نگاهی به زندگینامه ی ریکاردو

دیوید ریکاردو (David Ricardo) به سال 1772 در شهر لندن از یک خانواده یهودی هلندی بدنیا آمد. پدرش که در این شهر مقیم و دلال امتعه بود پسر را از آغاز شباب به رموز تجارت و صرافی و بانکداری آشنا کرد: به سبب
يکشنبه، 14 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به زندگینامه ی ریکاردو
 نگاهی به زندگینامه ی ریکاردو

نویسنده: شارل ژید
مترجم: کریم سنجابی



 

دیوید ریکاردو (David Ricardo) به سال 1772 در شهر لندن از یک خانواده یهودی هلندی بدنیا آمد. پدرش که در این شهر مقیم و دلال امتعه بود پسر را از آغاز شباب به رموز تجارت و صرافی و بانکداری آشنا کرد: به سبب ازدواجش مذهب اجدادی را ترک گفت و با خانواده ی خود بهم زد و به حساب خویش به دلالی بورس پرداخت و در مدت کم ثروت هنگفتی بدست آورد که مبلغ آن را به رقم باور نکردنی چهل میلیون فرانک آن زمان تخمین می زنند.
طبیعی است قبل از هر چیز مسائل بانکی توجه او را به دانش اقتصاد معطوف داشت. در این تاریخ مداومت جنگ بین انگلستان و فرانسه باعث تنزل ارزش اسکناس انگلستان شده بود. نه تنها کارشناس و ارباب معاملات بلکه عامه ی مردم نیز نگران این امر بودند. در همین موقع و به همین مناسبت ریکاردو نخستین اثر خود را در 1810 (که در آن وقت 38 سال داشت) تحت عنوان: «گرانی قیمت شمش ها، علت تنزل ارزش اسکناس» منتشر کرد. پس از آن رسالات دیگری درباره ی اعتبارات بانکی انتشار داد. از این رسالات کوچک جنجالی کسی نمی توانست پیش بینی کند که نویسنده ی آنها برای سرگرمی خویش مشغول عمیق ترین مطالعات و تأملات درباره ی اصول دانش اقتصاد است. می گوئیم برای سرگرمی خویش، زیرا ظاهراً مطالعات مذکور به نیت انتشار صورت نگرفته بود. با وجود این بالاخره در 1817 تحت عنوان «اصول علم اقتصاد» منتشر گردید.
محققاً در وقت انتشار کتاب مذکور، ریکاردو، این سرمایه دار تاجرپیشه ی شهر لندن، نمی توانست تصور کند که بوسیله ی آن ارکان بنای سرمایه داری را متزلزل می سازد.
در 1819 به وکالت مجلس عوام انتخاب گردید. ظاهراً همان طور که نویسنده ی زبردستی نبود در سخنرانی هم نتوانست مهارتی حاصل کند. اگرچه مجلس همواره با احترام به سخنان او گوش می داد. خود او می گوید: «دو بار کوشیده ام سخنرانی نمایم ولی آن را با پریشان ترین احوال انجام داده ام. دیگر امیدی ندارم هرگز بر وحشتی که از شنیدن صدای خود برایم حاصل می شود غالب گردم». در سال 1821 باشگاه دانش اقتصاد را تأسیس کرد که محتملاً در نوع خود اولین مؤسسه مطالعات اقتصادی بود و سپس نظیر آن در سراسر کشور شایع گردیده در سال 1823 رساله ی دیگری درباره ی حمایت کشاورزی منتشر ساخت و سال بعد در حالی که هنوز بیش از 51 سال نداشت درگذشت.
پس از مرگ او نوشته های او را با عشق و احترام تمام جمع آوری کردند و بخصوص مکاتبات او را با معروف ترین علمای اقتصاد زمان مانند مالتوس و ماک کولو و ژان باتیست سی منتشر نمودند. این نامه و جواب های آن ها برای توضیح عقاید و افکار او بسیار قابل استفاده است.
چاپ جدید و کاملی از مکاتبات او قبل از شروع جنگ بین المللی دوم در سال 1939 در شرف طبع بود که اقتصادشناس جوان ایتالیایی ساکن انگلستان به نام سرافا (Sraffa) به کار آن اشتغال داشت.
منبع: ژید، شارل؛ ریست شارل؛ (1380)، تاریخ عقاید اقتصادی(جلد اول)، ترجمه ی کریم سنجانی، تهران، دانشگاه تهران مؤسسه انتشارات و چاپ، چاپ چهارم.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.