گزیده ای از فرموده های مقام معظم رهبری در خصوص سردار شهید سید محمدسعید جعفری و یارانش

نقطه برجسته ای که نباید مغفول بماند

«شهید سید محمدسعید جعفری، شهید پیشرو و پیشتاز، با جمع رفقای خودش، رفتند از پادگان لشکر سنندج دفاع کردند، فهمیدند که معنای این دفاع چیست، تسلط ضد انقلاب بر یک پادگان نظامی؛ معنایش چیست. این زود فهمیدن، به وقت
سه‌شنبه، 9 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقطه برجسته ای که نباید مغفول بماند
نقطه برجسته ای که نباید مغفول بماند






 

گزیده ای از فرموده های مقام معظم رهبری در خصوص سردار شهید سید محمدسعید جعفری و یارانش

درآمد

«شهید سید محمدسعید جعفری، شهید پیشرو و پیشتاز، با جمع رفقای خودش، رفتند از پادگان لشکر سنندج دفاع کردند، فهمیدند که معنای این دفاع چیست، تسلط ضد انقلاب بر یک پادگان نظامی؛ معنایش چیست. این زود فهمیدن، به وقت فهمیدن، به هنگام عمل کردن و پاسخ به نیاز دادن، این، آن نقطه برجسته ای است که نباید مفغول بماند.» آن چه می خوانید فقط بخشی از فرموده های پیشوای مسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه ای؛ حفظه الله تعالی است که نگاه ژرف معظمٌ له و جایگاه والای شهید عزیز ما را می رساند. سه متن گزیده ای که در پی می آید، برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شهید جعفری (لینک داده شده توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای) است که به همراه فایل صوتی این بیانات در سایت شهید جعفری، قابل دسترس هستند.
دوران دفاع مقدس، آزمایش بزرگی برای این استان کرمانشاه بود. جنگ، جنگ هشت ساله، از این استان شروع شد و در این استان ختم شد. اولین حملات هوایی رژیم بعث عراق به این استان و شهرهای این استان، به همین اسلام آباد و گیلان غرب و بقیه مناطق مرزی، و اولین تجاوز مرزی به قصر شیرین در این استان بود. هشت سال بعد هم باز جنگ در این جا خاتمه پیدا کرد. آخرین حرکت دفاعی ملت ما، کشور ما، مردم عزیز ما در قضیه مرصاد، باز در این استان بود. یعنی تمام سراسر این هشت سال، این استان در حال دفاع، در حال ایستادگی و شجاعت بود.
قبل از شروع جنگ تحمیلی هم از اول انقلاب همین جور (بود). یک ماه بعد از پیروزی انقلاب، یعنی در اسفند 1357، جوان های کرمانشاهی بودند که رفتند تا از پادگان لشکر سنندج دفاع کنند؛ اولین گروه هایی که برای دفاع در مقابل ضد انقلاب بسیج شدند و راه افتادند رفتند، که بعضی از همان ها جزو شهدای نام آور کرمانشاه اند.
(بخش هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شهید جعفری و یارانش در اجتماع پرشور مردم کرمانشاه در تاریخ 1390/07/20)
***
بسم الله الرحمن الرحیم
خدای متعال را سپاسگزارم که این توفیق را امروز داد که در این مجلس با عظمت دارای عظمت معنوی، شرکت کنم. برای من در سفر به شهرهای مختلف، یکی از مهم ترین و با عظمت ترین دیدارها، دیدار با خانواده معظم شهیدان و ایثارگران و جانبازان است. علت، این است که در مساله ایثار، عظمتی نهفته است که هیچ جامعه ای بدون دارابودن یک چنین نقطه مهم و تعیین کننده ای، نخواهد توانست به عزت و عظمت دست پیدا کند.
در قضیه شهادت شهیدان و مجاهدات ایثارگران و جانبازان، جوانب محدودی را معمولاً می بینیم و مشاهده می کنیم. در حالی که عمل و حرکت ایثار در جامعه، که منجر به شهادت می شود یا به جانبازی، خود این حرکت و این عمل معانی متعددی دارد، جهات مختلفی دارد، که هر کدام از این ها درخور بررسی است.
یکی از این جهات، فرصت شناسی و پاسخگویی به نیاز لحظه هاست. ممکن است احساس مسئولیت در کسانی باشد، اما در لحظه نیاز، این مسئولیت را نه تشخیص بدهند و نه عمل کنند. این خیلی تفاوت دارد؛ با آن حرکتی و اقدامی که درست در لحظه نیاز اتفاق می افتد و انجام می گیرد. جوانان شجاع و با غیرت و مؤمن و فداکاری که احساس کردند نیاز کشور را، به سراغ خطر رفتند، به استقبال خطر شتافتند، این ها این امتیاز برجسته را دارند که نیاز را در زمان خود فهمیدند و به آن پاسخ گفتند که این یک بُعد بسیار مهمی است، این درس است برای ما. من دیروز اشاره کردم جوان های کرمانشاهی یک ماه بعد از پیروزی انقلاب احساس کردند که نیاز هست بروند. «شهید سید محمدسعید جعفری» شهید پیشرو و پیشتاز، با جمع رفقای خودش، رفتند از پادگان لشکر سنندج دفاع کردند، فهمیدند که معنای دفاع چیست، تسلط ضد انقلاب بر یک پادگان نظامی؛ معنایش چیست. این زود فهمیدن، به وقت فهمیدن، به هنگام عمل کردن و پاسخ به نیاز دادن، این آن نقطه ای برجسته ای است که نباید مغفول بماند.
(بخش هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره شهید جعفری و یارانش در دیدار با خانواده های شهید، جانبازان و ایثارگران استان کرمانشاه در تاریخ 1390/7/21)
***
در همه زمینه ها، امروز ما مسائلی داریم که آن روز نداشتیم. آن روز این پیشرفت های علمی نبود. (برای) ما (در سال های) اول انقلاب، هم و غم نظام و بسیج و سپاه و همه مسئولین کشور و انقلاب این بود که این موجودیت جدید را حفظ کنند؛ این نهالی که تازه از سرزمین این مملکت روییده بود، این را نگذارند از بین بروند و برکنده شود؛ هم و غم این بود.
در همین غرب کشور، در منطقه جنوب شرقی کشور، در منطقه شمال شرقی کشور، در مناطق گوناگون، در منطقه جنوب غربی کشور، حوادثی را مستکبرین، دشمنان انقلاب، دشمنان اسلام، دشمنان ایران، به راه انداخته بودند. آن روز جوانان مؤمن و دلباخته، با روحیه خودجوش بسیجی می افتادند توی میدان، جان خودشان را فدا می کردند؛ که من مثالهای کرمانشاهش را، هم دیروز در دیدار با خانواده های شهدا بعضی را اشاره کردم، هم در صحبت پریروز؛ که از همین کرمانشاه، یک ماه بعد از انقلاب، انسان می دید که این حرکت های خودجوش مردمی، این جوان ها (را که) دارند حرکت می کنند. بسیج این است، بسیج، حرکت برخاسته از ایمان،از عشق، از اعتماد به نفس و توأم با ابتکار است. (فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شهید جعفری و یارانش در دیدار با بسیجیان استان کرمانشاه در تاریخ 1390/7/22).
منبع: نشریه شاهد یاران شماره 84

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.