طراحی خلاقانه اینتل

ماه گذشته، اینتل چیزی که آن را یک نقطه عطف بزرگ تکنیکی می نامد یعنی اولین ترانزیستورهای 3-D جهان با نام tri-gate را معرفی کرد. ریزپردازنده 22 نانومتری این کمپانی با کد Ivy Bridge اولین پردازنده ای خواهد بود که از
چهارشنبه، 27 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طراحی خلاقانه اینتل
 طراحی خلاقانه اینتل






 

گفتگوی Andrew Wooden در خصوص تکنولوژی tri-gate با Eamonn Sinnott، مدیر ارشد Intel Ireland

ماه گذشته، اینتل چیزی که آن را یک نقطه عطف بزرگ تکنیکی می نامد یعنی اولین ترانزیستورهای 3-D جهان با نام tri-gate را معرفی کرد. ریزپردازنده 22 نانومتری این کمپانی با کد Ivy Bridge اولین پردازنده ای خواهد بود که از این تکنولوژی استفاده می کند و این غول چیپ سازی ادعا می کند که این تکنولوژی، انقلابی در کلیه مفاهیم محاسبات کامپیوتری؛ از serverfarm گرفته تا تلفن موبایل ایجاد خواهد کرد. Andrew Wooden در خصوص نتایج این پیشرفت و تأثیر آن بر صنعت تکنولوژی سؤالاتی را با Eamonn Sinnott، مدیر ارشد Intel Ireland مطرح کرده است.
به طور خلاصه، تکنولوژی tri-gate باعث قدرتمندتر شدن ابزار کامپیوتری خواهد شد اما در عین حال انرژی کم تری مصرف می کند. آیا این تکنولوژی روشی برای کاهش مصرف انرژی است یا مشوقی برای کارآیی بیش تر؟
هر طور که دوست دارید می توانید در مورد آن فکر کنید. اگر می خواهید بزرگ ترین و جدیدترین سرور مبتنی بر ابر را ایجاد کنید، یا کامپیوتری بسازید که به توان و قدرت بسیار زیادی نیاز دارد، یا بخواهید یک ابزار دستی تولید کنید که تمام روز یا حتی تمام هفته برای شما کار کند این تکنولوژی پردازنده این انتخاب ها را در فاز طراحی برای شما فراهم می کند.
خوب، بنابراین منظور شما این است که ساختار این ترانزیستورهای جدید هم امکان صرفه جویی در انرژی را فراهم می کند و هم کارآیی بالاتر را برای ما به ارمغان می آورد؟
ساختار آن به طراحان محصولات اجازه می دهد این انتخاب را انجام دهند.
آیا قصد دارید آن ها را در کنار هم کلاستر کنید و آن ها را به شکلی ترتیب دهید که بتوانید یک سرور بسازید یا آن را به شکلی طراحی کنید که خیلی کوچک تر باشد؟
آن بلاک های سازنده میکروسکوپی - و تصور 60 میلیون از آن ها که بر روی ناحیه ای به اندازه یک نقطه قرار گرفته اند دشوار است - و آن سوئیچ های میکروسکوپی را در نظر بگیرید. شما یک طراح محصول هستید و ابراز می کنید دوست دارید چیزی برای تأمین انرژی یک تلفن یا یک تبلت بسازید یا می خواهید چیزی که واقعاً قدرتمند است و قرار است در یک server farm مورد استفاده قرار گیرد تولید کنید. شما از آن بلاک های سازنده در پیکره بندی های مختلفی که بتوانند چیزی را که به دنبال آن هستید برای تان فراهم کنند بهره برداری می کنید.
کاربر نهایی واقعاً متوجه این نوآوری نمی شود اما من تصور می کنم آن ها از این که متوجه شوند یک نوآوری وجود دارد که قرار است ضرب آهنگ محصولاتی که قبلاً به بازار عرضه شده بود را ادامه دهد هیجان زده خواهند شد. منظورم این است که یک دهه قبل چه کسی فکر می کرد ما به کارآیی که امروز بر روی کامپیوترها، لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند در اختیار داریم دست پیدا کنیم؟ بنابراین ذهن تان را آزاد کنید تا ببینید عامل محدود کننده ما فقط میزان تخیل مان است؛ در حال حاضر ما یک قابلیت کلیدی در اختیار داریم که انتخاب چگونگی استفاده از آن را به خود شما محول می کند.
شما اشاره کردید که توسعه این تکنولوژی 10 سال طول کشیده است؟ بله. اینتل اولین بار یک ترانزیستور 3D tri gate را در سال 2002 اعلام کرد که یک نمونه تجربی به شمار می رفت.
10 سال مدت زمان زیادی است و در این مدت چیزی در مورد آن شنیده نشده بود. آیا مشکلاتی که یک کمپانی مثل اینتل در سال 2002 قصد داشت آن ها را حل کند هنوز هم محلی از اعراب دارد؟
در آن زمان ما نمی توانستیم آن را به عنوان راه حلی برای یک مشکل معرفی کنیم. اگر بتوانید فرآیند تفکر خود را به عقب برگردانید خواهید دید 10 سال قبل کسانی در اینتل بودند که در مورد راه حل مشکلاتی که ما امروز با آن ها دست به گریبان هستیم حرف می زدند. به نظر من آن آدم ها در مسیریابی خود به محصولاتی که ما امروز و دیروز تولید می کنیم فکر نمی کردند، آن ها به محصولاتی فکر می کردند که قرار بود در یک دهه ساخته شود.
و آن ها قانون مور را ملاک قرار می دادند و می گفتند: خوب این چیزی است که ما امروز در اختیار داریم چیزی که ما در آینده به دنبال آن هستیم چیزی است که سطح کارآیی آن باید بیش تر از این باشد. ما به اختراع چه چیزی نیاز داریم؟ یک مثال عالی در این زمینه، ترانزیستور tri-gate است که برای یک دهه بخشی از ادبیات و فرهنگ لغات این صنعت بوده است.
پس بدین ترتیب این پروژه جزو یکی از آن لیست های دراز مدت تحقیق و توسعه (R & D) که برای تبدیل شدن به یک محصول قابل رویت در چندین سال بعد انتخاب شده بوده قرار داشته؟
شما می توانید این جور فکر کنید، یکی از چندین پروژه. این تقریباً مثل یک منو است - آن ها می گویند "برای این گره این ها چیزهایی هستند که ما نیاز داریم".
و من فقط چیزی را که Mark T.Bohr (مقام ارشد اینتل و مدیر گروه تولید و تکنولوژی) گفته تکرار می کنم، و Mark در این صنعت یک آدم افسانه ای است، او واقعاً چنین جایگاهی دارد. او این چیزها را بهتر از هر کس دیگری درک می کند. چیزی که او گفت، و من فکر می کنم برای عصر حاضر شدیداً مصداق دارد این بود که ما ترانزیستور tri-gate 3D خودمان را داریم و فکر می کنیم می توانیم آن را به خوبی برای نسل بعدی 14 نانومتری مقیاس کنیم. او سپس گفت "و بعد از این مرحله ما به اختراع و نوآوری بیش تری نیاز خواهیم داشت". حالا و امروز این آدم ها روی آن کار می کنند. آن ها الزاماً به خاطر جنبه رقابتی این فعالیت ها را انجام نمی دهند.
حالا که صحبت رقابت به میان آمد، اجازه دهید سؤال کنم در حال حاضر شما تخمین می زنید از نظر تکنولوژیک سه سال از سایر رقبای خود جلو بیفتید، درست است؟
ما فکر می کنیم امروز در چنین وضعیتی هستیم و فکر می کنیم این موضوع پیشتازی ما را در آینده نیز توسعه خواهد داد.
بنابراین شما فکر می کنید برای کمپانی هایی مثل AMD سه سال طول می کشد تا بتوانند چیزی مثل tri-gate تولید کنند؟
ما فکر می کنیم امروزه در زمینه تکنولوژی ساخت و تولید پردازنده در مقایسه با هر کمپانی دیگری بسیار جلوتر هستیم. ما به شکل خارق العاده ای در سرتاسر جهان گسترده شده ایم و فکر می کنیم در زمینه قابلیت به کارگیری این محصولات رقیبی نداریم. ما همچنین فکر می کنیم که این اعلام جدید، پیشتازی و رهبری ما را از این همه بیش تر خواهد کرد.
و فکر می کنید این موضوع چگونه در بازار مصرف جواب خواهد داد؟ از منظر رقیب سنتی شما یعنی AMD و اخیراً ARM، آیا این موضوع قرار است سهم شما در بازار را مثل تسلطی که در حوزه R&D دارید افزایش دهد؟
من تصور می کنم تأکید اصلی بر چیزی که این تکنولوژی امکان انجام آن را در اختیار ما قرار می دهد، حفظ چیزی که داریم است و از آن جائی که مردم از چیزهایی که ما تولید می کنیم واقعاً خوشحال هستند مسلماً به خرید آن ادامه خواهند داد.
اما برای اولین بار، یک موقعیت رقابتی در یک فضای بسیار کوچک تر و فوق موبایل در اختیار ما می گذارد.
بنابراین قرار است شما وارد رقابت بیش تری با بازی گران عرضه تولید چیپ موبایل، مثل ARM شوید؟
ما اساساً فکر می کنیم که این موضوع قابلیت ارائه محصولات رقابتی در سطح سرورهای High-End یا حتی وسیله ای با یک فرم فاکتور بسیار کوچک را در اختیار ما قرار می دهد. بنابراین برای این که در کلیه این بخش ها بسیار رقابتی عمل کنیم انگیزه های بلند پروازانه ای داریم. و برای تأکید بیش تر بر این موضوع باید اشاره کنم که این تکنولوژی به ما اجازه می دهد آن بلاک های سازنده ای را که چنین انتخابی را در اختیار ما می گذارد تولید کنیم. روش کار ما این است که ابتدا آن را در حوزه هایی که بیش ترین فروش را داریم عرضه می کنیم و سپس آن را در سایر محصولات به کار خواهیم گرفت.
یکی از نتایج و اهداف استفاده از این تکنولوژی تأمین انرژی server farm هایی که به انرژی بسیار زیادی نیاز دارند و سپس درست در سمت دیگر تأمین انرژی ابزار موبایل مثل گوشی های هوشمند است. آیا فکر می کنید این ها به PCهایی که هر روز از آن ها استفاده می کنیم ربطی پیدا می کند؟
هدف این تکنولوژی ارتباط با کل زنجیره است و به این یا آن وسیله محدود نمی شود.
اما به نظر می رسید در ارائه شما بر روی هر دوی این نواحی تأکید شده است.
ایده ما این است که اینتل به دنبال رقابت در کل حوزه ای است که ما به آن computing continuum می گوییم، چه یک وسیله کوچک باشد یا یک سرور قدرتمند. این بدان معنا نیست که ما چیزی را در این بین نادیده بگیریم.
در نتیجه هدف این تکنولوژی کلیه بخش ها، که PCهای دسک تاپ سنتی را نیز در بر می گیرد است.
این تکنولوژی کی وارد بازار خواهد شد، آیا اوایل سال 2012 تاریخ درستی است؟
ما در پایان سال جاری آماده تولید در مقیاس عمده خواهیم بود و پس از آن، جریان هدایت به کارخانه ها و تحویل به مشتری صورت خواهد گرفت.
منبع: نشریه بزرگراه رایانه شماره 143

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.