ارتباط بين هويت و سلامت روان

سلامت روان در ديدگاه هاي مختلف روان شناسي تعاريف متعددي دارد. در اکثر نظريات به توانايي در برقراري رابطه ي گرم و صميمانه با ديگران، ديد مثبت نسبت به خود، توانايي به فعل درآوردن استعدادهاي بالقوه، استقلال و
جمعه، 30 خرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارتباط بين هويت و سلامت روان
ارتباط بين هويت و سلامت روان

 

نویسنده: دکتر بنفشه غرایی




 

سلامت روان در ديدگاه هاي مختلف روان شناسي تعاريف متعددي دارد. در اکثر نظريات به توانايي در برقراري رابطه ي گرم و صميمانه با ديگران، ديد مثبت نسبت به خود، توانايي به فعل درآوردن استعدادهاي بالقوه، استقلال و رضايت از زندگي به عنوان عواملي که مي توانند نشانگر سلامت روان باشند، اشاره شده است.
محققان زيادي بر اين مسئله تأکيد داشته اند که سلامت روان با مشکلاتي نظير اضطراب، افسردگي و سوء مصرف مواد مخدر، رابطه ي معکوس دارد. تحقيقات در زمينه ي هويت نشان داده است افرادي که به مرحله ي تعهد در هويت رسيده اند، يعني بعد از کاوش در مسائل پيرامون توانسته اند به سؤال هاي مربوط به هويت در حوزه هاي مختلف ايدئولوژيکي و بين فردي خود پاسخ دهند، خصوصياتي مشابه افراد داراي سلامت روان دارند. اين افراد در زندگي هدف دارند و احساس نمي کنند که دنيا و محيط پيرامون آن ها غير قابل پيش بيني است و به دليل داشتن اعتقادات و باورهاي روشن و واضح به راحتي مي توانند با مشکلات موجود در زمينه هاي مختلف زندگي به صورت فعال و موفقيت آميز رو به رو شوند.
با پيشرفت علوم خصوصاً در حوزه ي بهداشت، برنامه ريزي هاي وسيعي در جهت افزايش طول عمر انسان ها در کشورهاي مختلف انجام شده است، هم چنين در سال هاي اخير علاوه بر افزايش طول عمر افراد به کيفيت زندگي آن ها نيز توجه خاصي شده است. به دليل اهميت بهداشت روان در افزايش کيفيت زندگي افراد، توجه به عوامل مؤثر در اين امر ضروري است. همان طور که اشاره شد يکي از مهم ترين عوامل در بهداشت روان شکل گيري صحيح هويت در افراد است، به همين دليل در برنامه هاي بهداشت روان به مسئله ي هويت و روش هاي شکل گيري آن در بهبود کيفيت زندگي و در نهايت افزايش بهداشت روان افراد جامعه توجه روز افزوني شده است.
منبع مقاله :
غرایی، بنفشه؛ (1387) بحران هویت و مهارت های مقابله ای (نظریه ها و راهبردها)، تهران: نشر قطره



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط