فرمان شاه عباس به فیض کاشانی

حکم جهان مطاع شد، آن که افادت و افاضت پناه فضایل و کمالات دستگاه حقایق و معارف، آگاه زبده ی وایافتگان دین مبین، عمده ی وارسیدگان مراتب حق و یقین، جامع المعقول و المنقول، حاوی الفروع والأصول، علامه ی فهام شمس الإفادة
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرمان شاه عباس به فیض کاشانی
 فرمان شاه عباس به فیض کاشانی

 






 

فرمان شاه عباس دوم خطاب به ملامحسن فیض کاشانی مبنی بر دعوت وی به اصفهان برای تصدی نماز جماعت (1)
الرقم الصادر من السلطان المفخم شاه عباس لانعم الماجد - أدام الله رحمته علیهما-.
حکم جهان مطاع شد، آن که افادت و افاضت پناه فضایل و کمالات دستگاه حقایق و معارف، آگاه زبده ی وایافتگان دین مبین، عمده ی وارسیدگان مراتب حق و یقین، جامع المعقول و المنقول، حاوی الفروع والأصول، علامه ی فهام شمس الإفادة و الإفاضة و الفضیلة و المعالی مولانا محمد محسن به عنایت بی کران خسروانه مستمال بوده بداند که چون پاسداری شکر هر چیز به ازای انعام منعم و وجوب اتیان تحمید در خور اکرام مکرم می باشد، چنان چه هر جزئی از اجزای موجودات و هر فردی از افراد کاینات مرآة تماشای شاهد این مدعا و صحت واضح این متمنا است، از وجه دوام چرخ گردون چون آفتاب عالمتاب روشن است که سرگرم این آرزو و از ذکر مدام دریا پیدا است که سرگشته این جست و جو است و از این قرار بر گروهی که از درگاه عنایت کریم مطلق با عطای گوهر گرانبهای مذهب حق ائمه اثناعشر و فرمان روای نوع بشر که عمده ی عطایا و زبده ی مزایای بخشاینده ی عطایا است اختصاص یافته باشند، رعایت این معنا بیش تر از دیگران لازم و مراعات آن، فرض و متحتم است و چنان چه این فرقه والا و طبقه ی معلّی مشغول الذمه ی این واجب الاداء می باشند، بر واقفان رموز عرفان و عارفان معارج ایقان نیز در مذهب دین داری و کیش تیقظ و بیداری، فرض عین و عین فرض است که معاضدت حارسان عقود شریعت و حافظان گوهر نوامیس امت نمایند - والله الحمد والمنه- که نواب کامیاب همایون ما از آغاز طلوع نیز عظمت و اقبال و عنفوان اهتزاز بهارستان جاه و جلال به معاونت تأیید حضرت رحمن و خالق زمین و آسمن مراعات امور دین و سلوک مسالک یقین، منظور نظر اصابت اثر می باشد و در این وقت که تقویت این مرام و استحصال این کام بر سوالف ایام رجحان دارد و مطمع نظر والا و مرکوز خاطر معلی آن است که به نماز جماعت که در حقیقت ادای دین واجبی به شهادت عدول مؤمنین است، قیام نماید، می باید که چون بر فرمان واجب الاذعان اطلاع نمایند از روی امیدواری روانه ی درگاه جهان پناه شد، تقدیم این امر شریف را که در حقیقت استرضای فرمان روای صورت و معنی است، عمده ی عبادات و خلاصه ی طاعات داند و به توجهات شاهانه مستمال و امیدوار باشد.
تحریراً شهر ربیع الاول سنه ی 1065

پی نوشت :

1. به نقل از عبدالرحیم کلانتر ضرابی (سهیل کاشانی)، تاریخ کاشان.

منبع مقاله :
خالقی؛ علی، (1387)، اندیشه سیاسی فیض کاشانی، قم: مؤسسه بوستان کتاب( مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه ی قم)، چاپ دوم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.