غارت آثار باستانی معبد پارتنون توسط لرد الگین اسکاتلندی

در ۲۶ دسامبر سال ۱۸۰۱ میلادی غارت آثار باستانی پارتنون شهر آتن توسط لرد الگین اسکاتلندی آغاز شد. این مهمترین غارت و تخریب یک عمارت باستانی در زمان صلح بود. توماس بروس ژنرال و دیپلمات ۳۵ ساله اسکاتلندی ،
چهارشنبه، 17 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غارت آثار باستانی معبد پارتنون توسط لرد الگین اسکاتلندی

   غارت آثار باستانی معبد پارتنون توسط لرد الگین اسکاتلندی

 

پژوهشگر: بهرام افتخاری




 
در ۲۶ دسامبر سال ۱۸۰۱ میلادی غارت آثار باستانی پارتنون شهر آتن توسط لرد الگین اسکاتلندی آغاز شد. این مهمترین غارت و تخریب یک عمارت باستانی در زمان صلح بود. توماس بروس ژنرال و دیپلمات ۳۵ ساله اسکاتلندی ، هفتمین کنت الگین به عنوان سفیر بریتانیا در باب عالی ، دربار امپراتوری عثمانی منصوب شده بود. در آن زمان روابط سلطان سلیم دوم سلطان عثمانی با کشور بریتانیا بسیار حسنه بود و او هیچ امتیازی را از بریتانیایی ها دریغ نمی کرد. لرد الگین که به ارزش آثار باستانی یونان واقف بود توانست از سلطان سلیم دوم مجوز پیاده کردن مجسمه ها، ستون ها، کتیبه ها و حجاری های معبد پارتنون مشهورترین معبد آکروپلیس شهر آتن را به دست بیاورد. یونان و سرزمین های بالکان در آن زمان جزو خاک امپراتوری عثمانی بود.
لرد الگین علی رغم مخالفت مقامات محلی آتن بی رحمانه غارت پارتنون را آغاز کرد. نخستین کشتی بریتانیایی به زودی با محموله ارزشمندی از آثار باستانی معبد پارتنون بندر پیره را به سوی لندن ترک کرد. الگین سالها به غارت پارتنون و سایر بناهای باستانی آکروپلیس ادامه داد و نام خود را به عنوان بزرگترین غارتگر و تخریب کننده آثار باستانی در زمان صلح ثبت کرد. به این ترتیب ، در روز ۲۶ دسامبر ۱۸۰۱ میلادی غارت آثار باستانی معبد پارتنون شهر آتن توسط لرد الگین اسکاتلندی سفیر بریتانیا در باب عالی, دربار امپراتوری عثمانی ، آغاز شد. الگین با غارت آثار باستانی معبد پارتنون و دیگر بناهای باستانی آکروپلیس آتن نام خود را به عنوان بزرگترین غارتگر دوران صلح در تاریخ ثبت کرد. عجیب نیست که در سال ۱۸۶۰ میلادی نوه لرد الگین هنگام حمله نیروهای بریتانیایی به پکن به تاسی از خلق و خوی پدر بزرگش که به او به ارث رسیده بود دستور غارت کاخ تابستانی باشکوه امپراتوران چین در پکن را صادر کرد و پس از غارت این کاخ را به آتش کشید.
منبع: http://www.aftabir.com



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما