تاول

تاول در واقع شيوه اي است که بدن اتخاذ مي کند تا بگويد به قدر کافي متحمل فشار شده است. تاول که درست شبيه به گرفتگي عضلاني يا درد ناگهاني پهلو چه در واکنش به اصطکاک چه در نتيجه ي جاه طلبي ايجاد شود براي آن است
جمعه، 10 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاول
تاول

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

20 نکته براي پيشگيري از بروز تاول

تاول در واقع شيوه اي است که بدن اتخاذ مي کند تا بگويد به قدر کافي متحمل فشار شده است. تاول که درست شبيه به گرفتگي عضلاني يا درد ناگهاني پهلو چه در واکنش به اصطکاک چه در نتيجه ي جاه طلبي ايجاد شود براي آن است که به شما بگويد از سرعت خود بکاهيد و آمادگي لازم براي فعاليت هاي جسمي را کسب کنيد.
در بسياري از موارد تاول در نتيجه پوشيدن طولاني مدت کفش هاي تنگ يا کار کردن زياد با شن کش در باغچه حياط ايجاد مي شود. اما گاهي نيز تاول مي تواند حاکي از تاره کار بودن فرد باشد. مثلاً کسي که مي خواهد کار جديدي را آغاز کند و اين کار تازه ارزش تلاش و تحمل درد را دارد. افرادي که به تازگي به پياده روي، بازي راکت بال و دوچرخه سواري روي آورده اند، تاول مي زنند. انجام ورزش هاي مختلف موجب بروز تاول در نقاط مختلف بدن مي شود. هر چند که بيش از همه پاها در معرض خطر قرار دارند. اگر چه بسياري از اين توصيه ها در درمان تاول هاي سايشي دست ها و ساير نقاط بدن نيز کاربرد دارند.

درمان تاول

در اينجا به توصيه هاي کارشناسان در مورد چگونگي برخورد با ناراحتي و درد ناشي از تاول اشاره مي کنيم.

تصميم براي ترکاندن يا نترکاندن تاول با شماست

هنگامي که تاول زده ايد، بايد تصميم بگيريد که انجام چه کاري بهتر است. به عبارت ديگر بايد تصميم بگيريد که آيا بايد تاول را به حال خود رها کنيد و يا آن را سوراخ کنيد و مايع داخل آن را تخليه نماييد. دکتر « سوزان تانر » در اين باره مي گويد: « به نظر من تصميم در اين مورد بستگي به اندازه تاول دارد. مسلماً افرادي که وسواس بيشتري دارند خواهند گفت که نبايد تاول را ترکاند. چون به اين ترتيب مي توان از بروز عفونت جلوگيري کرد. اما به عقيده ي من اين توصيه براي اغلب مردم عملي نيست. » متخصصان ما معتقدند که بايد تاول هاي بزرگ را ترکاند ولي تاول هاي کوچک را که باعث ناراحتي فرد نمي شوند به حال خود گذاشت. دکتر « کلر استارت » مي گويد: « وقتي که در نقطه اي از بدن که وزن زيادي را تحمل مي کند تاول ظاهر مي شود، تقريباً مي توان گفت که بايد تخليه شود. در اين تاول ها ممکن است آنقدر مايع جمع شود که مثل يک بادکنک متورم شوند. » تاول هايي که ممکن است خود به خود بترکند را نيز بايد تخليه نمود. به اين ترتيب زمان و مکان باز شدن تاول تحت کنترل خود شماست، نه اتفاق و تصادف.

استفاده از يک تکه پارچه ي ضخيم به شکل دونات

يک راه براي حفاظت از تاول بدون تخليه کردن آن، اين است که يک تکه پارچه ضخيم کرکدار را به شکل دوناتي ببريم و روي تاول بگذاريم. دکتر « تانر » توصيه مي کند: « قسمت مرکزي تکه پارچه را سوراخ کنيد به طوري که تاول داخل آن قرار گيرد. پارچه اطراف تاول بخش عمده ضربات و سايش را در طي انجام فعاليت هاي روزمره جذب مي کند. پارچه تا زماني که پوست تميز و خشک است. خود به تاول مي چسبد.

مراقب باشيد و استريل کنيد

افرادي که مايل به تخليه تاول هستند در وهله نخست بايد تاول و پوست اطراف آن را تميز کرده، وسيله اي را که براي سوراخ کردن تاول به کار مي برند- چه سوزان باشد و چه تيغ- استريل کنند. يکي از متخصصان الکل را براي ضد عفوني کردن موضع و سوزن يا تيغ پيشنهاد مي کند. متخصصان ديگر سترون کردن وسيله نوک تيز را از طريق گرفتن آن روي شعله توصيه مي کنند. سوزن يا تيغ را روي آتش حرارت دهيد تا سرخ شود. (اما قبل از سوراخ کردن تاول صبر کنيد تا خنک شود.) به نظر مي رسد هر دو روش پيشنهادي در کشتن ميکروب ها به يک اندازه مؤثر باشند.

فشردن تاول

يکي از متخصصان مي گويد: « هر وقت تاول درد داشته باشد آن را مي ترکانم. يک سوزن استريل برداريد و کناره ي تاول را سوراخ کنيد. فقط بايد مطمئن شويد که سوراخي که ايجاد کرده ايد به قدري هست که مايعات هنگام فشردن تاول از آن خارج شوند. »

شکافتن تاول

به گفته ي دکتر« استارت » پزشکان در مطب به کمک تيغ جراحي استريل تاول را تخليه مي کنند. وي استفاده از يک تيغ معمولي استريل شده در منزل را پيشنهاد مي کند. « برش مستقيمي ايجاد کنيد. طول برش بايد به حدي باشد که مايع داخل تاول بتواند خارج شود. »

پوست روي تاول را بر نداريد

دکتر « ريچارد کووين » معتقد است بزرگترين اشتباهي که مردم در مورد درمان تاول مي کنند اين است که پس از تخليه تاول سقف آن - يعني پوست روي آن!- را بر مي دارند. متخصصان برداشتن اين پوست را توصيه نمي کنند. به اين پوست به چشم يک چسب زخم طبيعي نگاه کنيد. به گفته ي دکتر « کووين » برداشتن اين پوست موجب قرمزي و درد زيادي در موضع مي شود. اما اگر پوست را باقي بگذاريد بالاخره سفت مي شود و خود به خود جدا شده، مي افتد و به اين ترتيب زمان التيام تاول تسريع مي شود.

مصرف آنتي بيوتيک هاي سه گانه

تحقيقات اخير نشان داده اند که آنتي بيوتيک هاي سه گانه (مانند نئوسپورين) مي توانند تنها پس از مصرف دو دوز از دارو، موجب از بين رفتن عفونت هاي باکتريايي شوند. در حالي که محصولات قديمي مانند بتادين و محلول کافور- فنل تنها بهبود زخم را به تأخير مي اندازند. متخصصان ما آنتي بيوتيک هاي سه گانه را توصيه مي کنند. بتادين و کافور- فنل تنها براي کشتن ميکروب ها مناسبند. آن هم وقتي که با غلظت زياد مصرف شوند که غلظت زياد باعث مرگ سلول هاي موضع آسيب ديده نيز مي گردد.

استفاده از چسب زخم

پس از درمان تاول بايد روي آن را بپوشانيد و ضمن مراحل بهبود از آن محافظت نماييد. اگر چه اولين چيزي که احتمالاً انتظار داريد که متخصصان توصيه کنند استفاده از گاز و چسب هاي مخصوص است. اما متخصصان ما روشي بسيار ساده تر را پيشنهاد مي کنند. دکتر « کووين » مي گويد: « من در درجه اول يک چسب زخم قابل انعطاف را براي اين منظور انتخاب مي کنم. وقتي تاول مي زنيد مردم مي گويند که با يک تکه گاز استريل روي آن را بپوشانيد. اما فراموش مي کنند که چسب زخم هم داخل پوشش کاغذي استريل است. بنابراين با چسباندن چسب روي تاول در واقع از يک گاز استريل که ضمن استريل بودن به موضع نيز مي چسبد استفاده مي کنيد. چسب زخم واقعاً پوشش مناسبي براي تاول است و براي فرد ايجاد ناراحتي نمي کند. » اما در مورد تاول هايي که بزرگ تر از چسب زخمند استفاده از گاز را توصيه مي کنيم. مي توان گاز را با چسب هاي ضد آب روي محل تاول ثابت نگه داشت.

استفاده از نوعي اسفنج مخصوص

اگر تاول را درمان و پانسمان کرده ايد و نمي توانيد بيش از اين تا بهبود کامل تاول و از سر گرفتن فعاليت هاي روزمره خود صبر کنيد، لازم است که درباره پوششي به نام اسپنکوز سکند اسکين (Spencos Second Skin) چيزهايي بدانيد. اين محصول نوعي اسفنج است که فشار را جذب کرده از ميزان سايش تاول و پوست اطراف آن مي کاهد. دکتر « کنراد » اين محصول را يک محصول خوب مي خواند و اضافه مي کند که تعدادي از ورزشکاران قبل از استفاده از اين اسفنج روي تاول مقداري ژل پتروليومي مي مالند و سپس اسفنج را روي آن مي گذارند.

هوا بدهيد

اغلب کارشناسان توصيه مي کنند که شب ها پوشش روي تاول را برداريم و در معرض هوا قرار دهيم و روزها آن را بپوشانيم. دکتر « کووين » مي گويد: « آب و هوا براي درمان تاول خيلي خوب است. بنابراين گذاشتن عضو تاول زده در آب و سپس هوا دادن به آن در طول شب بسيار مفيد است.

تعويص لباس هاي مرطوب

با آن که همه متخصصان پوشيدن يک لباس را براي دو روز متوالي خالي از اشکال مي دانند، اما همگي اتفاق نظر دارند که اگر لباس به هر دليلي مرطوب شود، بايد آن را آلوده در نظر گرفت و فوراً تعويضش کرد. بنابراين اگر پاهايتان زياد عرق مي کنند و يا کاري انجام مي دهيد که موجب تعريق زياد و خيس شدن لباس هايتان مي شود بايد لباس ها را مرتب تعويض کنيد.

پيشگيري از بروز تاول

هميشه پيشگيري بهتر از درمان است. بنابراين در زير به توصيه هاي کارشناسان براي پيشگيري از بروز تاول اشاره مي کنيم.

بالا برده پاشنه

تاول هايي که در ناحيه پشت پا ظاهر مي شوند معمولاً در نتيجه تماس کفش با نقطه اي از پا که در حالت ايده آل نبايد با کفش تماس داشته باشد بروز مي کنند. چاره چيست؟ تنها کاري که بايد بکنيد اين است که يک نيم کفي در قسمت پاشنه کفش بگذاريد تا پاشنه اتان کمي بالاتر قرار گيرد.

جوراب بپوشيد

دکتر « کووين » مي گويد: « يکي ديگر از چيزهايي که اين روزها مد شده پوشيدن کفش بدون جوراب است افرادي که جوراب نمي پوشند هميشه در ناحيه پشت پا تاول مي زنند. » وي به کساني که مايل به پوشيدن کفش بدون جوراب هستند و نمي خواهند از عواقب بعدي آن عذاب بکشند پيشنهاد مي کند جوراب هايي بپوشند که فقط ناحيه تحتاني و کف پا را پوشش مي دهند. امروزه اين نوع جوراب ها هم براي زنان هم براي مردان قابل دسترسي است و خيلي بهتر از پوشيدن کفش بدون جوراب است.

پودر بزنيد

به گفته دکتر « کنراد » پودر بايد دوست هر روزه افراد باشد. پودر زدن به پاها بايد به يکي از کارهاي روزمره تبديل شود. دکتر « کووين » مي گويد: « وقتي بيماراني به من مراجعه مي کنند که کفش هاي مناسب پوشيده اند ولي باز هم تاول زده اند. تنها توصيه مي کنم قبل از پوشيدن جوراب کمي پودر بچه به پاهايشان بزنند. اين کار باعث مي شود جوراب روي پا کمي بيشتر بلغزد و مانع از بروز تاول شود.

پوشش دادن با ژل

اگر قصد داريد مسافت زيادي را پياده طي کنيد يا بدويد، تنيس بازي کنيد و يا به کارهايي از اين قبيل بپردازيد، يک روش براي جلوگيري از بروز تاول در ناحيه پا هنگامي که کفش نو به پا کرده ايد، اين است که به نواحي مستعد تاول زدن ژل پتروليومي بماليد. ژل مانع از سايش پا با کفش مي شود.
بنا به گفته ي دکتر « اليس » پماد آ-د (A&D)، که معمولاً براي ادرار سوختگي پاي نوزادان به کار مي رود، نسبت به ژل هاي پتروليومي، پوشش ضخيم تري روي پا ايجاد مي کند و هر چه اين لايه ضخيم تر باشد بهتر است. براي دونده ها يا کساني که پياده روي مي کنند و اصرار به نپوشيدن جوراب دارند، چرب کردن نواحي مستعد ايجاد تاول را پيشنهاد مي کنيم.

کفش جديد، جوراب جديد

دکتر « اليس » مي گويد: « اگر کفش هايتان جديدند و با تاول سايش دارند، اولين چيزي که توصيه مي کنم پوشيدن يک جفت جوراب ديگر است.
پيشنهاد مي کنم جورابي از جنس اکريليک (که در همه فروشگاه هاي لوازم ورزشي عرضه مي شود) بپوشيد. زيرا داراي لايه هايي است که براي جذب سايش و اصطکاک مناسب است.

جوراب هاي اکريليک

بر سر جوراب که مي تواند براي ميليون ها آمريکايي که پاهايشان تاول زده - و نيز براي کساني که آخر هفته پياده روي مي کنند يا دونده هاي دوي ماراتن بازي هاي المپيک- عواقبي داشته باشد، بحث هاي داغي مطرح مي شود. بر اساس يک تحقيق، کارشناسان معتقدند جوراب هاي اکريليک نسبت به جوراب هاي نخي يا ساير الياف طبيعي در پيشگيري از بروز تاول مؤثرترند. متخصصان سال ها استفاده از الياف و مواد طبيعي (مانند جوراب هاي نخي و کفش هاي چرمي) را پيشنهاد مي کردند. يافته هاي اخير نشان مي دهند که الياف مصنوعي بر خلاف آنچه مربيان ورزش، پزشکان و ورزشکاران توصيه مي کنند بيشتر و بهتر از بروز تاول پيشگيري مي کنند. امروزه تحقيقات نشان مي دهند که جوراب هاي نخي دو برابر جوراب هاي اکريليک موجب بروز تاول مي شوند و اندازه تاول هايي که در اثر پوشيدن جوراب نخي ايجاد مي شوند معمولاً سه برابر تاول هايي است که در نتيجه پوشيدن جوراب اکريليک به وجود مي آيند. « سيل بيچ » به عنوان يک دونده ي کهنه کار دوي استقامت و کسي که هر روز به مداول تاول هاي دوندگان مي پردازد مي گويد: « از تاول زدن پا در نتيجه پوشيدن جوراب نخي هيچ تعجب نمي کنم چون خوب مي دانم که الياف نخي در اثر استفاده مکرر سايش ايجاد مي کنند و نيز شکل و رطوبت خود را از دست مي دهند. شکل و فرم جوراب وقتي داخل کفش قرار مي گيرد. بسيار مهم است. » به گفته دکتر « ريچي » از نظر بسياري از مردم اکريليک با الياف ابريشمي يا شبه نايلوني تفاوتي ندارد. در حالي که اکريليک دقيقاً مثل الياف نخي است و نرمي خود را حفظ مي کند و حتي وقتي خيس مي شوند نرم تر هم مي شوند. دکتر « ريچي » معتقد است خاصيت ضد تاول جوراب هاي اکريليک در مورد هر نوع فعاليت ورزشي خواه راه رفتن باشد يا دويدن يا تنيس بازي و غيره صادق است و ارزش امتحان کردن را دارد.

استفاده از کفي

متخصصان ما اتفاق نظر دارند که بسياري از محصولات توليدي شرکت اسپنکو (Spenco) براي پيشگيري از بروز تاول فوق العاده مؤثرند. بنا به گفته دکتر « کووين » يکي از بهترين اين محصولات کفي هاي آغشته به ترکيبات شيميايي اند. کاري که اين کفي ها انجام مي دهند اين است که شبيه يک بالشتک عمل مي کنند و به لغزيدن بهتر پا روي قسمت پاشنه کفش، به جاي ثابت ماندن و ايجاد تاول، کمک مي کنند.

استفاده از اسيد تانيک

مطالعات نشان مي دهند استعمال اسيدتانيک 10 درصدي بر روي نواحي مستعد بروز تاول دو بار در روز به مدت 2 تا 3 هفته پوست را سفت مي کند و به اين ترتيب از احتمال ايجاد تاول مي کاهد. دکتر « کنراد » در اين باره مي گويد: « اگر دونده ي دوي استقامتيد يا شديداً علاقمند به ورزش هستيد مي توانيد از چنين محصولاتي استفاده کنيد. » اما افرادي که تنها آخر هفته ورزش مي کنند و نيز افراد تازه کار نيازي به مصرف اسيد تانيک ندارند. مگر اين که پزشک تجويز کرده باشد.

جوراب هاي لوله اي شکل بدون پاشنه

با آن که پوشيدن جوراب هاي بدون پاشنه بسيار عموميت دارد، ولي کارشناسان ما پوشيدن اين قبيل جوراب ها را منع مي کنند. دکتر « کووين » مي گويد: « من شخصاً اين جوراب ها را قبول ندارم. به نظر من اين جوراب ها هيچ وقت نمي توانند کاملاً قالب پا شوند. براي پيشگيري از بروز تاول تنها به يک جفت جوراب معمولي که کاملاً قالب پا باشد نياز است. »
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.