نهایت سرعت و هیجان

سال ها بود که طرفداران سرعت و مسابقه های Formula 1 برای تجربه بازی های کامپیوتری این مسابقه ها، راهی جز خرید یکی از پلتفرم های سونی نداشتند و امتیاز این سری به صورت اختصاصی در اختیار سونی بود. پس از
شنبه، 5 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نهایت سرعت و هیجان
 نهایت سرعت و هیجان

نویسنده: محمد طالبیان



 
(Formula 1 (2010

نهایت سرعت و هیجان

سال ها بود که طرفداران سرعت و مسابقه های Formula 1 برای تجربه بازی های کامپیوتری این مسابقه ها، راهی جز خرید یکی از پلتفرم های سونی نداشتند و امتیاز این سری به صورت اختصاصی در اختیار سونی بود. پس از عرضه آخرین عنوان از این سری برای PS3 در سال 2007، مدت ها خبری از این سری محبوب نبود تا اینکه مشخص شد Codemasterds ناشر و سازنده معروف که البته کارنامه درخشانی نیزدر انواع مختلف سبک Racing دارد امتیاز این سری را خریده و ساخت جدیدترین بازی F1 را به یکی از استدیوهای داخلی خود یعنی Birmingham سپرده است. در ابتدا به نظر می رسید بازی در سال 2009 عرضه شود؛ اما در نهایت مشخص شد نسخه PSP و Wii این بازی با نام F1 2009 در همین سال و نسخه کاملا جدید و ارتقا یافته بازی در سال 2010 و با نام F1 2010 برای پلتفرمهای مختلف عرضه شود. در اصل F1 2009 پیش غذایی بود برای ارزیابی بازار این سبک و با موفقیت این عنوان از لحاظ کیفی و مالی، مهر تاییدی بر نسخه HD این عنوان زده شد.
نهایت سرعت و هیجان

فرصتی برای یک مسابقه واقعی

اصلی ترین بخش گیم پلی Carear خواهد بود که قرار است به صورت 3،5 و 7 فصله بازی وجود داشته باشد. بازیباز به صورت دلخواه یکی از این حالت ها را انتخاب می کند و از به پایان رساندن تعداد فصل های انتخابی، بازنشسته می شود. در کنار این حالت، بخش های دیگری مانند یک سری مسابقه ها و البته Time Trial نیز در بازی وجود دارند که این امکان را به بازیباز می دهند که به صورت آنلاین با دیگر بازیبازها به رقابت بپردازد. تاکنون به صورت رسمی تایید شده که همه ی 12 تیم و 24 اتومبیل موجود در مسابقه های سال 2010 در بازی به صورت کامل حضور خواهند داشت و بازیباز می تواند با انتخاب هر یک از آن ها بخش Carear را شروع کند. البته مطمئناً در ابتدای بازی خبری از تیم هایی چون Scuderial Ferrari، Red Bull و Mercedes GP نخواهد بود و بازیباز مجبور به انتخاب تیم های دیگری مانند Lotus خواهد بود. یکی از مسائلی که در رابطه با هر یک از این تیم ها وجود دارد، مربوط به وظیفه ای است که بازیباز باید آن ها را انجام دهد. به طور مثال هدف و وظیفه بازیباز هنگام عضویت در تیم فراری، چیزی جز پیروزی و کسب رتبه های بالا نیست و اگر بازیباز نتواند به این هدف ها دست یابد، پس از مدتی اخراج یا دچار مشکل می شود؛ اما در تیمی چون Force India هدف بازیباز حفظ جایگاه تیم در جدول رده بندی است و در صورت پیشرفت رتبه تیم، با جایزه ها و امتیازهای بیشتری رو به رو می شوید. علاوه بر استفاده از تیم های اصلی و حقیقی این سری، تیم سازنده همه رانندگان حاضر در مسابقه های سال 2010 را نیز در این عنوان گنجانده و سعی کرده در زمان عرضه تمامی به روز رسانی و تغییرهای کلی را در بازی اعمال کند. در کنار این موضوع قرار است تمامی 19 مسیر موجود در مسابقه های سال 2010 از جمله Yas Marina، Hockenheimring و circuit de Monaco در بازی وجود داشته باشند و بازیباز در طول مسابقه ها شاهد شبیه سازی کامل و بسیار دقیق این مسیرها در بازی باشد.

مصاحبه های جنجالی

جاه طبی های تیم سازنده بازی تنها به شبیه سازی کامل اطلاعات و جزییات مسابقه ها محدود نشده و قرار است در بازی شاهد بخش هایی از یک سری مسابقه ها باشیم که در اصل نقش فعالیت های جانبی را ایفا خواهند کرد. در دنیای واقعی پس از هر مسابقه خبرنگاران مختلف به مصاحبه با رانندگان و اعضای تیم های حاضر در مسابقه می پردازند. این مصاحبه ها می تواند باعث بهبود روحیه همه ی اعضای تیم شود یا این که مسایلی را آشکار کند که به تیم ضربه بزند. قرار است در کنار سیستم خبری بازی که بازیباز نقشی در آن ندارد یک سری مصاحبه نیز در پایان هر مسابقه از بازیباز گرفته شود که بازیباز می تواند به صورت جداگانه به هریک از پرسش ها پاسخ داده و یکی از دو حالت توضیح داده شده را به وجود آورد. جالب این که در صورت مصاحبه های دردسر ساز مدیران تیم نه تنها بازیباز را جریمه می کنند، بلکه ممکن است وی را از مسابقه دادن در ادامه فصل محروم کنند. نقش اعضای پشت صحنه تیم به همین بخش ختم نمی شود و این افراد در طول مسابقه با دادن داده های لازم برای ادامه مسابقه و در زمان وارد شدن اتومبیل تیم به pit stop نقش به سزایی را ایفا خواهند کرد.
نهایت سرعت و هیجان

جلوه تاثیرگذار باران

یکی از مسائلی که Codmasters مانور زیادی روی آن داده سیستم آب و هوایی به کار رفته در این عنوان است. طبق گفته تیم تکنیکی بازی سیستم آب و هوایی گنجانده شده در F1 2010 به صورت کاملا متغیر و پویا طراحی شده و در هر لحظه رفتار ویژه و متفاوتی نشان می دهد. سازندگان می گویند این تغییرهای جوی به صورت کاملا شبیه سازی شده خواهند بود و حاصل ماه ها پژوهش سازندگان در رابطه با مسیرهای مختلف موجود در بازی هستند. مثلا با توجه به شرایط جوی برزیل و مسابقه ای که قرار است در ماه نوامبر در این کشور انجام شود، شرایط آب و هوایی یکسال با واقعیت را خواهید دید. این تغییرهای جوی نه تنها جلوه جدید و متفاوتی به بازی می بخشند؛ بلکه بر گیم پلی نیز تاثیرگذار هستند. مثلا در زمان بارندگی مانند دیگر عناوین شبیه سازی مجبور به تعویض لاستیک هستید تا بتوانید روی مسیرهای خیس نیز رانندگی کنید. وقتی باران قطع می شود، مقداری آب در کناره های مسیر باقی می ماند. اگر با لاستیک های مخصوص پس از بارندگی مسابقه را ادامه داده و وارد این آب های سطحی شوید، باید منتظر برخورد با کناره های پیست و خارج شدن از مسیر باشید. این در حالی است که در زمینه گرافیکی نیز دقت های لازم انجام شده و سازندگان با استفاده از EGO Engine (موتور گرافیکی داخلی Codmasters) در همه زمینه ها عنوانی مثال زدنی خلق کرده اند. افکت های استفاده شده برای باران تاثیر پذیری آن نسبت به سرعت و حرکت اتومبیل ها یا وزش باد یا توجه به نمایش های بازی بسیار زیبا و خارق العاده طراحی شده است. این در حالی است که طراحی بازی در زمینه های مختلفی از جمله طراحی پیست و جزییات کنار آن یا طراحی ماشین ها با توجه به آخرین نمونه های به کار رفته در واقعیت انجام شده و می توان به جرات گفت یکی از بهترین مدل سازی های موجود در این سبک خواهیم بود. مواردی چون دیگر اعضای تیم بازیباز با مسائلی که پس از مسابقه رخ می دهد نیزکامل به صورت گرافیکی به نمایش درخواهند آمد و طبق گفته های سازندگان، کمتر شاهد متن تنها خواهیم بود.

تیم پژوهشی

اگر از طرفداراین سبک Racing باشید، حتما با جنبه های مختلف Tuning کردن ماشین ها چه از لحاظ موتور و چه از نظر ظاهر آشنا هستید. در عناوین شبیه ساز بیشتر تمرکز این بخش بر تغییر موتور ماشین ها است؛ در حالی که در بازی های Arcade Racing برای جلب نظر مخاطب ویژه ی این سبک، بیشتر امکان تغییر در ظاهر خودرو فراهم می شود. برخلاف اکثر عناوین این سبک که بازیباز بایستی با خرج کردن پول بیشتر و پیشرفت در بازی قطعه های مختلف را آزاد و از آن ها استفاده کند؛ در F1 بازیباز باید یک سری تیم پژوهشی را به خدمت گرفته یا حتی آن ها را مجاب به جاسوسی کند تا بتواند به تمامی تکنولوژی ها و قطعه های روز دسترسی داشته باشد. پس از این کار بازیباز می تواند قطعه های مورد نظر را خریده و آن ها را روی خودروی خود سوار کند. البته طی نمایش های بازی جزییات کامل این بخش منتشر نشد؛ اما سازندگان اعلام کرده اند در زمان عرضه می توانیم شاهد قابلیت های بیشت راز این بخش باشیم.
در کل با توجه به این که تمرکز Codmasters بیشتر بر شبیه سازی مسابقه های F1 بوده و با در نظر گرفتن دقت بالای این تیم در قرار دادن سیستم آب و هوایی و تاثیر متقابل آن بر گیم پلی (این تاثیر حتی در مسیرهای گرم و خشم هم دیده می شود)؛ می توان انتظار داشت F1 2010 به بهترین عنوان این سری تبدیل شده و عطش طرفداران نهایت سرعت و هیجان را تا مدتی خاموش کند.
منبع: بازی رایانه (ش38)

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.