برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

تا می توانید جنبه های منفی نوجوان را نادیده بگیرید

در اغلب مواقع، با شروع دوره ی نوجوانی، رفتارهای منفی نوجوان بیش تر و بارزتر از قبل می شود. او با عصبانیت بیش تری رفتار می کند، صبر و حوصله ی زیاد به خرج نمی دهد، رو در روی والدین می ایستد، لجاجت می کند، جر و
شنبه، 6 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تا می توانید جنبه های منفی نوجوان را نادیده بگیرید
 تا می توانید جنبه های منفی نوجوان را نادیده بگیرید

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

 برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

در اغلب مواقع، با شروع دوره ی نوجوانی، رفتارهای منفی نوجوان بیش تر و بارزتر از قبل می شود. او با عصبانیت بیش تری رفتار می کند، صبر و حوصله ی زیاد به خرج نمی دهد، رو در روی والدین می ایستد، لجاجت می کند، جر و بحث راه می اندازد، رفتارهای متوقعانه و گاه گستاخانه در پیش می گیرد، در جمع خانواده عبوس یا مجادله گر و در جمع دوستان خوشرو و بیچون و چراست، سعی در مخالفت با والدین و اصرار به رفتارهای خلاف میل آن ها دارد و ...
برای والدینی که خود با تکالیف سخت و متعدد میانسالی رو به رو هستند، مدارا با چنین رفتارهایی، سخت و گاه غیرقابل تحمل است. خصوصاً که می بینند کودک شیرین و دوست داشتنی شان که علاقه ی زیادی به آن ها داشت و بودن در کنار آن ها را به هر کاری ترجیح می داد، تبدیل به کسی شده که حتی او را به سختی می شناسند.
آشنایی داشتن با خصوصیات مرحله ی نوجوانی و دانستن این که با بحران های خاص رفتاری که طبیعی هم هستند همراه است، به افراد خانواده کمک می کند تا به نحو مناسبی با این دوره رو به رو شوند و آن را پشت سر بگذارند. حتی می توان خودِ فرزندان را هم با مشخصات نوجوانی آشنا کرد تا از قبل برای چنین دوره ای آمادگی داشته باشند و سردرگم نشوند.
دانستن این که بیش تر علایم دوران نوجوانی در زمره ی بحران های طبیعی است و در صورت مدارای خوب والدین و نوجوان، به رشد و بالندگی منجر می شود، در بسیاری از مواقع کمک کننده است.
از قبل برای این دوره آماده باشید. رفتارهای منفی او را جزء خصوصیات شخصیتی او در نظر نگیرید و از آن مهم تر به حساب تعمد نگذارید و اجازه ندهید در رابطه ی شما با او حلقه ی معیوب تشکیل شود، یعنی لجبازی نوجوان، خشم والدین و بالا گرفتن لجبازی نوجوان و بیش تر شدن خشم والدین و ...
تا جایی که ممکن است کارهای منفی او را نادیده بگیرید و در مواقع بحرانی به آن رفتارها عکس العمل نشان ندهید چون نتیجه ی بسیاری از این عکس العمل ها، منفی و تأسف بار خواهد بود. طوری با او ارتباط برقرار کنید که متوجه شود دوستش دارید و اگر از شما کمک بخواهد در کنارش هستید و برایش ارزش قایل اید.
زمانی در کارهای او مداخله کنید که هر دو راحت و راضی باشید. به او کمک کنید تا خصوصیات خوب خود را پیدا کند و معنای مثبتی را که در پشتکارهای منفی اش وجود دارد، بشناسد. بسیاری از رفتارهای منفی نوجوانان، تلاشی برای کسب هویت است. هدف آنان مثبت، اما روش شان منفی است.
صبر داشته باشید.
منبع مقاله :
موسوی، شکوفه؛ (1387)، رابطه ی والدین و نوجوان (با نوجوان خود چگونه رفتار کنید؟)، تهران: نشر قطره، چاپ چهارم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.