راه کارهای موفقیت تحصیلی

تعارضات را به حداقل برسانید!

سعی کنید تعارضات را به حداقل برسانید. در نوجوانی تعارضات به حداکثر خود می رسند. از سویی نوجوان دارای توانایی های ذهنی جدیدی می شود که به او اجازه می دهد راجع به موضوعات مختلف فکر کند و با شیوه هایی از زندگی
چهارشنبه، 7 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعارضات را به حداقل برسانید!
تعارضات را به حداقل برسانید!

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

راه کارهای موفقیت تحصیلی
سعی کنید تعارضات را به حداقل برسانید. در نوجوانی تعارضات به حداکثر خود می رسند. از سویی نوجوان دارای توانایی های ذهنی جدیدی می شود که به او اجازه می دهد راجع به موضوعات مختلف فکر کند و با شیوه هایی از زندگی آشنا شود که با شیوه های زندگی خانواده او متفاوت است. او با فلسفه های مختلف فکری آشنا می شود و آشکارا علاقه دارد با اطرافیان و خصوصاً والدین خود بحث کند، ولی انعطاف پذیری و تحمل یک بزرگسال را ندارد، زود عصبی می شود و احساس ناکامی می کند.
از سوی دیگر تمایلات قوی جسمانی در سنین نوجوانی به حداکثر خود می رسند. اما او تحت نظر و نظارت خانواده است، این سنین، زمان مناسبی برای برآوردن بسیاری از تمایلات او نیستند و امکان برآورده شدن این تمایلات هم وجود ندارد.
بسیار اتفاق می افتد که او به چیزی تمایل دارد، خانواده نظر دیگری دارد، اجتماع و قانون ارزش های دیگری را می پسندد و نظام ارزشی خود را با همه ی اینها متفاوت است. به شکل زیر نگاه کنید: انگار چهار نیروی قوی از چهار جهت نوجوان را می کشند.
تعارضات را به حداقل برسانید!
همه ی کسانی که نوجوانی را سپری کرده اند، شاید این شرایط سخت را هنوز به خاطر داشته باشند. نوجوان میل شدیدی دارد که به روش های خاص خود فکر، احساس و رفتار کند و مستقل باشد. والدین و مسئولین هم می خواهند به افکار، احساسات و رفتارهای او نظارت داشته باشند. در واقع نوجوان درگیر دستیابی به هویت و استقلال است و بزرگترهای او درگیر نظارت و دادن مسئولیت به او هستند.

والدین:
1- این چه طرز لباس پوشیدنه؟
2- اینا کی هستند که مدام باهاشون می گردی؟
3- داری چه کار می کنی؟
4- این چه طرز حرف زدنه؟
5- از دستت خسته شدم، مردم!

نوجوان:
1- به خودم مربوطه!
2- چرا انقدر گیر می دین؟
3- چرا دست از سرم برنمی دارین؟
4- چرا همه اش عیب می گیرین؟
5- از دستتون خسته شدم، مردم!

همه ی ما از میزان این گونه اختلاف نظرها و جر و بحث های پایان ناپذیر در خانواده هایی که نوجوان دارند، باخبریم. خوشبختانه با تمام فراز و فرودها، بسیاری از نوجوانان با این تعارضات انطباق حاصل می کنند و با والدین خود به توافق می رسند.

توصیه ی ما این است که لطفاً:
1- سهم خود را برای بهبود رابطه بپذیرید.
2- به یاد داشته باشید که اگر شما در نوجوانی خود بی تجربه اید آنها هم به عنوان والدین یک نوجوان، بی تجربه اند.
3- برای حل مسئله کوشش کنید نه آنکه ثابت کنید حق با شما است.
4- صلاح خود را در نظر بگیرید، نه برنده شدن به هر قیمتی را.
5- حتی اگر فکر می کنید روش های والدینتان اشتباه است، از خودتان بپرسید: « آن ها می خواهند به نفع من کاری بکنند یا به ضرر من؟»
6- سعی کنید نگرانی های آن ها را درک کنید.
7- کاری کنید که خیال شان راحت باشد ( به آن ها بگویید با چه کسانی دوست هستید، وقت خود را چگونه می گذرانید، چه فکرهایی در سر دارید، چگونه از خود مراقبت می کنید و ....)

همیشه سعی کنید تعارضات را کم و توافق ها را زیاد کنید!
منبع مقاله: موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.