در جستجوی مخوف ترین قاتل تاریخ

در مقابل هم قرار دادن دو قهرمان و ضد قهرمان یکی از بهترین سوژه هایی است که سازنده ها همیشه به دنبال آن بوده اند. بعد از روبروی هم قرار دادن شرلوک هلمز ( کارآگاه محبوب و فوق حرفه ای ) و آرسن لپن (سارق مشهور فرانسوی )
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در جستجوی مخوف ترین قاتل تاریخ
در جستجوی مخوف ترین قاتل تاریخ

نویسنده: شهاب سبزی



 

در جستجوی مخوف ترین قاتل تاریخ

در مقابل هم قرار دادن دو قهرمان و ضد قهرمان یکی از بهترین سوژه هایی است که سازنده ها همیشه به دنبال آن بوده اند. بعد از روبروی هم قرار دادن شرلوک هلمز ( کارآگاه محبوب و فوق حرفه ای ) و آرسن لپن (سارق مشهور فرانسوی ) این بار استدیوی Frogwares شرلوک هلمز و جک قاتل ( Jack the Ripper) (بزرگ ترین قاتل زنجیره ای تاریخ) را در مقابل هم قرار داده است. البته در آغاز بازی چیز خاصی از داستان برای تان مشخص نمی شود؛ اما با پیشروی در بازی که کاملاً سینمایی هم هست بسیاری از نکات مبهم داستان فاش خواهد شد.
بازی نه تنها از یک ایده داستانی فوق العاده برخوردار است، بلکه از المان های جدیدی نیز در گیم پلی و گرافیک خود بهره می برد که به بازیباز اجازه می دهد یک ماجراجویی نفس گیر و جذاب را تجربه کند. اتمسفر شهر لندن تاریک و سنگین کار شده و به خوبی با فضای غمگین و وحشت زده ناشی از قتل هایی که توسط جک به وقوع پیوسته اند، همخوانی دارد. معماری خاص ساختمان ها و نابسامانی هایی که در اوضاع مردم موجود در خیابان ها به چشم می خورد هم مزید بر علت شده اند تا همه چیز برای درگیر کردن بازیباز در حال و هوای بازی فراهم شود. اکثر فضاها و محیط ها از تصاویر زنده تشکیل شده اند و برخلاف بازی های ماجراجویی اشاره و کلیک، تصاویر از پیش رندر شده کمتر به کار رفته است. با این حال اهی باگ هایی از جمله گیر کردن شخصیت ها در هم هنگام راه رفتن به چشم می خورد که با وجود دیگر المان های خوب گرافیکی زیاد به چشم نمی آید. شهری که توصیف شد بهترین مکانی است که می تواند داستان این بازی را در خود جای دهد. سال 1888 است و به تازگی قتل هایی زنجیره ای که فقط زن های خیابانی را مورد هدف قرار می دهد به وقوع پیوسته است؛ بدون این که ردی از قاتل به جا مانده یا شاهدی برای قتل ها وجود داشته باشد. قاتل قربانی هایش را به شیوه های به خصوص می کشد و هیچ ردی از خود به جا نمی گذارد. پلیس که از پیدا کردن هرگونه سرنخی عاجز شده است به دامن کارآگاه شرلوک هلمز می شود. او به همراه یار همیشگی اش دکتر واتسون وارد معرکه می شود تا یک ماجراجویی جدید را آغاز کنند. از نکات جدیدی که در بازی وجود دارد دوربین آن است که اجازه انتخاب دو حالت اول شخص و سوم شخص را به بازیباز می دهد. دوربین سوم شخص، دقیقاً همان چیزی است که در بازی های کلاسیک اشاره و کلیک دیده ایم؛ اما دوربینی که درحالت اول شخص وجود دارد با دیگر بازی های اول شخص ماجراجویی تفاوت دارد. و بیشتر به بازی های اول شخص شوتر شبیه است به طوری که حرکات شخصیت بازی در این حالت به جای این که با موس انجام شود، به وسیله کی بورد صورت می گیرد. اضافه شدن دوربین اول شخص به بازی شاید ماهیت اشاره و کلیک بودن بازی را زیر سوال برده باشد، اما مزایایی هم دارد؛ مثلاً در این حالت بهتر می توان جزییات محیط ها را مشاهده کرد و به دست آوردن بسیاری از سرنخ های بازی بدون استفاده از این حالت اصلاً امکان پذیر نیست.
قلب یک بازی ماجرایی معماهای آن است که خوشبختانه سازندگان در این قسمت خوب عمل کرده اند و معماهای بازی به همراه سرنخ هایی که برای آن در نظر گرفته شده هوشمندانه هستند. سیستم Inventory بازی یکی از ساده ترین و در عین حال پر کاربردترین هایی است که تاکنون در بازی های ماجراجویی دیده ایم. کلیه گزارش ها، آیتم ها، دیالوگ ها و اسنادی که شرلوک هلمز در بازی پیدا می کند در سیستم دارایی های بازی قرار می گیرند تا در موقع مناسب مورد استفاده واقع شوند. علاوه بر این سیستم دارایی های بازی قرار می گیرند تا در موقع مناسب مورد استفاده واقع شوند. علاوه بر این یک سیستم جدید دیگر نیز با نام Deduction (استنباط) به فهرست دارایی های بازی اضافه شده که به بازیباز اجازه می دهد پس از پیدا کردن سرنخ های اطراف یک جسد، استنباط لازم را انجام داده و بهترین نتیجه را در مورد نوع قتل بگیرد. روش کار به این صورت است که ابتدا باید به دنبال سرنخ های اطراف جسد بگردید و پس از یادداشت کردن شان در دفترچه ای که شرلوک هلمز در اختیار دارد، آن ها را به هم ربط داده و نتیجه نهایی را پیدا کنید. نکته جالب دیگری که در بازی وجود دارد این است که گاهی شرلوک هلمز از دکتر واتسون می خواهد به جای قربانی ها قرار گیرد و با بازسازی صحنه قتل، روش های مختلفی که قاتل ممکن است به وسیله آن قربانی را کشته باشد را تصور می کند. همچنین یک نقشه از شهر لندن نیز در بازی وجود دارد که تا حد زیادی موجب آسان شدن رفت و آمدها در شهر می شود. اگر بخواهید به یکی از نقاط شهر بروید فقط کافیست بر روی محل مورد نظر در نقشه کلیک کنید تا شخصیت بازی به طور اتوماتیک به آنجا برود.
همراهی دکتر واتسون در تمام صحنه های بازی هم معایبی دارد و هم مزایایی. از مزایای آن می توان به راهنمایی های او برای حل یک معما اشاره کرد. اما گاهی توان موقعیت یابی و تشخیص مسیر واتسون خوب کار نکرده و برای تان دردسرساز می شود. البته دیالوگ ها و صدای واتسون واقعاً خوب کار شده و این عامل به همراه صداگذاری بی نظیر شرلوک هلمز، موجب می شود شنیدن دیالوگ های این دو، جزو جذاب ترین قسمت های بازی باشد. در بازی شاهد یک موسیقی سنگین نیز هستیم که بیشترین همخوانی را با اتمسفر شهر و ماجراهای حاکم بر آن دارد. علاوه بر این صدای کلیه عوامل محیطی از جمله مردم، باد و حیوانات خیابانی نظیر سگ ها نیز در نوع خود شنیدنی است.
با تمام نکات مثبت گفته شده مشکل بازی ظاهر قدیمی و کلیشه ای گیم پلی آن است که می توانست خیلی بهتر از این کار شود، اما در کل این بازی یکی از دیگر از عناوین موفق استدیوی Frogwares است که می تواند تمامی طرفداران شرلوک هلمز و ژانر ماجراجویی را درگیر خود کند.
در جستجوی مخوف ترین قاتل تاریخ

مزایا

داستان پر محتوا به همراه پرداخت عالی: گرافیک زنده و اتمسفر درگیر کننده.

معایب

باگ هایی در گرافیک، دوربین اول شخص ماهیت اشاره و کلیک بودن بازی را زیر سوال برده است.
13- گرافیک
قدیمی اما کاملاً زنده، اتمسفر درگیر کننده و جذاب، وجود باگ های بسیار
14- موزیک وصدا
صدای شرلوک هلمز و واتسون با حس و زیبا ضبط شده است، موسیقی آرام
در جستجوی مخوف ترین قاتل تاریخ
15- گیم پلی
المان های جدیدی از جمله سیستم Deduction، معماهای سخت اما منطقی و قابل حل
15- جذابیت
داستان زیبا و درگیر به همراه روایت سینمایی، یک دزد و پلیس بازی فوق العاده نفس گیر!
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.