آنچه پیش روی دارید متن کامل بیانات تاریخی امام خمینی در 15 خردادماه 1358، که در مدرسه فیضیه قم ایراد گشته است. نگاه ژرف امام به زمینه ها و پدیدآورندگان این حماسه بزرگ، به شکل ضمنی دربردارنده تجلیل امام از رشادت شهدای 15 خرداد از جمله شهیدان طیب و حاج اسماعیل رضائی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
اینها گروه هایی هستند که عده ای از آنها نمی دانند قضایا را، جاهلند؛ و عده ای هستند عالماً و عامداً با اسلام مخالفند. آنهایی که جاهلند باید هدایت کرد، باید گفت به آنها که ای آقایان که خیال می کنید به غیر از اسلام در ایران می تواند چیزی پیش ببرد، ای کسانی که گمان می کنید غیر اسلام رژیم را ساقط کرده است، ای کسانی که احتمال می دهید که غیرمسلمین و غیر اسلام، کس دیگری دخالت داشته است، اشخاصی را که در 15 خرداد جان دادند، احوال مطالعه و بررسی کنید؛ سنگ قبرهای آنها را ببینید. اینها چه کسانی بودند؟ اگر یک سنگ قبر از قشرهای دیگر غیر اسلامی پیدا کردید، معلوم می شود که آنها هم شرکت داشته اند. اگر در قشرهای اسلامی یک سنگ قبر از آن درجه های بالا پیدا کردید، آنها هم شرکت داشته اند، ولی پیدا نمی کنید. هر چه هست این قشر پایین است، این قشر کشاورز است، این قشر کارگر است، این تاجر مسلم است، این کاسب مسلم است، این روحانی متعهد است. هر چه هست از این قشر است. پس 15 خرداد را اینها به تبع اسلام به وجود آوردند و به تبع اسلام حفظ کردند و به تبع اسلام اینها نگهداری می کنند. کسانی که گمان می کنند غیر قدرت اسلام می توانست یک همچو سدی را بشکند در خطا هستند.
آنهایی که در خارج بودند و حالا آمده اند و آنهایی که در خارج صف بوده اند و حالا وارد صف شده اند، هیچ حقی در این نهضت ندارند و نظر آنها هیچ اعتباری ندارد. نظر آن ملتی که نهضت را به وجود آورد و قدرت های بزرگ را شکست و بعد از این همه دنبال همین قدرت خواهد بود، تمام حَظّ مال اینهاست. نظرهای اینها میزان است. نظرهای دیگران اگر موافق با نظر اینهاست، اگر دنباله اسلام است، اگر با حفظ اسلام و احکام است، اهلاً و مرحبا و اگر انحراف است آنها باید بروند آنجایی که قبلاً بوده اند.
انحرافات را از کجا بشناسیم؟ از کجا بدانیم که تفاوت قشری که نهضت را به وجود آورد با قشرهای مخالف نهضت چیست؟ از کجا بفهمیم؟ از نوشته های آنها، گفتار آنها، اجتماعات آنها، میتینگ های آنها. هر اجتماعی که بر اساس اسلام و قوانین اسلام است، بر مسیر این ملت است و هر اجتماع و هر نطق و هر خطابه و هر قلمفرسایی که بر خلاف مسیر اسلام است، هر چه باشد خلاف این نهضت است.
مخالفین شما می خواهند خون را شما دادید، استفاده را آنها ببرند. مخالفین شما می خواهند زحمت ها را شما کشیدید، میوه ها را آنها بچینند. مخالفین شما ملت ستمدیده، هیچ رنجی نبردند، در زمان طاغوت هم هیچ رنجی نبردند، برای اینکه تبع بودند، موافق بودند یا ساکت بودند. حالا که شما سفره را پهن کرده اید، اینها دور سفره نشسته اند برای استفاده. کاش می گفتند شما هم شریک، لکن می گویند فقط ما و شما نه، روحانیت نه، قشرهای دیگر نه. همه چیز را برای خودشان می خواهند. ما و اسلام نه!
شما ای حقوقدان های ما! ای جمعیت حقوق بشر! دنباله این حقوق دان ها نروید. شما مثل این قشر، این قشر زحمتکش، حقوق را اجرا کنید. اینها جمعیت حقوق بشر هستند. اینها برای حقوق بشر زحمت می کشند. اینها تأمین آسایش بشر را می کنند و شما فقط صحبت می کنید! اینها عمل می کنند و شما می نویسید. هیچ یک از شما در راه رسیدن بشر به حقوق خودش فعالیت ندارد. آنکه فعالیت دارد، همین جمعیتی هستند که امروز قیام کرده و 15 خرداد قیام کرد. اینها برای بشر دلسوزند. برای اینکه مسلمند. اسلام برای بشر دلسوز است. شما که مسیرتان غیر اسلام است، برای بشر هیچ کاری نمی کنید، می نویسید و می خواهید نهضت را منحرف کنید، می گویید تا نهضت را منحرف کنید.
طبقه های بالا، آنهایی که هیچ فعالیتی نداشتند و مخالفت هم ندارند، حقی ندارند و نباید حقی داشته باشند، لکن اگر از حالا خدمت بکنند، صاحب حق می شوند و من مأیوسم که خدمت بکنند. آنهایی که نظر انحرافی دارند، آنهایی که نظر خیانت به اسلام و این ملت را دارند، آنهایی که اسلام 1400 ساله را کافی نمی دانند، آنها باید حسابشان را از ملت جدا کنند. جدا هم هست. ما از این به بعد احتیاج به شما داریم. احتیاج به همین طبقه و بی نیاز از آن طبقات.
اگر ما امروز قوانین اسلام را اجرا نکنیم، کی اجرا کنیم؟ آقایانی که می گویید نمی شود، پس کی می شود؟ پس بگویید هیچ وقت اسلام نه! بگویید نهضت منهای اسلام، همان طوری که گفتید اسلام منهای روحانیت، حالا هم بگویید نهضت منهای اسلام. اگر با این نهضت، اسلام را متحقق نکنید و احکام اسلام را مو به مو جاری نکنید، مأیوس باشید دیگر نخواهد شد. آنهایی که به اسلام عقیده دارند، آنهایی که دلشان برای قرآن می تپد، امروز باید فعالیت کنند. 15 خرداد برای همین بود، بعد از آن هم دنباله همین بود. اسلام بود لَیسَ الِا. ما غیر اسلام نمی خواهیم و اسلام در همه وقت و خصوصاً حالا قابل اجراست.
توبه کنید از حرف هایی که می زنید. توبه کنید از نوشته هایی که می نویسید. گرایش کنید به اسلام. گرایش کنید به طبقات پائینی که شما پایین می دانید و از شما بالاترند. اینها چهره نورانی اسلام و مسلمینند. اینها چهره هایی هستند که رسول خدا آنها را می پذیرد. اینها چهره هایی هستند که محبوب خدا هستند. شما هم وارد اینها بشوید. چهره خودتان را با اینها منطبق کنید، آراء خودتان را با اینها منطبق کنید. هی دم از غرب می زنید! چقدر میان تهی شده اید! باید احکام اسلام را با احکام غرب بسنجیم؟ این چه غلطی است!
شکر نعمت این است که به اسلام وفادار باشید. من به شما اخطار می کنم که به اسلام وفادار باشید، من شما را نصیحت می کنم. من در همین مدرسه شاه را نصیحت کردم و نشنید، شما که چیزی نیستید. عصر عاشورا من گفتم کاری نکن که ملت تو را بیرون کند. نشنید و کاری کرد که ملت بیرونش کردند. [تأیید حضار و سپس شعار درود بر خمینی]
برادرهای من! از هر قشری که هستید، وقت نگذشته است. وقت توبه باقی است. بیایید و با این ملت، برادروار در این راه راهپیمایی کنید. یکی از شما توی این جمعیت نیست! یک دانه از شما توی این جمعیت نیست! بیایید با این مردم هم رأی باشید، همصدا باشید. بیایید به سوی اسلام که همه شما را نجات داد. به شکرانه نعمت از اسلام وفاداری کنید. برای اسلام باشید.
برادرهای من! آنچه می خواهید در اسلام است. آنچه می خواهید در این کنج مدرسه هاست. زندگی آنها را ببینید و مقایسه کنید با آنهایی که برای بشر دلشان می تپد! یعنی با قلم، یعنی با بیان! ببینید اینها در چه حال هستند. ببینید زندگی روحانیت چه است. ببینید زندگی این طبقه کارگر چه است. ببینید زندگی این کشاورز چه است. زندگی این کاسب چه است. برای اینها فکر کنید. دلسوزی این نیست که قلم بردارید بر ضد اسلام چیز بنویسید، به اسم حقوق بشر و به اسم حقوقدان با اینها همراهی کنید.
شماها تا حالا برای این ملت از جیبتان چیزی خرج کردید؟ به وجدان خودتان ارجاعتان می کنم. آنهایی که دلشان برای این مستمندان و این بشر می سوزد، این زن های اطراف شهر قم و زن های جنوب تهران و زن های جنوب همه شهرستان ها. جنوب به معنای اینکه شما می گویید اینها پائین هستند. اینها حقوق بشر را می دانند و عمل می کنند. اینها طلاهایشان را که ذخیره یک پنجاه سال، بیست سال، سی سالشان بود آمدند برای مستمندان دادند. شما چه کردید؟ شماها چه کردید؟ بگویید. شما هم همراهی کنید با این مستمندان. شما با این طبقه همراه بشوید. نمی گویم پول بدهید، می گویم قلمتان موافق باشد؛ قدمتان موافق باشد، رأیتان موافق باشد، اسلام را حفظ کنید. اسلام برای شما خوب است. برای دنیایتان خوب است. اگر آخرت را هم قبول ندارید، برای دنیایتان خوب است.
با روحانیون مخالفت نکنید، برای دنیایتان خوب است. اینها هستند، این قشر روحانی متعهد، این قشر روحانی که توی این حجره های کوچک دو تا سه تا زندگی می کنند که بیرونشان کردند. این جمعیت زاغه نشین های اطراف شهرها که هر هفت نفر، هشت نفر آنها در یک سوراخی زندگی می کنند، اینها حقوق بشر را بهتر از ما می دانند. اینها جمعیت دلسوزی برای بشرند. اینها جمعیت حقوق بشرند، نه من و شما. بیایید برای اینها فکری بکنید، برای اینها. دولت و ملت برای این طبقه فکر کنند. اینها حق دارند. حق اینها را ادا کنید و همین ها حق بشر را دارند ادا می کنند.
خدایا! تو می دانی که من برای اینکه معمم هستم، از روحانیت طرفداری نمی کنم. برای اینکه می دانم این قشرند که می توانند ملت را نجات بدهند؛ این قشرند که مردم آنها را می خواهند. این مساجد است که این بساط را درست کردند. این مساجد هستند که نهضت را درست کردند. در عهد رسول الله هم و بعد از آن هم تا مدت ها، مسجد مکان اجتماع سیاسی بود؛ مرکز تجییش جیوش بود. «محراب» یعنی مکان حرب، مکان جنگ: هم جنگ با شیطان و هم جنگ با طاغوت. از محراب ها باید جنگ پیدا بشود. چنانکه پیشتر از محراب ها پیدا می شد، از مسجدها پیدا می شد.
ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید. ای روشنفکران مسجدها را حفظ کنید. بروید به مسجد؛ نمی روید! این مسجدها را حفظ کنید تا این نهضت به ثمر برسد؛ تا این مملکت شما نجات پیدا کند.
خداوند ان شاءالله این مسجدها را برای ما حفظ کند. خداوند ان شاءالله روحانیون را برای ما حفظ کند. خداوند ان شاءالله مخالفین را هدایت کند. خداوند ان شاءالله ملت ما را سعادتمند کند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
منبع: شاهد یاران، شماره 68
بسم الله الرحمن الرحیم
انگیزه قیام 15 خرداد
پانزده خرداد چرا به وجود آمد؟ مبدأ وجود آن چه بود؟ دنباله آن در سابق چه بود؟ و الان چیست؟ و بعدها چه خواهد بود؟ 15 خرداد را چه کسی به وجود آورد و دنباله آن را چه کسی تعقیب کرد؟ الان چه کسی همان دنباله را تعقیب می کند؟ پس از این امید به کیست؟ 15خرداد برای چه مقصدی بود؟ تاکنون چه مقصدی داشته است؟ و بعدها چه مقصدی خواهد داشت؟ 15 خرداد را بشناسید، مقصد 15 خرداد را بشناسید، کسانی را که 15خرداد را به وجود آوردند بشناسید، کسانی را که 15 خرداد را دنبال کردند بشناسید، کسانی را که از این به بعد امید تعقیب آنها هست بشناسید و مخالفین 15 خرداد و مقصد 15 خرداد را بشناسید. 15 خرداد از همین مدرسه شروع شد. عصر عاشورا در همین مدرسه اجتماع عظیمی بود و بعد از اینکه صحبت ها و افشاگری هایی شد، دنباله آن منتهی به 15 خرداد شد. 15 خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدأیت اسلام و راهنمایی روحانیت و همین جمعیت هایی بود که الان اینجا هستند. اینها بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. همین سنخ جمعیت بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند و همین سنخ جمعیت بودند که کشته شدند. همین طبقه از افراد اسلامی بودند که برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز اسلام نداشتند و 15 خرداد را به وجود آوردند. همین جمعیتی که مقصدی غیر از اسلام ندارند، 15 خرداد را تا حالا دنبال کرده اند. از همین جمعیت که مقصدی غیر از اسلام ندارند، امید آن است که تعقیب کنند و نهضت ما را به ثمر برسانند.آفرینندگان حماسه 15 خرداد
باید دید این جمعیت چه کسانی هستند. اینها که 15خرداد را به وجود آوردند و آنها که در 15 خرداد، به طوری که مشهور است 15 هزار فدایی دادند و آنهایی که پس از قتل عام 15 خرداد و قتل عام های دیگر در میدان ها آمدند، چه قشری از مردم بودند؟ آنهایی که 15 خرداد را به وجود آوردند، آنهایی که دنباله 15 خرداد را تاکنون رساندند، آنهایی که برای شکستن سد رژیم، فعالیت کردند، آنهایی که به خیابان ها ریختند و فریاد «الله اکبر» سر دادند، همین قشر از مردم بودند. حق مال همین قشر از مردم است، دیگران هیچ حقی ندارند. الان چه کسانی دارند منحرف می کنند مسیر ملت ما را؟ چه جمعیت هایی هستند که نهضت اسلامی را می خواهند از اسلامیتش منحرف کنند؟اینها گروه هایی هستند که عده ای از آنها نمی دانند قضایا را، جاهلند؛ و عده ای هستند عالماً و عامداً با اسلام مخالفند. آنهایی که جاهلند باید هدایت کرد، باید گفت به آنها که ای آقایان که خیال می کنید به غیر از اسلام در ایران می تواند چیزی پیش ببرد، ای کسانی که گمان می کنید غیر اسلام رژیم را ساقط کرده است، ای کسانی که احتمال می دهید که غیرمسلمین و غیر اسلام، کس دیگری دخالت داشته است، اشخاصی را که در 15 خرداد جان دادند، احوال مطالعه و بررسی کنید؛ سنگ قبرهای آنها را ببینید. اینها چه کسانی بودند؟ اگر یک سنگ قبر از قشرهای دیگر غیر اسلامی پیدا کردید، معلوم می شود که آنها هم شرکت داشته اند. اگر در قشرهای اسلامی یک سنگ قبر از آن درجه های بالا پیدا کردید، آنها هم شرکت داشته اند، ولی پیدا نمی کنید. هر چه هست این قشر پایین است، این قشر کشاورز است، این قشر کارگر است، این تاجر مسلم است، این کاسب مسلم است، این روحانی متعهد است. هر چه هست از این قشر است. پس 15 خرداد را اینها به تبع اسلام به وجود آوردند و به تبع اسلام حفظ کردند و به تبع اسلام اینها نگهداری می کنند. کسانی که گمان می کنند غیر قدرت اسلام می توانست یک همچو سدی را بشکند در خطا هستند.
انقلابی نمایان فرصت طلب
و اما آن قشری که به واسطه مخالفت با اسلام با ما مخالفت می کنند، اگر ممکن است به هدایت، علاج کرد، والا با همان مشتی که رژیم را از بین بردید، این وابسته ها را هم از بین خواهید برد. از 15 خرداد تاکنون آنچه شده، آنچه تحقق پیدا کرده، با فعالیت همین قشر و جان نثاری همین جمعیت و خون دادن همین طبقه بوده است. اینها حق دارند در همه چیزهایی که باید تحقق پیدا کند رأی بدهند.آنهایی که در خارج بودند و حالا آمده اند و آنهایی که در خارج صف بوده اند و حالا وارد صف شده اند، هیچ حقی در این نهضت ندارند و نظر آنها هیچ اعتباری ندارد. نظر آن ملتی که نهضت را به وجود آورد و قدرت های بزرگ را شکست و بعد از این همه دنبال همین قدرت خواهد بود، تمام حَظّ مال اینهاست. نظرهای اینها میزان است. نظرهای دیگران اگر موافق با نظر اینهاست، اگر دنباله اسلام است، اگر با حفظ اسلام و احکام است، اهلاً و مرحبا و اگر انحراف است آنها باید بروند آنجایی که قبلاً بوده اند.
انحرافات را از کجا بشناسیم؟ از کجا بدانیم که تفاوت قشری که نهضت را به وجود آورد با قشرهای مخالف نهضت چیست؟ از کجا بفهمیم؟ از نوشته های آنها، گفتار آنها، اجتماعات آنها، میتینگ های آنها. هر اجتماعی که بر اساس اسلام و قوانین اسلام است، بر مسیر این ملت است و هر اجتماع و هر نطق و هر خطابه و هر قلمفرسایی که بر خلاف مسیر اسلام است، هر چه باشد خلاف این نهضت است.
مخالفین شما می خواهند خون را شما دادید، استفاده را آنها ببرند. مخالفین شما می خواهند زحمت ها را شما کشیدید، میوه ها را آنها بچینند. مخالفین شما ملت ستمدیده، هیچ رنجی نبردند، در زمان طاغوت هم هیچ رنجی نبردند، برای اینکه تبع بودند، موافق بودند یا ساکت بودند. حالا که شما سفره را پهن کرده اید، اینها دور سفره نشسته اند برای استفاده. کاش می گفتند شما هم شریک، لکن می گویند فقط ما و شما نه، روحانیت نه، قشرهای دیگر نه. همه چیز را برای خودشان می خواهند. ما و اسلام نه!
سخنی با غرب باوران بیگانه از 15خرداد
ای غرب زده ها! ای اجنبی زده ها! ای انسان های میان تهی! ای انسان های بی محتوا! به خود آیید. همه چیز خودتان را غربی نکنید. ملاحظه کنید چیزهایی که در غرب است، چیزهای خوبی که در غرب است، ملاحظه کنید. جمعیت حقوق بشر که در غرب است، ببینید چه اشخاصی هستند و چه مقاصدی دارند. اینها حقوق بشر را می خواهند یا حقوق ابرقدرت ها را؟ اینها دنبال ابرقدرت ها هستند و حقوق ابرقدرت ها را می خواهند تأمین کنند.شما ای حقوقدان های ما! ای جمعیت حقوق بشر! دنباله این حقوق دان ها نروید. شما مثل این قشر، این قشر زحمتکش، حقوق را اجرا کنید. اینها جمعیت حقوق بشر هستند. اینها برای حقوق بشر زحمت می کشند. اینها تأمین آسایش بشر را می کنند و شما فقط صحبت می کنید! اینها عمل می کنند و شما می نویسید. هیچ یک از شما در راه رسیدن بشر به حقوق خودش فعالیت ندارد. آنکه فعالیت دارد، همین جمعیتی هستند که امروز قیام کرده و 15 خرداد قیام کرد. اینها برای بشر دلسوزند. برای اینکه مسلمند. اسلام برای بشر دلسوز است. شما که مسیرتان غیر اسلام است، برای بشر هیچ کاری نمی کنید، می نویسید و می خواهید نهضت را منحرف کنید، می گویید تا نهضت را منحرف کنید.
تواضع و تعظیم در برابر ملت
از 15 خرداد تا حالا که آمدیم، خون دادیم یعنی شما خون دادید، من که نشسته ام اینجا. من هم هیچ حقی ندارم. شما خون دادید؛ شماها به میدان رفتید؛ شماها مبارزه کردید؛ ماها هیچ حقی نداریم. ما باید برای شما خدمت کنیم. خودمان نباید استفاده کنیم، نه استفاده عنوانی. خاک بر سر من که بخواهم استفاده عنوانی از شما بکنم! خاک بر سر من که بخواهم خون شما ریخته شود و من استفاده اش را ببرم! [گریه و ابراز احساسات شدید جمعیت و شعار درود بر خمینی]طبقه های بالا، آنهایی که هیچ فعالیتی نداشتند و مخالفت هم ندارند، حقی ندارند و نباید حقی داشته باشند، لکن اگر از حالا خدمت بکنند، صاحب حق می شوند و من مأیوسم که خدمت بکنند. آنهایی که نظر انحرافی دارند، آنهایی که نظر خیانت به اسلام و این ملت را دارند، آنهایی که اسلام 1400 ساله را کافی نمی دانند، آنها باید حسابشان را از ملت جدا کنند. جدا هم هست. ما از این به بعد احتیاج به شما داریم. احتیاج به همین طبقه و بی نیاز از آن طبقات.
مخالفان اجرای اسلام
امروز روزی است که اسلام باید تحقق پیدا کند. این حرف ها که گفته می شود نظیر همان حرف ها بود که گفته شد که: «حالا زود است صبر کنید». ما اگر در این انقلاب، در این نهضت احکام اسلام را پیاده نکنیم، کی پیاده خواهیم کرد؟ چه وقت همچو نهضتی تحقق پیدا می کند؟ اگر این نهضت خدای نخواسته بخوابد و به خاموشی بگراید، چه کسی می تواند دیگر اسم اسلام را بیاورد؟اگر ما امروز قوانین اسلام را اجرا نکنیم، کی اجرا کنیم؟ آقایانی که می گویید نمی شود، پس کی می شود؟ پس بگویید هیچ وقت اسلام نه! بگویید نهضت منهای اسلام، همان طوری که گفتید اسلام منهای روحانیت، حالا هم بگویید نهضت منهای اسلام. اگر با این نهضت، اسلام را متحقق نکنید و احکام اسلام را مو به مو جاری نکنید، مأیوس باشید دیگر نخواهد شد. آنهایی که به اسلام عقیده دارند، آنهایی که دلشان برای قرآن می تپد، امروز باید فعالیت کنند. 15 خرداد برای همین بود، بعد از آن هم دنباله همین بود. اسلام بود لَیسَ الِا. ما غیر اسلام نمی خواهیم و اسلام در همه وقت و خصوصاً حالا قابل اجراست.
هشدار و اخطار
آقایان! توجه کنید به گفته های خودتان، توجه کنید به نوشته های خودتان، توجه کنید که شما را اسلام از قید و بند آزاد کرد. توجه کنید که شما را اسلام از بلاد خارج به داخل کشاند. توجه کنید که اسلام شما را از زاویه ها بیرون کشید، از کنج خانه ها بیرون کشید. توجه کنید که اسلام قلم شما را آزاد کرد. توجه کنید که اسلام بیان شما را آزاد کرد. حالا بر ضد اسلام؟! مسلمین می توانند تحمل کنند که اسلام و خون مسلمین شما را آزاد کرد و حالا بر ضد اسلام قیام می کنید؟ چیز می نویسید؟ این کفران نعمت است. خداوند این نعمت را به شما داد. شکرانه این نعمت این است که تبعیت کنید از اسلام.توبه کنید از حرف هایی که می زنید. توبه کنید از نوشته هایی که می نویسید. گرایش کنید به اسلام. گرایش کنید به طبقات پائینی که شما پایین می دانید و از شما بالاترند. اینها چهره نورانی اسلام و مسلمینند. اینها چهره هایی هستند که رسول خدا آنها را می پذیرد. اینها چهره هایی هستند که محبوب خدا هستند. شما هم وارد اینها بشوید. چهره خودتان را با اینها منطبق کنید، آراء خودتان را با اینها منطبق کنید. هی دم از غرب می زنید! چقدر میان تهی شده اید! باید احکام اسلام را با احکام غرب بسنجیم؟ این چه غلطی است!
شکر نعمت این است که به اسلام وفادار باشید. من به شما اخطار می کنم که به اسلام وفادار باشید، من شما را نصیحت می کنم. من در همین مدرسه شاه را نصیحت کردم و نشنید، شما که چیزی نیستید. عصر عاشورا من گفتم کاری نکن که ملت تو را بیرون کند. نشنید و کاری کرد که ملت بیرونش کردند. [تأیید حضار و سپس شعار درود بر خمینی]
برادرهای من! از هر قشری که هستید، وقت نگذشته است. وقت توبه باقی است. بیایید و با این ملت، برادروار در این راه راهپیمایی کنید. یکی از شما توی این جمعیت نیست! یک دانه از شما توی این جمعیت نیست! بیایید با این مردم هم رأی باشید، همصدا باشید. بیایید به سوی اسلام که همه شما را نجات داد. به شکرانه نعمت از اسلام وفاداری کنید. برای اسلام باشید.
برادرهای من! آنچه می خواهید در اسلام است. آنچه می خواهید در این کنج مدرسه هاست. زندگی آنها را ببینید و مقایسه کنید با آنهایی که برای بشر دلشان می تپد! یعنی با قلم، یعنی با بیان! ببینید اینها در چه حال هستند. ببینید زندگی روحانیت چه است. ببینید زندگی این طبقه کارگر چه است. ببینید زندگی این کشاورز چه است. زندگی این کاسب چه است. برای اینها فکر کنید. دلسوزی این نیست که قلم بردارید بر ضد اسلام چیز بنویسید، به اسم حقوق بشر و به اسم حقوقدان با اینها همراهی کنید.
شماها تا حالا برای این ملت از جیبتان چیزی خرج کردید؟ به وجدان خودتان ارجاعتان می کنم. آنهایی که دلشان برای این مستمندان و این بشر می سوزد، این زن های اطراف شهر قم و زن های جنوب تهران و زن های جنوب همه شهرستان ها. جنوب به معنای اینکه شما می گویید اینها پائین هستند. اینها حقوق بشر را می دانند و عمل می کنند. اینها طلاهایشان را که ذخیره یک پنجاه سال، بیست سال، سی سالشان بود آمدند برای مستمندان دادند. شما چه کردید؟ شماها چه کردید؟ بگویید. شما هم همراهی کنید با این مستمندان. شما با این طبقه همراه بشوید. نمی گویم پول بدهید، می گویم قلمتان موافق باشد؛ قدمتان موافق باشد، رأیتان موافق باشد، اسلام را حفظ کنید. اسلام برای شما خوب است. برای دنیایتان خوب است. اگر آخرت را هم قبول ندارید، برای دنیایتان خوب است.
با روحانیون مخالفت نکنید، برای دنیایتان خوب است. اینها هستند، این قشر روحانی متعهد، این قشر روحانی که توی این حجره های کوچک دو تا سه تا زندگی می کنند که بیرونشان کردند. این جمعیت زاغه نشین های اطراف شهرها که هر هفت نفر، هشت نفر آنها در یک سوراخی زندگی می کنند، اینها حقوق بشر را بهتر از ما می دانند. اینها جمعیت دلسوزی برای بشرند. اینها جمعیت حقوق بشرند، نه من و شما. بیایید برای اینها فکری بکنید، برای اینها. دولت و ملت برای این طبقه فکر کنند. اینها حق دارند. حق اینها را ادا کنید و همین ها حق بشر را دارند ادا می کنند.
پند و اندرز به روشنفکر مآب ها
من به شما جمعیت ها، جمعیت هایی که هر چند روز دور هم می نشینید، نصیحت می کنم. من علاقه دارم که همه سعادتمند باشید. من نصیحت می کنم که مسیر خودتان را از اسلام جدا نکنید. مسیر خودتان را از روحانیت جدا نکنید. این قدرت الهی را، این قدرت روحانیت که یک قدرت الهی است از دست ندهید. اگر این قدرت از دست برود، شما هیچ خواهید بود. این قدرت روحانی است که مردم را به کوچه ها می کشد. قدرت اسلام است که از حلقوم روحانیت بیرون می آید. اینها را نشکنید.خدایا! تو می دانی که من برای اینکه معمم هستم، از روحانیت طرفداری نمی کنم. برای اینکه می دانم این قشرند که می توانند ملت را نجات بدهند؛ این قشرند که مردم آنها را می خواهند. این مساجد است که این بساط را درست کردند. این مساجد هستند که نهضت را درست کردند. در عهد رسول الله هم و بعد از آن هم تا مدت ها، مسجد مکان اجتماع سیاسی بود؛ مرکز تجییش جیوش بود. «محراب» یعنی مکان حرب، مکان جنگ: هم جنگ با شیطان و هم جنگ با طاغوت. از محراب ها باید جنگ پیدا بشود. چنانکه پیشتر از محراب ها پیدا می شد، از مسجدها پیدا می شد.
ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید. ای روشنفکران مسجدها را حفظ کنید. بروید به مسجد؛ نمی روید! این مسجدها را حفظ کنید تا این نهضت به ثمر برسد؛ تا این مملکت شما نجات پیدا کند.
خداوند ان شاءالله این مسجدها را برای ما حفظ کند. خداوند ان شاءالله روحانیون را برای ما حفظ کند. خداوند ان شاءالله مخالفین را هدایت کند. خداوند ان شاءالله ملت ما را سعادتمند کند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
منبع: شاهد یاران، شماره 68