راه کارهای موفقیت تحصیلی

«نه گفتن» را بیاموزید!

یکی از مهمترین مهارت های زندگی، مهارت « نه گفتن» است. یعنی در مواجهه با پیشنهاداتی که به ما می شود، صلاح و اولویت خود را در نظر بگیریم، نه جلب نظر طرف مقابل را آن هم به هر قیمت. جالب است بدانید که یکی از
چهارشنبه، 7 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«نه گفتن» را بیاموزید!
«نه گفتن» را بیاموزید!

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

 راه کارهای موفقیت تحصیلی
یکی از مهمترین مهارت های زندگی، مهارت « نه گفتن» است. یعنی در مواجهه با پیشنهاداتی که به ما می شود، صلاح و اولویت خود را در نظر بگیریم، نه جلب نظر طرف مقابل را آن هم به هر قیمت. جالب است بدانید که یکی از عوامل مهم شروع مصرف مواد مخدر این است که نوجوان یا جوان نمی تواند پیشنهاد مصرف مواد را رد کند یعنی به عبارتی « نه گفتن» را بلد نیست و از مهارت های لازم برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر یا درمان شدن پس از اعتیاد این است که فرد بیاموزد « نه» بگوید.
در زندگی موقعیت های فراوانی پیش می آید که ما پیشنهادی می شنویم که با برنامه ی ما، اهداف ما و مصلحت ما منافات دارد؛ ولی به آن پیشنهاد عمل می کنیم، شاید چون هدف دوردست اما وسوسه نزدیک است.
ماجراهای شیرین پینوکیو هم از این ناتوانی او ایجاد می شود: می داند باید برود به مدرسه ولی به او پیشنهاد می شود کتابش را بفروشد و به سیرک برود. می داند که باید پیش پدرش برگردد ولی به او پیشنهاد می شود که سکه های طلایش را بکارد و ثروتمند شود. « می داند که .... ولی.....» برای این که بتوانید « نه» بگویید بهتر است:

1- باور خوبی نسبت به « نه گفتن» داشته باشید. یعنی به خود بگویید:
من فکر می کنم بهتر است به پیشنهاد دوستان برای سینما رفتن « نه» بگویم چون باید درس بخوانم».
2- احساس مثبتی نسبت به « نه گفتن» داشته باشید. یعنی: « دلیلی ندارد ناراحت باشم یا فکر کنم آن ها را از خود رنجانده ام. آنها برای برنامه ی امروز سینما رفتن را انتخاب کرده اند و من رسیدگی به درس و تکلیف های مدرسه را».
3- قبل از قرار گرفتن در موقعیت، آن را پیش بینی و تمرین کنید.
4- از روش « پنج مرحله ای» استفاده کنید.

و این حرف زیبا از « پروفسور آئورن بک» بنیان گذار مکتب شناخت درمانی و از بزرگترین درمانگران معاصر را به خاطر داشته باشید:
« من نمی توانم راه حلی قطعی برای خوشبخت شدن به شما بیاموزم، ا ما می توانم روشی به شما پیشنهاد کنم که حتماٌ باعث بدبخت شدن شما می شود: سعی کنید همه ی آدم ها همیشه از شما راضی باشند!»
منبع مقاله: موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.