راه کارهای موفقیت تحصیلی

با خود مهربان باشید!

اگر رابطه ی دوستی را تجربه کرده باشید می دانید که چه موقعیت لذت بخشی است: به راحتی می توانید از خودتان بگویید، درک شوید، مورد پذیرش واقع شوید، محبت ببینید و ... دوستی فقط در یک فضای بدون تهدید، سرزنش، تحقیر
چهارشنبه، 7 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با خود مهربان باشید!
با خود مهربان باشید!

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

 راه کارهای موفقیت تحصیلی
اگر رابطه ی دوستی را تجربه کرده باشید می دانید که چه موقعیت لذت بخشی است: به راحتی می توانید از خودتان بگویید، درک شوید، مورد پذیرش واقع شوید، محبت ببینید و ... دوستی فقط در یک فضای بدون تهدید، سرزنش، تحقیر و طعنه ادامه می یابد. مهمترین دستاورد دوستی، احساس پذیرش و حمایت است. در تمام آثار ادبی بزرگ دنیا، به ارزش دوستی توجه شده است. شاید یکی از مهمترین نقاط قوت کتاب « هری پاتر» پی گرفتن سیر دوستی عمیق و قوی بین « هری»، « رون» و « هرماینی» است که فراز و فرودهای متعددی دارد. در داستان، گاهی یکی از آن ها خسته و ناامید می شود. به خودش شک می کند، خودش را سرزنش می کند، ولی دوستانش با او طور دیگر برخورد می کنند، با انصاف اند، مشکلات را درک می کنند، او را سرزنش نمی کنند، تشویقش می کنند، تلاش های او را یادآوری می کنند، او را می پذیرند و از او حمایت می کنند. در واقع قهرمان این مجموعه داستان، « هری پاتر» نیست، بلکه « دوستی» است، با تمام اثرات خوبی که می تواند داشته باشد.
ما در بسیاری از اوقات دوستان خوبی برای دیگران هستیم و وضعیت سخت آنان را درک می کنیم، نسبت به ضعف هایشان گذشت می کنیم، نکات مثبتشان را به خاطر داریم در مواقع شکست آنان را دلداری می دهیم و پذیرش خوبی داریم؛ اما همین برخورد را با خودمان نداریم و به راحتی خودمان را سرزنش می کنیم، نکات مثبت را از یاد می بریم، نکات منفی را بزرگ نمایی می کنیم و حتی لقب های منفی مانند تنبل، احمق، کودن، دست و پا چلفتی، بی خاصیت و.... نثار خود می کنیم.
این روش برخورد، مهمترین منبع انرژی ما را که همانا « دوست داشتن و پذیرش خود» است، ضعیف می کند هرچه قدر خود را بیشتر زیر علامت سؤال ببریم، برای تغییرات مثبت، کم انرژی تر و ناموفق تر خواهیم بود.
اولین قدم پذیرش خود این است که از چشم یک دوست مهربان به خودمان بنگریم و نکات مثبت، موفقیت ها، مهارت ها و توانایی های خود را تأیید کنیم.
قدم بعدی آن است که خود را از رفتارها و نتایج کارمان جدا کنیم.
بهتر است بگوییم: « من وقت کمی برای درس گذاشتم». نه این که « تنبل هستم»، بگوییم: « نمره ی کمی آوردم». نه این که « کودن هستم»، بگوییم: « این یک کار را خوب انجام ندادم». به جای اینکه : « من دست و پا چلفتی هستم»، بگوییم : « خیلی وقت ها نتیجه نمی گیریم». نگوییم: « من بی خاصیت هستم» و ......
اگر خودمان را دوست داشته باشیم، برای خود احترام قائل می شویم و انرژی و انگیزه ی بیشتری برای تغییرات مثبت خواهیم داشت.
منبع مقاله: موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.