دیگر برای نواختن موسیقی های خوش آهنگ نیازی به تمرین نیست

می خواهید نواختن یک ساز را یاد بگیرید اما فرصت کافی برای تمرین ندارید؟ دستگاهی در حال ساخت است که با کنترل دستان تان نواختن موسیقی را به شما می آموزد. روح هیچ یک از موسیقی دانان فقید نیز در این فرآیند نقشی ندارند.
چهارشنبه، 27 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دیگر برای نواختن موسیقی های خوش آهنگ نیازی به تمرین نیست
 دیگر برای نواختن موسیقی های خوش آهنگ نیازی به تمرین نیست






 
می خواهید نواختن یک ساز را یاد بگیرید اما فرصت کافی برای تمرین ندارید؟ دستگاهی در حال ساخت است که با کنترل دستان تان نواختن موسیقی را به شما می آموزد. روح هیچ یک از موسیقی دانان فقید نیز در این فرآیند نقشی ندارند.
دست تسخیر شده (Possessed Hand) که مشترکاً توسط دانشگاه توکیوی ژاپن و آزمایشگاه های علوم کامپیوتر شرکت سونی در دست ساخت است، عضلات ساعد را که انگشتان را حرکت می دهند به طور الکتریکی تحریک می کند. نواری که به دور ساعد فرد بسته می شود دارای 28 الکترود است که مفاصل سه استخوان انگشتان و دو استخوان شست او را منقبض و امکان دو حرکت مچ را فراهم می کنند.
کاربران قادر بودند حتی با چشم بسته نیز حرکاتی را که دستگاه در دست شان ایجاد می کند حس کنند. امی تاماکی مدیر این تحقیق از دانشگاه توکیو می گوید: "انگشتان کاربر بدون استفاده از ذهن او کنترل می شود."
پیش از این نیز دستگاه های تحریک کننده انگشتان ساخته شده بودند، اما آنها یا باید درون پوست قرار می گرفتند یا کاربر می بایست مانند دستکش آنها را به دست می کرد و این مسأله استفاده از اشیاء را مشکل می کرد.
تاماکی ادعا می کند دستگاه او به مراتب راحت تر است. او می گوید: "تحریکات الکتریکی مشابه تحریکات پیام های با فرکانس پایین معمول هستند."
پس از کنترل موفقیت آمیز دست، آنها تلاش کردند به کمک دستگاه نواختن کوتو را که یک ساز زهی سنتی ژاپنی است، به آن بیاموزند. نوازندگان کوتو در سه انگشت خود سه مضراب مختلف قرار می دهند ولی ساز را با هر پنج انگشت می نوازند. به این ترتیب هر انگشت صدایی متفاوت تولید می کند. نت کوتو به نوازنده می گوید کدام انگشت را چه زمانی حرکت دهد و با استفاده از همین نت بود که تاماکی و همکارانش توانستند دستورالعمل هایی برای زمان و نحوه تحریک عضلات توسط دستگاه، تهیه کنند.
نیروی دست تسخیر شده به اندازه ای نیست که بتواند سیم های ساز را حرکت دهد ولی می تواند با آموزش حرکت صحیح انگشت، به نوازندگان تازه کار کمک کند. تاماکی و تیم اش دریافتند که دو نوازنده تازه کار با استفاده از دستگاه، 4 خطای زمانی داشتند اما بدون کمک آن این تعداد به 13 می رسید. با استفاده از دستگاه تعداد خطای انتخاب انگشت نیز یک عدد کاهش می یافت.
شاید تعجب آور نباشد که کاربران از اینکه دستگاه دست شان را تکان می داد ناراحت بودند. یکی از آنها گفت: "حس می کردم بدنم هک (Hack) شده است." اما تاماکی مطمئن است مردم وقتی از مزایای این دستگاه باخبر شوند به استفاده از آن عادت خواهند کرد. او می گوید: "ما معتقدیم فناوری های مفید بر حس ترس غلبه می کنند."
دست تسخیر شده علاوه بر کمک به موسیقی دانان آینده می تواند به توان بخشی افرادی که به دلیل سکته مغزی یا هر صدمه دیگری کنترل عضلات خود را از دست داده اند نیز کمک کند. درمان گران در حال حاضر هم از محرک های الکتریکی برای کمک به این افراد استفاده می کنند ولی فناوری های بدون نیاز به جراحی فعلی تنها می توانند حرکات زمختی مانند انقباض (جمع کردن) کل بازو را انجام دهند.
هنری گولی، محقق دستگاه های توان بخشی در دانشگاه گلاسکوی انگلستان معتقد است دست تسخیر شده می تواند کاربران را برای انجام حرکات متنوع تری تمرین دهد. او می گوید: "من از سطح ظرافت حرکاتی که آنها می توانند به آن دست یابند شگفت زده شدم." سیمون هالند مدیر آزمایشگاه رایانش موسیقایی دانشگاه اپن در شهر میلتون کینز انگلستان معتقد است تفاوت بزرگی میان یادگیری نواختن یک آهنگ و تبدیل شدن به موسیقی دانی قابل وجود دارد. او می گوید: "ممکن است حرکات انگشتان را یاد بگیرید و بتوانید یک آهنگ را بارها اجرا کنید، اما الزاماً قادر به اجرای همان آهنگ با اندکی تفاوت نخواهید بود."
منبع: نشریه بزرگراه رایانه شماره 143

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.