در این مقاله، فهرستی از حوادث تاریخی مربوط به قوم یهود و سرزمین فلسطین، از عهد باستان تا زمان حال، و نیز در دورههای اخیر، پدیدهی صهیونیسم، به صورت فشرده و مجمل، از نظر میگذرد.
در زنجیرهی حوادث مذکور، به روشنی میتوان مشاهده کرد که چگونه صهیونیستها توانستند طی سدههای اخیر، با سوار شدن بر امواج حوادث و تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی غرب و بهرهگیری از فرصتها و امکانات و در پیشگرفتن سیاستهای مکر و فریب، خود را از زاویهی ضعف و ذلّت و نفرت، به بزرگترین مشکل منطقهی خاورمیانه و جهان اسلام، و بلکه تهدیدی برای همهی جهان تبدیل کنند. تبلیغات انبوه، متنوّع و گسترده ی صهیونیسم در تغییر ذهنیت مغرب زمین، نسبت به «انسان یهودی» بسی مؤثر افتاد.
«یهودی» که در طول تاریخ، انسانی خائن، بخیل، رباخوار، ترسو، کینهتوز و طفیلی شناخته میشد، در دورههای اخیر به عنوان انسانی متمدّن، امین، هوشمند، مفید، سازنده و رزمنده معرفی گردید.
در جدول حوادث این بخش، گرچه صحّت پارهای از وقایع مربوط به قوم بنیاسرائیل، در دوران باستان، محل تأمّل است، اما این حوادث در دورههای روشنتر تاریخ، از اعتبار و صحّت لازم برخوردار میباشد.
در این فهرست، هر چه از گذشته به زمان حال نزدیک میشویم، بیان حوادث، جزئیتر و ذکر وقایع، دقیقتر و فاصله میان آنها نزدیکتر میشود.
به یقین ملاحظه و مقایسهی بسیاری از این حوادث، میتواند از جنبههای فراوانی آموزنده و انگیزنده باشد.
منابع اصلی تدوین جدولهای این بخش عبارتند از:
1. عبدالوهاب المسیری، موسوعة الیهود و الیهودیة و الصهیونیه، ج 8، ص 51- 101؛
2. عبدالفتّاح محمد ماضی، الدین و السیاسة فی اسرائیل، ص 562- 575؛
3. محمد السماک، الصهیونیة المسیحیه، ص 21- 32؛
4. چاک تنی، الاخطبوط الصهیونی و خیوط المؤامرة لابتلاع الفلسطین، ص 7- 15؛
5. فیلیپ لو مارشان، لمیا راضی، اسرائیل/ فلسطین، غداً، ص 184- 206.
حدود 2500 پیش از میلاد |
بنای شهر یبوس یا اورسالم (اورشلیم = قدس) به وسیلهی یکی از قبایل کنعانی عرب، به نام یبوسیان. |
قرن 19 پ.م |
مهاجرت حضرت ابراهیم (ع) از اورکلدانی به سرزمین کنعان در فلسطین. |
نیمهی قرن 17 پ.م |
مهاجرت حضرت یعقوب (بن اسحاق) و دیگر پسرانش، به دعوت فرزندش حضرت یوسف، به مصر و سکونت در منطقهی جاثان (شرق دلتای نیل). |
آغاز قرن 13 پ. م |
ترک مصر، به فرمان خداوند و به قصد سرزمین کنعان، از سوی حضرت موسی (ع) و بنیاسرائیل، برای خلاصی از مظالم فرعون. |
آغاز قرن 12 پ. م |
ورود پیروان موسی (ع) تحت هدایت یوشعبن نون به شهرهای کنعان، به جز یبوس (اورشلیم) و مناطق ساحلی که در دست کنعانیان بود. |
قرنهای 11 و 12 پ.م |
حکومت قضات چهاردهگانه بر عبرانیان، پس از مرگ یوشع بن نون. دورهی آنان سراسر مشحون از خصومت و جنگ با کنعانیان بود. در این دوران، بنیاسرائیل از یک زندگی بدوی چادرنشینی به حیات مدنی باثبات منتقل شده و زراعت و شهرنشینی و تجارت را از کنعانیان آموختند. |
قرن 11 پ.م |
مهاجرت اقوام فلستی از جزیره کرت به جنوب غزّه و تملّک اراضی ساحلی و انعقاد پیمان میان ایشان و کنعانیان بر ضدّ عبرانیها. فلستیها به نفوذ مصریان در کنعان پایان دادند. از این زمان یونانیان و رومیان، این سرزمین را در انتساب به قوم مزبور، فلسطین نامیدند. |
قرن 10 پ.م |
بعثت حضرت داود (ع) و فرزندش سلیمان (ع) به مقام نبوت. داود، اورسالم را از دست کنعانیان خارج ساخت و آن را اورشالم (در عبری به معنای شهر صلح) نامید و مرکز حکومت خویش قرار داد. |
قرن 8 پ.م |
خارج ساختن بخشهای شمالی و جنوبی سرزمین فلسطین از تصرف یهودیان به وسیلهی سرجون دوم، پادشاه آشور. وی دو بخش مزبور را به ترتیب در سالهای 721 و 701 پ.م در برابر خویش مطیع و منقاد ساخت. وی هزاران یهودی را هم چون اسیران به مرکز حکومت خود منتقل کرد و قبایلی از بابل و سوریه و جزیرة العرب را در محل آنان اسکان داد. از این زمان، فلسطین در قلمرو حکومت آشوریان قرار گرفت. |
قرن 6 پ.م |
سیطرهی بابلیان بر فلسطین و اورشالیم، تحت فرماندهی بختالنصر کلدانی و انتقال هزاران اسیر از بنیاسرائیل و دیگر اقوام به بابل و نابودی هیکل سلیمان و گریختن بسیاری از یهودیان به مصر و دیگر مناطق، بنابر نقل اسفار تورات. در این زمان، فلسطین جزء قلمرو حکومت بابل درآمد. در این سده آیین یهود در بابِل گسترش یافت و کاهنها زیر نظر و سرپرستی عزرا، نگارش و تدوین اسفار پنجگانهی تورات را آغاز کردند. |
قرن 5 پ.م |
سقوط بابِل در برابر لشکر عظیم کوروش، راه انتقال یهودیان را به فلسطین گشود. این جابهجایی به دست نحمیای کاهن و یک زن یهودی به نام اِستِر و پسر عمویش مرد خای صورت گرفت که تورات (در کتاب دوازدهم مورّخان معروف به اِستر) به تفصیل، جریان آن را بیان کرده است. |
قرن 4 پ.م |
در جریان سیطرهی یونان بر بیشتر مناطق جهان باستان (از هند تا لیبی)، اسکندر مقدونی بر فلسطین چیره شد و اورشلیم را به تصرف در آورد (323 پ.م). |
قرن 3 پ.م |
شهر اسکندریه که بخشی از امپراتوری یونان محسوب میشد، شاهد بزرگترین تجمّع یهودیانی بود که تحت تأثیر فرهنگ یونانی، دارای اعتقاداتی جدای از عقاید یهودیان بابِل و ایران بودند. آنان کوشیدند تا خود را از انزوای نژادی خارج ساخته و به دیانت حضرت موسی (ع) نزدیک کنند. |
قرن اول پ.م |
با تسلط رومیان بر فلسطین در سال 63 پ.م، سیطرهی مکابیان بر این سرزمین خاتمه یافت و فلسطین در قلمرو حکومت رومیان قرار گرفت. در این زمان یهودیان به سه دسته تقسیم شدند: |
قرن اول میلادی |
در سال 29 پس از میلاد، به موجب نقل تورات، انقلاب یوحنّای تعمید دهنده (یحیای پیامبر) رخ داد که منسوب به طایفهی عیسویان بود. |
قرن دوم/م |
شورش سه ساله (132-135/م) بارکوخبا بر ضدّ رومیان. اما با سرکوب شدن این شورش، هزاران یهودی به قتل رسیدند. به دنبال آن اورشلیم در قلمرو حکومت روم قرار گرفت و یهودیان از اقامت در آن منع شدند. به جز دورهی حکومت ملکه تدمُر، تا زمان فتوحات اسلامی، شهر قدس در قلمرو حکوت رومیان قرار داشت. |
قرن سوم/ م |
پیش از آن که رومیان و اهالی اسپانیا به دیانت مسیحی گردن نهند، طوایفی از یهود از طریق امپراتوری روم به اسپانیا رفته و در آن جا ساکن شدند. |
قرن چهارم/م |
مسیحی شدن امپراتور قسطنطنیه و اعلام این دین به عنوان آیین رسمی امپراتوری روم. از این زمان یهودیان به خاطر موضعی که در برابر حضرت مسیح (ع) اتخاذ کرده بودند، از سوی رومیان تحت آزار و فشار قرار گرفتند. ورود آنان به اورشلیم ممنوع، و هیکل تخریب شده سلیمان، محل جمعآوری زباله گردید. |
قرن پنجم/م |
سیطرهی ویزیگوتها (که آریایینژاد و کاتولیک مذهب بودند) در اواخر این قرن بر اسپانیا و شکنجه و آزار یهودیان. |
قرن هفتم/م |
بعثت پیامبر بزرگ اسلام (ص) در سال 610/م. رسول خدا (ص) پس از هجرت، پیمان نامهای با یهودیان مدینه منعقد ساخت و آنان را طی شرایطی در دین و دارایی خویش آزاد گذاشت؛ ولی ایشان پیمان خود را شکستند و باپیامبر اکرم دشمنی ورزیدند و توطئهها کردند و حتّی در صدد قتل وی برآمدند. از این رو، رسول خدا (ص) قبایل یهودی «بنی قُیْنَقاع» و «بنی النضیر» و «بنی قُرَیْظَه» را از مدینه کوچاند و دیگر قبایل یهود، سر تسلیم فرود آورده و به پرداخت جزیه راضی شدند و در کنار مسلمانان به زندگی خود ادامه دادند. |
نیمهی نخست قرن هشتم/م |
گرایش قبایلی از نژاد خزر به دین یهود. شایان ذکر است که در قرن دهم میلادی، پس از آن که روسها به موجودیت سیاسی اقوام خزر پایان دادند، قبایل خزر در سراسر بلاد روس و اروپای شرقی پراکنده شدند. ناگفته پیداست که این یهودیان از نژاد غیرسامی بوده و از تبار بنیاسرائیل به شمار نمیآمدند. بسیاری از یهودیان عصر حاضر از سلالهی آنهایند. |
نیمهی قرن هشتم/م |
یهودیان اسپانیا که تا این زمان همچون برده در خدمت اُمرای آن سامان بودند، با فتح اندلس به دست مسلمانان، از عزّت و آسایش و مساوات برخوردار شدند. به همین جهت تعداد آنان روز به روز در این کشور فزونی یافت و بسیاری از همکیشان آنان در نتیجهی آزار و اذیتهای فراوانی که از مسیحان اروپا میدیدند، به اندلس مهاجرت کرده و در آن جا سکنا یافتند. یهودیان در عهد امویان اندلس، به بالاترین مراتب ثروت و فرهنگ دست یافتند. آنان برای نخستین بار در تاریخ، صاحب مدارسی شدند که تحت تأثیر فرهنگ و تمدّن اسلامی، ادبیات و فلسفه یهودی را مورد تتبّع و تعلیم قرار میداد. |
نیمهی دوم قرن هشتم/م |
یهودیان (به ویژه در بغداد و اندلس) در نتیجهی ارتباط با مسلمانان، نگاهشان به اندیشههای فلسفی و علوم طبیعی گشوده شد و به دستههای مختلفی تقسیم شدند. از آن جمله مدرسه قرّائیان در عراق بود که تلمود را مردود دانسته و سلطهی احبار را نپذیرفتند و به همین جهت از سوی احبار یهود محکوم به ضلالت شدند. |
قرن یازدهم/م |
ورود لشکر صلیبی به بیتالمقدّس و کشته شدن هزاران یهودی، به ویژه از طایفه قرّائیان و گریختن بسیاری از آنان از فلسطین. هر فوج از صلیبیان که به سوی شرق حرکت میکرد، تمام یهودیانی را که از قبول دیانت مسیحی و پذیرش غسل تعمید سر باز میزدند، از سر راه خود بر میداشت. |
قرن دوازدهم |
ظهور طبیب و فیلسوف یهودی، موسی بن میمون (1135-1204/م). |
1213/م |
آغاز فعّالیت محاکم تفتیش عقاید (انگیزیسیون). |
1275/م |
ممنوعیت انجام معاملات ربوی از سوی یهودیان انگلیس در عهد سلطنت ادوارد اول. آنها تنها مجاز به تجارت و اجارهی مزارع کشاورزی شدند؛ ولی چون در خفا به رباخواری پرداختند، پادشاه انگلیس، طی فرمانی در ژولای 1290/م تمام یهودیان را از خاک خود بیرون راند و آنان به فرانسه و آلمان کوچ کردند. فرمان مزبور تا اواخر سدهی 15/م که یهودیان از اسپانیا و پرتغال طرد شدند، به قوت خود باقی ماند. در این وقت، عدهای از ایشان در زمان سلطنت هنری هشتم به لندن مهاجرت کردند. البته ترجمهی عهد قدیم به زبان انگلیسی، در دورهی حکومت جیمز، تأثیر فراوانی در تعدیل دشمنی بر ضد یهودیان انگلیس داشت. |
1306/م |
اخراج یهودیان از فرانسه. اما لوئی دهم، آنان را در سال 1315/م پذیرفت؛ ولی در 1322/م یک بار دیگر از فرانسه اخراج شدند و سپس بار دیگر در سال 1359/م به آن کشور پذیرفته شده و سرانجام در 1394/م اخراج شدند. |
1424/م |
اخراج یهودیان از کولونی. |
1439/م |
اخراج یهودیان از اوگسبرگ آلمان |
1453/م |
فتح قسطنطنیه به دست سلطان محمد فاتح. در این سال، یهودیان رانده شده از شبه جزیرهی ایبریا، در پناه سلطان عثمانی قرار گرفتند. |
1462/م |
تأسیس «گتوِ» فرانکفورت. |
1473/م |
اخراج یهودیان از منز. |
1475/م |
نخستین کتابهای عبری در ایتالیا به چاپ رسید. |
1483/م |
اخراج یهودیان از ورشو (لهستان). |
1492/م |
کشف قارهی آمریکا به وسیلهی کریستف کلمب. |
1495/م |
اخراج یهودیان از لیتوانی. |
1496/م |
اخراج یهودیان از پرتغال. |
1499/م |
اخراج یهودیان از نورمبرگ. |
1503/م |
بازگشت یهودیان به لیتوانی. |
1510/م |
اخراج یهودیان از برادنبورگ آلمان. |
1516/م |
تأسیس نخستین «گتو» در ونیز ایتالیا. |
1517/م |
نهضت مذهبی کشیش آلمانی، مارتین لوتر و جنبش اصلاحی پروتستانتیسم در اروپا و ادامهی دشمنی با یهودیان از سوی پیروان این نهضت. |
1520/م |
نخستین چاپ کامل تلمود در ونیز. |
1523/م |
انتشار کتاب عیسی یهودی به دنیا آمد از مارتین لوتر. |
1541/م |
اخراج یهودیان از پراگ و ناپولی. |
1544/م |
انتشار کتاب دربارهی یهود و اکاذیب آنان تألیف مارتین لوتر. |
1550/م |
اخراج یهودیان از ژنو. |
1555/م |
صدور فرمان پاپ مبنی بر رانده شدن همهی یهودیان به داخل گتو. |
1561/م |
واگذاری نوعی امتیاز در طبریه (فلسطین) از سوی سلطان سلیمان قانونی به مستشار یهودی خود، دن ژوزف ناسی در برابر دریافت مبلغی به صورت سالانه. اخذ این امتیاز، نخستین تلاشهای یهودیان برای استقرار در فلسطین بود که با شکست روبهرو شد. |
1569/م |
اخراج یهودیان از مناطق تحت سلطهی پاپ در ایتالیا. |
1581/م |
صدور حکم محکومیت یهودیان از سوی پاپ گریگوری سیزدهم. |
1593/م |
اخراج مجدد یهودیان از مناطق تحت سلطه پاپ در ایتالیا. |
1597/م |
اخراج یهودیان از میلانو در ایتالیا. |
1621/م |
انتشار کتابی با عنوان رجعت بزرگ جهانی از سوی هنری فینچ، مستشار حقوقی پادشاه انگلیس. نویسنده در این کتاب، پیشنهاد جنگ صلیبی تازهای را برای تشکیل مجدّد «امپراتوری ملت یهود» میدهد! |
1648/م |
پس از کشتار یهودیان اروپا، یک یهودی به نام شبتای تسفی (متولد 1626/م از خاندانی ثروتمند در ازمیر ترکیه) مدّعی شد که او همان مسیح منتظَر است. از این رو، تعداد قابل توجّهی از یهودیان یونان، اسکندریه، قاهره و غزّه به او گرویدند. وی زمانی که عازم قسطنطنیه شد تا به خیال خویش زمام حکومت را در دست گیرد، سلطان عثمانی او را دستگیر و در زندان محبوس ساخت و سپس وی را میان مرگ و مسلمان شدن مخیّر کرد. او به همراه پیروانش در سپتامبر 1666/م، اسلام را اختیار کردند و به «مسلمانان دونمه» معروف شدند. |
1649/م |
درخواست دو تن از رجال دینی انگلیس به نامهای جوانا و الینزرکارترایت از دولت متبوع خود، مبنی بر این که شرف و افتخار انتقال یهودیان به سرزمینی که خداوند به نیاکان ایشان، ابراهیم، اسحاق و یعقوب وعده کرده و به عنوان میراث ابدی به آنها بخشیده است، نصیب ملت انگلیس شود! |
1655/م |
لغو فرمانی که ادوارد اول به سال 1290/م مبنی بر اخراج یهودیان از انگلیس صادر کرده بود، از سوی اولیور کراموِل، سیاستمدار این کشور. |
1670/م |
اخراج یهودیان از وین و اجازه به عدّهای از آنان برای بازگشت. |
1671/م |
اجازه به یهودیان برای استقرار در مناطق پروس و براندنبورگ آلمان. |
1685/م |
اعطای آزادی دینی به یهودیان انگلیس. |
1698/م |
صدور مصوّبهی پارلمان انگلیس، مبنی بر قانونی بودن انجام مراسم عبادی یهودیان. به دنبال این مصوّبه، آمار مهاجرت یهودیان به انگلیس فزونی یافت که بیشتر آنان از تیرهی «سفاردیم» بودند. در اواخر سدهی هفدهم، یهودیان «اشکناز» نیز از آلمان و شرق اروپا، مهاجرت به انگلیس را آغاز کردند. این گروه اخیر از لحاظ ثروت و فرهنگ، ضعیفتر از گروه نخست بودند. |
1700/م |
انتشار کتابی از فیلیپ جنتیل دولانگر در فرانسه و طرح پیشنهاد یک معاملهی پایاپای با سلطان عثمانی، مبنی بر مبادله دوشهر «رُم» و «بیتالمقدّس»، به منظور تمهید مقدّمات استقرار یهودیان در فلسطین! |
1733/م |
استقرار یهودیان در ایالت جورجیای آمریکا و اشتغال به خرید و فروش بَرده. |
1745/م |
اخراج موقّت یهودیان از پراگ و بازگشت آنان در 1748/م. |
نیمهی قرن 18/م |
پیدایش گروه «دوستداران صهیون» در روسیه و تبلیغ این اندیشه که چون یهودیان ملتی واحد و پراکندهاند، باید در فلسطین گردآمده و متمرکز شوند. |
1770/م |
آغاز جنبش به اصطلاح روشنگری و اصلاحی یهودی به نام «هسکالاه» از سوی موسی مندلسون. وی بیشترین تلاش خود را متوجّه حلّ مشکل عزلت یهودیان و تبیین روابط میان عقل ودین کرد. او معتقد بود که هر یهودی چنان چه بخواهد به وظایف نژادی خویش عمل کند، باید دین را از جنبههای عملی زندگی خود حذف کند و اگر مایل است به آزادی اندیشه دست یابد، لازم است دین را از عرصهی ذهن و دل خویش کنار بزند. او در نوشتههای خود، با سیطرهی حاخامها بر دین و زندگی یهودیان، به شدّت مخالفت ورزید. |
1775/م |
در پی انقلاب آمریکا، انگلیس مستعمرات خود را در قارهی جدید از دست داد. |
1793/م |
سقوط «گتوِ» رُم. |
1798/م |
ناپلئون، اولین وعدهی بالفوری خود را در عصر جدید صادر کرد و از یهودیان خواست که به فلسطین مهاجرت کنند. او در حمله به مصر اعلام کرد که یهودیان، وارثان قانونی فلسطین میباشند. |
اواخر قرن 18 |
1. تشکیل مجلس نمایندگان طوایف یهود در انگلیس، به منظور سامان بخشیدن به امور زندگی یهودیان از یک سوی و تنظیم روابط آنان با دولت از سوی دیگر. |
1799/م |
حملهی ناپلئون به فلسطین و تصرّف آن. |
1809/م |
تأسیس مهمترین مؤسّسهی صهیونیستی مسیحی در انگلیس با عنوان «انجمن لندن برای گسترش مسیحیت در میان یهودیان انگلیس و دولت عثمانی». |
1818/م |
دعوت رئیس جمهور آمریکا، جان آدامز، برای بازگشت (!) یهودیان به فلسطین و تأسیس یک دولت مستقل یهودی. |
1831/م |
یهودیان فرانسه، از حقوق مساوی با دیگر شهروندان فرانسوی برخوردار شدند. |
1832/م |
برخورداری یهودیان کانادا از حقوق انسانی کامل. |
1838/م |
1. لرد شافتس بری (1801-1885/م) بنیانگذار اندیشهی صهیونیستی، خواستار استقرار یهودیان در فلسطین شد تا از یک سو اروپا از مزاحمتهای آنان رهایی یابد، و از دیگر سوی اروپا بتواند در قلب قلمرو حکومت عثمانی، یک پایگاه استعماری مطمئن برای خود پدید آورد. |
1840/م |
1. نامهی پالمرستون به سفیر انگلیس در قسطنطنیه و تأکید بر این که سلطان عثمانی را برانگیزد تا از یهودیان اروپای شرقی برای مهاجرت به فلسطین دعوت به عمل آورد. |
1843/م |
تأسیس سازمان یهودی و صهیونیستی «بنای بریث» در ایالات متحده. |
1844/م |
1. تشکیل کمیتهای برای بررسی موضوع «بازگرداندن (!) ملت یهود به فلسطین» از سوی پارلمان انگلیس. |
1845/م |
اجازه به یهودیان انگلیس برای تصدّی مشاغل مهم در شهرداری. |
1850/م |
1. لرد شافتس بری، ریاست 32 شعبه از یک مؤسّسهی صهیونیستی را در سراسر جهان با عنوان و پوشش مسیحی، بر عهده گرفت. |
1858/م |
صدور مجوّز عضویت یهودیان در پارلمان انگلیس. ناتانیل دی روچیلد، نخستین یهودی بود که وارد مجلس سنای این کشور شد. یهودیان در انگلستان به آزادی کامل رسیدند و شرط دیانت برای تصدّی تمام پستهای سیاسی حذف شد و به همین جهت بنیامین دیزرائیلی یهودی توانست به مقام وزارت دست یابد. |
1860 |
انشار کتاب مسئله شرق: تجدید بنای ملت یهود از سوی ارنست لاراهان، مستشار ویژهی ناپلئون سوم. |
1862 |
انتشار کتاب رُم و قدس از سوی موسی هس (1812-1875/م) رهبر جناح کارگری صهیونیسم و دعوت به تشکیل یک ملیت یهودی جدید. نام اصلی کتاب موجودیت اسرائیل بود. |
1864 |
اجازه به یهودیان روسیه برای اشتغال در امر قضاوت. |
1865 |
راهاندازی مؤسّسهی «شناسایی فلسطین» در لندن تحت نظر ملکه ویکتوریا، به ریاست رئیس اسقفهای کانتربری. |
1866 |
اعزام نخستین هیئت مسیحی آمریکایی به ریاست اسقف آدامز، متشکّل از 150 کشیش انجیلی آمریکایی، برای اسکان یهودیان در فلسطین. |
1867 |
تأسیس یک شهرک یهودینشین از سوی آمریکا در فلسطین، با همکاری هفتاد شخصیّت دینی انجیلی. |
1868 |
انتشار کتاب عیسی میآید Jesus Is Coming از سوی اسقف بلاکستون. این کتاب به بیش از چهل زبان ترجمه و منتشر شد و پس از کتاب مقدّس، پر تیراژترین کتاب در سدهی نوزدهم بود. |
1870 |
تأسیس یک باب هنرستان کشاورزی در فلسطین، از سوی سازمان یهودی- فرانسوی آلیانس. |
1875 |
خرید سهم مصر از کانال سوئز از سوی بریتانیا با کمکهای مالی خاندان یهودی روچیلد. |
1876 |
انتشار داستان «دانیل دیروندا» از سوی جرج الیوت، نویسندهی انگلیسی (نام اصلی این زن: ماری آن اوانز، بود). این داستان، نوعی «وعده بالفور» به سبک ادبی محسوب میشود. |
1877 |
تأسیس شهرک یهودینشین «بتاح تکفاه» در فلسطین و آغاز حرکت خزندهی صهیونیسم در این سرزمین. |
1879 |
بالا گرفتن موج خصومت با یهودیان اروپای مرکزی (1879-1881/م). |
1880 |
انتشار کتاب سرزمین جلعاد از سوی صهیونیست مسیحی، لورنس اولیونت، نمایندهی پارلمان و وزیر امور خارجهی انگلیس. وی پیشنهاد تأسیس یک منطقهی یهودینشین را به مساحت 5/1 میلیون فدان (هر فّدان تقریباً 4200 متر مربع است) داده بود که تابع دولت عثمانی و تحت حمایت دولت انگلیس بوده و یهودیان روسیه و رومانی بتوانند به آن جا مهاجرت کنند. |
1881 |
با ترور آلکساندر دوم، تزار روس، یهودیان این کشور متّهم به این عمل شدند. |
1882 |
1. مهاجرت گستردهی یهودیان از شرق اروپا به سراسر جهان و به ویژه ایالات متحده. |
1883 |
بارون روچیلد هزینهی ساخت یک شهرک صهیونیستی در فلسطین را بر عهده گرفت. |
1884 |
تأسیس دو شهرک یهودینشین «ریشون لشیون» و «گدیراه» در فلسطین. تعداد این شهرکها در سال 1900 میلادی به نوزده رسید. |
1887 |
بلاکستون، سازمانی با عنوان «مأموریت عبری برای اسرائیل» و با هدف تشویق یهودیان برای مهاجرت به فلسطین، در شیکاگو تأسیس کرد. این هیئت با عنوان «انجمن اخوت مسیحی آمریکایی» تا هم اکنون به فعالیّت خود ادامه میدهد. |
1888 |
تعیین محدودیت و حدّ نصاب مشخص برای یهودیان داوطلب ادامهی تحصیل در مدارس و دانشگاههای روسیه. |
1889 |
1. دعوت «آحاد لعام» طی مقالاتی از یهودیان جهان برای تصرّف اراضی فلسطین. |
1891 |
1. تسلیم یادداشتی از سوی بلاکستون به رئیس جمهور آمریکا، بنیامین هاریسون و وزیر امور خارجه وی، جیمز لین، در خصوص اقدام برای کاستن آلام و رنجهای ملت یهود، از طریق تأسیس یک کشور ملی یهودی در فلسطین. |
1894 |
1. انتشار کتاب «بازگرداندن یهود به فلسطین» به قلم دیپلمات انگلیسی، ویلیام هشلر. این کتاب در راستای آن چیزی که یهودیان آن را پیشگویی دینی مینامند، نوشته شد. |
1896 |
انتشار کتاب دولت یهودی به وسیلهی تئودور هرتزل. |
1897 |
تشکیل نخستین کنفرانس صهیونیستی در شهر بال (= بازل) سوئیس و انتصاب تئودور هرتزل به عنوان رهبر جنبش صهیونیسم و تأکید بر مهاجرت یهودیان به فلسطین. |
1899 |
تأسیس بانک اسکان یهودیان، در پی تشکیل سومین کنفرانس سران صهیونیسم. |
1900 |
موفقیت کنفرانس چهارم صهیونیسم در جلب حمایت و تأیید بریتانیا نسبت به برنامههای خود. |
1901 |
1. تأسیس بانک ملی یهود به منظور سرمایهگذاری برای اجرای طرح کنفرانس پنجم صهیونیسم. |
1903 |
1. راهاندازی شعبهی بانک اسکان یهودیان در یافا با نام مستعار «شرکت انگلیسی فلسطینی». |
1904 |
1. دیدار و گفتوگوی تئودور هرتزل با پاپ پیوس دهم. |
1905 |
1. عضویت دو یهودی در مجلس دومای روسیه. |
1906 |
1. آغاز روابط میان حاییم وایزمن و بالفور. |
1907 |
1. برگزاری کنفرانس هشتم صهیونیستی در لاهه به ریاست ماکس نورداو و بررسی مسئلهی استقرار یهودیان در فلسطین. |
1909 |
1. تشکیل کنفرانس نهم صهیونیستی در هامبورگ و تأکید بر احداث بیشتر شهرکهای تعاونی (کیبوتس) در فلسطین. |
1911 |
برگزاری کنفرانس دهم صهیونیستی در بال سوئیس. |
1912 |
تأسیس سازمان زنان صهیونیست (هاداسا) در ایالات متحده. |
1914 |
ظهور نقش لویس براندیس در رهبری جنبش صهیونیسم آمریکا. |
1916 |
1. گفتوگو و توافقات لوید جرج، نخستوزیر دولت انگلیس و آرتر جیمز بالفور، وزیر امور خارجهی دولت وی، با سران صهیونیسم. |
1917 |
1. صدور وعدهی معروف بالفور مبنی بر بذل مساعی دولت انگلیس برای تشکیل میهن ملی یهود در فلسطین. |
1918 |
1. دیدار شاهزاده فیصل، پسر حسین، شریف مکه با حاییم وایزمن. |
1919 |
1. برگزاری نخستین کنفرانس عربی فلسطینی در قدس، در محکومیت وعدهی بالفور و برنامههای صهیونیستی. |
1920 |
1. در کنفرانس سان ریمو، تغییراتی در معاهدهی سایکس- پیکو به عمل آمد و بر اساس آن، فلسطین تحت سرپرستی دولت انگلیس قرار گرفت و این دولت ملزم به اجرای مفاد وعدهی بالفور گردید. |
1921 |
1. برگزاری سومین کنفرانس عربی فلسطینی در حیفا. |
1922 |
1. صدور مصوّبهی کنگرهی آمریکا، مبنی بر «ضرورت اعطای فرصت از دست رفته یهودیان، جهت تجدید بنای حیات و فرهنگ ویژه یهودی، در سرزمین باستانی یهود»! |
1923 |
1. انقراض خلافت عثمانی و تبعید سلطان عبدالحمید دوم. |
1924 |
آغاز مرحلهی چهارم مهاجرت یهودیان به فلسطین (1924-1932/م). |
1925 |
1. افتتاح دانشگاه عبری در قدس به دست جیمز بالفور. |
1927 |
در پانزدهمین کنفرانس صهیونیستی، مسئلهی بیکاری مهاجران یهود در فلسطین و علل ترک این سرزمین از سوی ایشان، مورد بررسی قرار گرفت. |
1928 |
مخالفت هفتمین کنفرانس عربی فلسطینی با فعالیتهای آژانس یهود. |
1929 |
شانزدهمین کنفرانس صهیونیستی در زوریخ، توسعه و تقویت آژانس یهود و تنظیم اساسنامهی آن را به منظور جذب بیشتر یهودیان غیرصهیونیست، در دستور کار خود قرار داد. این امر موجب شورش مسلمانان عرب بر ضدّ یهودیان گردید که با دخالت نیروهای انگلیسی و اعلام حکومت نظامی، سرکوب شد. |
1930 |
1. تأسیس سازمان «اتحاد آمریکایی به نفع فلسطین» به منظور دفاع از قضیّهی «کشور ملی یهود». |
1931 |
1. درگیریهای خونین میان اعراب فلسطین با نیروهای انگلیسی. |
1932 |
توسعهی مدارس یهودی در اتّحاد شوروی. |
1933 |
1. برگزاری هجدهمین کنفرانس صهیونیستی در پراگ و بحث و بررسی چگونگی کوچاندن یهودیان آلمان به فلسطین. |
1935 |
1. شهادت شیخ عزّالدین قسّام، از پیشگامان مبارزات مسلّحانه علیه صهیونیسم، در حین درگیری با قوای انگلیس و باندهای صهیونیستی در منطقه جنین. |
1936 |
1. طی دو سال 6- 1935/م تعداد 104 هزار تن یهودی از سراسرجهان وارد فلسطین شدند و بسیاری از اعراب مسلمان از زمینهای خویش بیرون رانده شدند. |
1937 |
1. انشعاب گروه به اصطلاح اصلاحطلب از هاگانا و تشکیل سازمان تروریستی «ارگون زفای لیومی = سازمان نظامی ملی» به رهبر مناخیم بگین. |
1939 |
1. صدور کتاب سفید از سوی مکدونالد، نخستوزیر بریتانیا و تلاش برای کنترل انقلاب اعراب، از طریق محدود ساختن مهاجرت یهودیان به فلسطین و جلوگیری از سلطهی بیشتر یهود بر اراضی فلسطین. |
1940 |
تأسیس محلههای ویژه (گتو) برای اقامت یهودیان در اروپای شرقی از سوی نازیها. |
1941 |
1. دیدار گفتوگوی حاج امین الحسینی، از رهبران جنبش فلسطین، به طور جداگانه با هیتلر و موسولینی. |
1942 |
تشکیل کنفرانس بالتیمور در نیویورک و آغاز انعقاد پیمان رسمی میان آمریکا و صهیونیسم. در این کنفرانس، برای نخستین بار رسماً اعلام گردید که هدف جنبش صهیونیسم، تأسیس یک دولت یهودی در فلسطین است، نه تنها استقرار یهودیان در این سرزمین. |
1944 |
1. صدور مصوّبه اجلاس اسکندریه برای تأسیس اتحادیه دول عرب «جامعة الدول العربیه». |
1946 |
1. اعلام تحریم معامله با یهود از سوی اعراب. این امر مقدمه تصمیم جدیتر اعراب در سال 1952/م، برای تحریم روابط و معاملات با رژیم صهیونیستی قرار گرفت. |
1947 |
1. صدور قطعنامهی سازمان ملل مبنی بر تقسیم ثلاثی فلسطین. به موجب این تقسیم، قدس منطقهی بینالمللی و 63٪ سرزمین فلسطین از آن یهودیان و 37٪ باقیمانده، سهم فلسطینیان اعلام شد! |
1948 |
1. پایان دورهی قیومت انگلیس بر فلسطین و طرح تقسیم این سرزمین، صهیونیستها با آن که بیش از 5/2٪ از اراضی را مالک نبودند، اما طی یک عملیات نظامی گسترده، 78٪ از اراضی فلسطین را تصرف کرده و تأسیس دولت اسرائیل را اعلام داشتند و صدها هزار فلسطینی را از سرزمینشان اخراج کردند. |
1949 |
1. پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و به دنبال آن، مهاجرت گروههای زیادی از یهودیان اروپا و آمریکا و کشورهای عربی و اسلامی به فلسطین اشغالی. |
1950 |
تضمین حمایت از مرزهای اسرائیل از سوی دولتهای غربی و تصرف 250 کیلومتر مربع دیگر از اراضی فلسطین از سوی رژیم اشغالگر. |
1951 |
1. دولت صهیونیستی با اعزام مزدوران خود به بغداد و ایجاد انفجارهای پیاپی، یهودیان عراق را متوحّش ساخته و ناچار به مهاجرت به فلسطین اشغالی نمود. |
1955 |
1. آغاز عملیات شهادتطلبانه بر ضدّ رژیم صهیونیستی. |
1956 |
1. در پی اعلام ملی شدن کانال سوئز از سوی جمال عبدالناصر در اسکندریه، نیروهای نظامی انگلیس، فرانسه و اسرائیل، مصر را مورد حملههای سه جانبه خود قرار دادند. |
1958 |
اعلان وحدت میان مصر و سوریه با نام «جمهوریة العربیة المتحده». |
1960 |
بیست و پنجمین کنفرانس صهیونیسم و تلاشهای تازه برای ترغیب یهودیان جهان به مهاجرت آشکار و آزاد به اراضی اشغالی. |
1961 |
ربودن آدولف آیشمن از سوی سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) از آرژانتین و انتقال وی به اسرائیل و محاکمه و اعدام او. |
1964 |
1. تأسیس سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف= الفتح) به عنوان نمایندهی ملت فلسطین و با شعار «کل البنادق تجاه العدو = همه سلاحها به سوی دشمن». |
1967 |
جنگ شش روزهی اسرائیل بر ضدّ مصر، سوریه و اردن و اشغال صحرای سینا و نوار غزّه و ساحل غربی رودن اردن و ارتفاعات جولان و قدس. |
1968 |
1. انجام عملیات حفاری در اطراف مسجد الاقصی به وسیلهی رژیم اشغالگر به منظور جستو جوی هیکل سلیمان. |
1969 |
1. توطئه آتشسوزی مسجد الاقصی از سوی رژیم صهیونیستی. |
1970 |
1. مرگ جمال عبدالناصر و روی کار آمدن انور سادات در مصر. |
1972 |
1. اقدامات گستردهی سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) در ترور بسیاری از مبارزان و رهبران فلسطینی. |
1973 |
1. آتشسوزی مسجد الاقصی. |
1974 |
1. عقد معاهدهی عدم تعرّض میان اسرائیل، مصر و سوریه. |
1975 |
صدور قطعنامهی مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر این که صهیونیسم یکی از مصادیق نژادپرستی است (دهم نوامبر). |
1976 |
انتخاب کارتر به ریاست جمهوری آمریکا و اعلام او مبنی بر این که «تأسیس دولت اسرائیل، عیناً تحقق وعده و پیشگویی تورات است». |
1977 |
دیدار محمد انور السادات، رئیسجمهور مصر از قدس و تلآویو. وی طی نطقی در پارلمان اسرائیل (کنیست) برای دستیابی به صلح، اعلام آمادگی کرد. |
1978 |
1. حملهی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به لبنان و اشغال جنوب این کشور (ماه مارس). |
1979 |
1. تبادل سفیر میان مصر و اسرائیل. |
1980 |
1. اشغال بیتالمقدّس شرقی از سوی اسرائیل و اعلام مرکزیت آن برای رژیم صهیونیستی. |
1981 |
1. بمباران نیروگاههای هستهای عراق از سوی اسرائیل، در روز دیدار بگین و سادات. |
1982 |
1. حملهی گستردهی اسرائیل به لبنان و محاصره و اشغال لبنان. |
1983 |
1. اشغال بخشهایی از جنوب لبنان به وسیلهی رژیم صهیونیستی. اسرائیل این مناطق را منطقهی امنیتی نامید. |
1985 |
برگزاری نخستین کنفرانس صهیونی- مسیحی، در شهر بال سوئیس، با شرکت ششصد شخصیت مسیحی از 27 کشور جهان. |
1987 |
1. آغاز انتفاضهی ملت فلسطین در کرانهی غربی رود اردن و نوار غزّه. |
1988 |
1. تأسیس حرکت مقاومت اسلامی فلسطین (حماس). |
1989 |
1. ایالات متحدهی آمریکا فاش کرد که رژیم صهیونیستی واجد سلاحهای هستهای و شیمیایی با قدرت تخریبی بالا میباشد و این رژیم بعد از ساخت و تولید موشک «اریحای/1» با کلاهک هستهای، هم اینک در صدد ساخت موشک «اریحای/2» است. |
1990 |
تشکیل سازمان حزبالله لبنان. |
1991 |
1. سازمان ملل قطعنامهی پیشین خود (مصوب سال 1975 /م) را در خصوص نژادپرست بودن صهیونیسم، لغو کرد! |
1992 |
1. برگزاری کنفرانس مادرید و به دنبال آن گفتوگوهای موسکو و واشنگتن میان اعراب و رژیم اشغالگر قدس، به منظور پایان دادن به دعوای طرفین. |
1993 |
امضای قرارداد «غزّه- اریحا» به نام «اسلو- ا» میان اسحاق رابین نخستوزیر رژیم صهیونیستی و یاسر عرفات، رئیس «ساف» در واشنگتن، با حضور بیل کلینتون. |
1994 |
امضای توافقنامهی صلح میان اردن و رژیم اشغالگر، از سوی شاهحسین و اسحاق رابین در کاخ سفید واشنگتن. |
1995 |
1. ترور اسحاق رابین به دست یک صهیونیست افراطی در تلآویو به نام ایگال عامیر. |
1996 |
1. حملهی گسترده و سنگین رژیم صهیونیستی به لبنان و کشتار قانا در جنوب این کشور. |
1997 |
1. یک حاخام یهودی، نخستین عقد ازدواج میان دو مرد از همکیشان خود را در اسرائیل جاری ساخت. |
1999 |
دیدار و گفتوگوی ایهود باراک، نخستوزیر رژیم صهیونیستی با فاروقالشرع، وزیر امور خارجهی سوریه در واشنگتن. این دیدار، بدون هیچ نتیجهای به پایان رسید. |
2000 |
1. عقبنشینی و فرار نیروهای رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان و منطقهی بقاع غربی، در نتیجهی حملهها و مبارزات مؤثر نیروهای حزبالله. |
2001 |
حملهی گستردهی هواپیماها و هلیکوپترهای رژیم اشغالگر قدس، همراه با شلیک انبوه خمپاره و موشک به شهرها و مناطق خودگردان، و نیز موج وسیع ترور رهبران اسلامی فلسطین و آغاز عملیات شهادت طلبانهی جوانان فلسطینی. از جمله عملیات مزبور، انفجار عظیم ساختمان تفریحات شبانهی صهیونیستها در شهر قدس بود، که منجر به کشته شدن بیش از پانصد صهیونیست گردید. |
نیمهی نخست 2002 |
1. حملهی گستردهی رژیم صهیونیستی به شهرکهای جنین، طولکرم و نابلس، و کشتار وسیع مردم مسلمان این شهرها و تخریبخانههای ایشان. در این حملهها از حدود دههزار نفر مقیم اردوگاه جنین، بیش از هزار نفر به شهادت رسیدند و پنجهزار نفر دیگر بیخانمان شدند. |
منبع :کریمیان، احمد، (1384)، یهود و صهیونیسم: تحلیل عناصر قومی، تاریخی و دینی یک فاجعه، قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیّة قم)، چاپ دوم.