کار با جامعه شناسي

مسائلي که جامعه شناسان، هم در نظريه پردازي و هم در پژوهشهايشان، با آنها سر و کار دارند اغلب شبيه مسائلي هستند که بسياري از افراد ديگر را نگران مي کند. چگونه ممکن است گرسنگي جمعي در جهاني که به مراتب ثروتمندتر از
جمعه، 24 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کار با جامعه شناسي
 کار با جامعه شناسي

 

نويسنده: آنتوني گيدنز
مترجم: منوچهر صبوري



 

مسائلي که جامعه شناسان، هم در نظريه پردازي و هم در پژوهشهايشان، با آنها سر و کار دارند اغلب شبيه مسائلي هستند که بسياري از افراد ديگر را نگران مي کند. چگونه ممکن است گرسنگي جمعي در جهاني که به مراتب ثروتمندتر از هميشه است وجود داشته باشد؟ کاربرد فزاينده ي تکنولوژي اطلاعات چه تأثيري بر زندگي ما خواهد داشت؟ آيا خانواده به عنوان يک نهاد در حال فروپاشي است؟ آيا فيلمها و تلويزيون، تبهکاري و خشونت را تشويق مي کنند؟
جامعه شناسان مي کوشند پاسخهايي براي اين مسائل و مسائل ديگر بيابند. يافته هاي آنها به هيچ وجه لزوماً قطعي نيست. با وجود اين هميشه هدف نظريه پردازي و تحقيق جامعه شناختي گسستن از شيوه ي مبتني بر حدس و گمان يا اطلاعات نادست است که فرد عادي معمولاً بر اساس آن اين گونه مسائل را مورد ملاحظه قرار مي دهد. تحقيق معتبر جامعه شناختي مي کوشد پرسشهايي را که مطرح مي کند تا جايي که ممکن است دقيق باشد و قبل از پرداختن به نتيجه گيري درصدد ارزيابي مدارک و شواهد عيني برمي آيد. براي رسيدن به اين هدفها بايد از روشهاي تحقيق درست استفاده کرده و بتوانيم مطالب را با دقت تحليل کنيم. ما بايد مناسب ترين شکلهاي روش تحقيق را که مي توان در يک مطالعه معين به کار برد بشناسيم و بدانيم چگونه به بهترين وجهي بايد نتايج را تحليل کنيم.
تحقيق جامعه شناختي داراي جنبه هاي متعددي است. روش تحقيق يا استراتژي به چگونگي برنامه ريزي و اجراي تحقيق مربوط مي شود. اين امر به معناي انتخاب روش مناسب تحقيق و يافتن نحوه ي به کار بردن آن در حوزه ي مورد مطالعه است. روش شناسي تحقيق با منطق تفسير نتايج و تحليل يافته ها سر و کار دارد. روشهاي تحقيق، تکنيکهاي واقعي پژوهش است که براي مطالعه ي زندگي اجتماعي به کار برده مي شود. (Bulmer, 1984) اين روشها استفاده از پرسشنامه، (1) مصاحبه، (2) مشاهده همراه با مشارکت، (3) يا کار ميداني (4) در داخل جامعه ي مورد مطالعه، و همچنين تفسير آمارهاي رسمي و اسناد تاريخي است- به علاوه ي تکنيکهاي ديگري که خيلي زياد مورد استفاده واقع نمي شود.

پي نوشت ها :

1. questionnaire
2. interview
3. participant observation
4. field-work

منبع مقاله :
گيدنز، آنتوني، (1376)، جامعه شناسي، ترجمه ي منوچهر صبوري، تهران: نشر ني، چاپ بيست و هفتم: 1391



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.