آبشار در آبشار

مرداد، گرم ترین ماه سال را باید هرطوری که هست، خنک کرد. شاید نشستن زیر باد خنک کولر راحت ترین کار باشد، اما راه های دیگری هم هست که همزمان هم خنک شوید و هم هیجان را تجربه کنید. خیس شدن زیر یک آبشار پر آب،
چهارشنبه، 6 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آبشار در آبشار

 

 آبشار در آبشار
 






 
راهنمای سفر به آبشار گزو، آبشاری در دل طبیعتی بکر در استان مازندران
مرداد، گرم ترین ماه سال را باید هرطوری که هست، خنک کرد. شاید نشستن زیر باد خنک کولر راحت ترین کار باشد، اما راه های دیگری هم هست که همزمان هم خنک شوید و هم هیجان را تجربه کنید. خیس شدن زیر یک آبشار پر آب، وقتی قطرات ریز آب روی سر و صورت تان می پاشد، یکی از همین روش های پرهیجان است. اگر این شیوه را دوست دارید و فاصله چندانی هم از «سوادکوه» در مازندران ندارید، حتماً سری به آبشار « گزو» بزنید. در این سفر 2 آبشار را خواهید دید؛ آبشار کوچک تر نزدیک تر و آبشار پرآب تر با ارتفاع 70 متر دورتر است و برای رسیدن به بلندایش باید خودتان را برای یک پیاده روی جنگلی آماده کنید. هرچند که درختان قطور و انبوه، چشمه های پر آب و زمین های سرسبز آن قدر منطقه را زیبا کرده اند که متوجه طولانی بودن مسیر نخواهید شد. در انتهای پیاده روی آبشار را که دیدید، معطل نکنید، کوله بارتان را جای قرص و محکمی بگذارید و به دل آبشار بزنید.

کجا بمانیم؟

مهمان امامزاده
در حیاط امامزاده، اتاقک های کوچکی برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده که برای عموم رایگان است. متولی امامزاده معتقد است مسافران، مهمانان امامزاده هستند و نباید پولی پرداخت کنند. نشانی اینترنتی www.salman.ir هم می تواند به شما برای پیدا کردن یک اقامتگاه خوب در شهرهای نزدیک کمک کند.
آبشار در آبشار

چطور برسیم؟

جنگل جنگل تا آبشار
آبشار گزو در فاصله شهرهای زیرآب و شیرگاه قرار دارد و از تهران تا روستای گزو حدود 250 کیلومتر راه دارید
خودروی شخصی: اگر از تهران می آیید، باید وارد جاده فیروزکوه شده و بعد از پلیس راه «پل سفید» و «زیرآب» در سمت چپ وارد جاده « آزادمهر» شوید. در این مسیر به یک دو راهی می رسید و باید مسیر سمت چپ را برانید تا به روستای « کارمزد» برسید. بعد از این روستا و روستای «ممشی» تابلوهایی را خواهید دید که شما را به سمت امامزاده گزو هدایت می کنند. از زیر آب تا امامزاده حدود 15 کیلومتر راه دارید.
وسیله نقلیه عمومی: سوار اتوبوس هایی شوید که از جاده فیروزکوه به شمال می روند. بعد از پلیس راه پل سفید و زیرآب، کنار جاده آزادمهر پیاده شوید و آنجا منتظر خودروهای عبوری شوید. اگر هم که بخواهید دربست بگیرید، باید تا زیرآب بروید.
قطار: می توانید ساعت 8 صبح در ایستگاه راه آهن تهران سوار قطار شماره 218، یعنی قطار اتوبوسی تهران- ساری شده و حدود ساعت 2 بعدازظهر در ایستگاه زیر آب پیاده شوید و پس از ناهار، تاکسی دربست بگیرید و تا آبشار بروید. در مسیر برگشت، قطار شماره 219 ساری- تهران، حدود ساعت 9 شب از ایستگاه زیرآب می گذرد و قبل از 4 صبح به تهران می رسد.
آبشار در آبشار

چه می بینیم؟

زیارت در کنار آبشار
برای رسیدن به آبشار باید حدود 40 دقیقه پیاده روی کنید.
آبشار اول: حدود 5 دقیقه قبل از امامزاده، یک آبشار زیبا در سمت راست جاده خواهید دید که اطرافش پر از درخت است. ارتفاع آبشار چند متر است و پلکانی است، بعضی فکر می کنند این آبشار گزو است اما این، تنها آبشاری بین راهی است که می توانید چند دقیقه ای کنارش بایستید و آبی به سر و صورت تان بزنید.
امامزاده سه تن: مقبره 3 برادر که نسبشان به امام رضا(ع) می رسد، یکی از دلایلی است که گزو را در میان روستاهای خوش آب و هوا معروف کرده. بنای این امامزاده به سبک معماری بومی شمال کشور ساخته شده و قدمتش هم به دوره قاجار می رسد. فرصت را از دست ندهید و قبل از رسیدن به آبشار به آنجا هم سری بزنید.
آبشار گزو: اگر با خودرو آمده اید، خودروی تان را در حیاط امامزاده پارک کنید و پیاده روی را شروع کنید. مسیر رسیدن به آبشار، ‌پاکوب و مشخص است و متولی امامزاده و اهالی روستا راه را نشانتان خواهند داد. باید در جنگل سر بالایی و سرپایینی بروید و بعد از حدود 40 دقیقه پیاده روی در جنگل انبوه به آبشار برسید.

نکات طلایی

نامناسب برای سالمندان
*با توجه به اینکه این منطقه ییلاقی است، امکان بارندگی در ماه مرداد هم وجود دارد؛ بنابراین قبل از سفر از وضعیت آب و هوای منطقه مطلع شوید.
*یک دست لباس اضافی را فراموش نکنید، یک گرمکن را هم برای احتیاط بیشتر همراه ببرید.
*پیاده روی در مسیر امامزاده تا آبشار برای افراد مسن و ناتوان چندان راحت نیست، بهتر است آنها در امامزاده بمانند.
*پای این آبشار هم مثل آبشارهای دیگر لیز و لغزنده است،‌ باید مراقب باشید.
منبع: سرزمین من، شماره 15/ مرداد 91.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.