تر و مفصل تر شده بود. البته باز هم ریو در شمشیرزنی و از در و دیوار بالا رفتن ماهرتر شده بود.

Ninja Gaiden (Mega Drive):

در سال 1992 کنسول محبوب سگا یعنی Mega Drive/Genesis آماده می شد تا میزبان اثر بزرگ این مجموعه باشد؛ اما ناگهان مجبور شد از آن صرف نظر کند.
مشکلات در مراحل تولید و انتقادات عدیده حتی قبل از انتشار، پروژه ی جدید NG را منتفی کردند. بازی قرار بود با بازگشت به نسخه ی ارکید و آغازین مجموعه، در سبک محبوب Beat ,em Up شبیه سری بازی Street of Rage عرضه شود؛ آن هم با داستانی نو، شخصیت های جدید و گرافیکی که گفته می شد در زمان خود بی رقیب خواهد بود.
اما حیف که این اثر هرگز به قفسه های مغازه ها راه نیافت!
دو دهه همراه با نینجای اژدها!

Ninja Gaiden Trilogy(SNES):

در سال 1995 نینتند و دنیای پرزد و خورد نینجای کنسول 8 بیتی خود را در قالب یک اثر سه در یک به کنسول 16 بیتی خود SNES منتقل کرد.
بازی های این اثر از نظر گرافیکی و صوتی قوی تر بودند؛ اما برخی مشکلات مثل سانسور شدید، کند شدن های نسخه ی انگلیسی در هنگام بازی و... باعث شدند این اثر نتواند محبوبیت سه نسخه اصلی را بدست آورد.
با این وجود یک اثر 1×3 آن هم از بازی های خوش نام در آن دوران و حتی هم اکنون، برای مجموعه دارها، هدیه ای بسیار جذاب بود و البته هنوز هم هست.
Ninja Gaiden Black و Ninja Gaiden:
در سال 2004 پس از بیش از 9 سال غیبت، ریوهایابوسا بار دیگر به صحنه ی مبارزه های خونین قدیم بازگشت و کنسول Xbox افتخاری بزرگ نصیبت خود کرد. گرافیک و گیم پلی این بازی در زمان خود بی نظیر و انقلابی بودند و چالش زیاد و لذت بخش از جمله نکات مثبت بی شمار این اثر بودند که باعث شدند جوایز بسیاری نصیب سازندگان آن Team Ninja شود. هرچند حضور تازه ی ریو، به واقع حضوری شکوهمندانه بود؛ اما حتی سازنده ی خوش ذوق آن ایتاگاکی نیز معترف بود که برخی مشکلات مثل سختی بسیار بالا و دوربین کاملاً ناکارآمد می توانند به تجربه ی بی نظیر این اثر لطمه بزنند. پس یک سال پس از انتشار نسخه ی قبلی، NG Black، کامل تر، بی نقص تر و البته کمی آسان تر روانه ی بازار شد تا افسانه ی اثر بی نقص را کامل کند.

Ninja Gaiden Sigma (ps3):

برای این که صاحبان PS3 نیز بتوانند از ماجراهای نینجای افسانه ای لذت ببرند. در سال 2007، NGS به کارگردانی یوسوکه هایاشی روانه ی بازار شد. نسخه ای کامل تر از بازی منتشر شده بر روی XBox، با مراحل بیشتر، شخصیت های جدید و البته مجهز به امکانات گرافیکی کنسولی از نسل جدید. داستان در هرسه بازی مجموعه ی مدرن، در واقع قبل از ماجراهای آثار قدیم و کلاسیک اتفاق می افتد و در آن ریو به دنبال شمشیر افسانه ای اژدها و گرفتن انتقام قتل عام اهالی روستایش است.

Ninja Gaiden 2

(X360):
با تثبیت موفقیت سری جدید NG، دومین بازی سری مدرن به بازار عرضه شد؛ زیباتر، خشن تر و خونین تر از قبل، اما با افزایش موفقیت، توقعات مخاطب نیز بالا می رود. شاید به همین خاطر یکی از بهترین آثار اشکن سال های اخیر، به دلیل مشکلات جزئی مثل دوربین یا خشونت بالا، مورد بی مهری منتقدین قرار گرفت و شایستگی هایش به خوبی ستایش نشد. با این حال NG2 یکی از بهترین آثار نسل جدید است با داستانی که یک سال بعد از ماجراهای اثر قبلی اتفاق می افتد و عناصری آشنا مثل مجسمه های شیطانی و ماموران CIA که در داستان استفاده به کار رفته اند.

Ninja Gaiden Dragon Sword

(NDS):
این بازی که هم در زمان انتشار و هم در داستان، حالت بینابینی میان NG1 و NG2 دارد، یکی از آثار جالب توجه NDS است که در آن باید کنسول را عمودی نگه داشت و تقریباً تمام بازی با استفاده از قلم DS انجام می شود. شش ماه پس از اتفاقات NG1، ریو روستایش را دوباره ساخته و مشغول تعلیم نینجای تازه کار مومیجی است که رقیب قدیمی خاندان هایابوسا یعنی خاندان عنکبوت سیاه بار دیگر به روستای ریو حمله می کند و درگیری ها و مبارزه های جدیدی برای او اتفاق می افتد. با وجود موفقیت خوب بازی، اولین نشانه های نارضایتی ایتاگاکی از TN دراین زمان بروز کرد و شاید این آغاز جدایی آنها بوده باشد. در ضمن ایتاگاکی این بازی را به روی پیشنهاد دخترش ساخت!
Dead or Alive Series: اگرچه سری DOA، از نظر سبک و داستان ارتباط چندانی با NG ندارد؛ اما به دلیل حضور همیشگی ریو در آنها، لازم بود که از آن ها نیز نام ببریم. داستان دو بازی مجزا است؛ اما ارتباط های جالبی مثل حضور برخی شخصیت ها و مکان های مشترک در آن ها دیده می شد. مسلماً تکنیک بسیار کارآمد Izuna Drop، یکی از بهترین نتایج این ارتباط ها است!
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.