زباله‌ها دفع ضایعات خانگی

همه ما همان طور که زندگی می‌کنیم، زباله تولید می‌نماییم، که برخی از آنها به راحتی قابل باز یافتند و برخی دیگر خیر. با این حال، تعداد معدودی از ما، از بهترین راههای پاکیزه نگه داشتن نه تنها خانه‌مان بلکه محیط زیست خود خبر
شنبه، 5 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زباله‌ها دفع ضایعات خانگی
زباله‌ها دفع ضایعات خانگی

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
همه ما همان طور که زندگی می‌کنیم، زباله تولید می‌نماییم، که برخی از آنها به راحتی قابل باز یافتند و برخی دیگر خیر. با این حال، تعداد معدودی از ما، از بهترین راههای پاکیزه نگه داشتن نه تنها خانه‌مان بلکه محیط زیست خود خبر داریم. در این جا برخی از انواع معمول زباله‌ها و راههایی که در آن می‌توانید به آنها رسیدگی نمایید، مورد بررسی قرار گرفته است.
بسیاری از زباله‌ها در خانه‌های ما تولید می‌شوند و مسئولیت ما این است که اطمینان حاصل کنیم به درستی از شر آنها خلاص شده و تهدیدی برای محیط زیست نباشند. دفع مناسب زباله‌های خانگی مسئولیتی است که بسیاری از مردم آن را جدی می‌گیرند، به این دلیل که دفع نادرست بعدها می‌تواند عواقب بسیار جدی داشته باشد.
زباله‌ها دفع ضایعات خانگی
دراین جا نحوه‌ی طبقه بندی زباله مورد بررسی قرار می‌گیرد:

• زباله‌ قابل تجزیه‌ی بیولوژیکی (زباله‌های آشپز خانه، کاغذ، زباله‌های باغ، و غیره)
• زباله قابل باز یافت (روز نامه، پلاستیک، شیشه، فلز، پارچه، و غیره)
• زباله‌های خطرناک (مواد شیمیایی، آفت کش‌ها، باتری، واکس کفش و غیره)

هر یک از این دسته بندی‌ها طریقه‌ی دفع منحصر و مجزّایی دارند.

زباله قابل تجزیه‌ی بیولوژیکی

زباله‌های قابل تجزیه‌ی بیولوژیکی به راحتی درون سطل زباله قرار داده شده و به مأمورین جمع آوری زباله، داده می‌شوند. زباله‌های قابل تجزیه‌ی بیولوژیکی شامل پس ماندهایی هستند که روزانه در خانه‌ها تولید شده ولی می‌توانند به طبیعت باز گردند. اصطلاح قابل تجزیه‌ی بیولوژیکی بدان معنا است که مواد قابل تجزیه در نهایت می‌توانند توسط عمل باکتری‌ها بر روی آنها تجزیه شده و از این رو آنها به همان صورت فیزیکی زمان بیرون انداخته شدن، باقی نمی‌مانند. شرکت‌های دفع زباله و دولت با هم کاری یک دیگر زباله‌ها را جمع آوری و سپس آنها را به درستی دفع می‌نمایند. کار دیگری که می‌توانید با مقادیر زیادی از زباله‌های قابل تجزیه‌ی بیولوژیکی انجام دهید، استفاده از آنها به عنوان کود طبیعی است. افراد زیادی قسمتی از باغچه‌هایشان را به تولید کود اختصاص داده‌اند که در آن جا بخشی از زباله‌های آشپز خانه‌شان که چندان نا پاک و بو دار نیستند را به درون این محوطه ریخته و با تجزیه باکتریال بر روی آنها مطمئن می‌شوند که با گذشت زمان به خاک اضافه شده و گیاهان بهتر رشد خواهند کرد. اما در این صورت، انجام این کار به نظارت درست و مناسبی نیاز دارد.

زباله‌های قابل باز یافت

بطری‌های شیشه‌ای، روز نامه‌ها، و وسایل پلاستیکی به افراد دیگری که مسئول جمع آوری چنین زباله‌هایی هستند قرار است تحویل داده شود تا آنها را باز یافت نمایند. در حالی که زباله جمع کن‌های روزانه، ممکن است این نوع زباله‌ها را نیز جمع آوری کنند، اما بهتر است که شما آنها را تحویل افرادی دهید که می‌توانند از این مواد استفاده مجدد کرده، و یا حد اقل این مواد را به گونه‌ای پردازش کرده که مجدداً بتوان از آنها استفاده کرد. در نقاط مختلف جهان، افرادی هستند که این مواد قابل باز یافت را از شما خریداری کرده و سپس آنها را به شرکتهایی که از آنها استفاده می‌کنند، می‌فروشند. بطری‌های شیشه‌ای یکی از محصولاتی می‌باشند که معمولا بیشتر از همه فرآوری و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند. این کار موجب صرفه جویی در تلاش برای ساخت بطریهای شیشه‌ای جدیدتر می‌گردد. همین کار با مواد پلاستیکی نیز آن جام می‌شود، به طوری که این مواد می‌توانند باز یافت و مجدد استفاده شوند. روز نامه‌ها نیز، می‌توانند باز یافت شوند. شما چندین محصول ساخته شده از کاغذ باز یافتی را در بازار پیدا خواهید کرد.

زباله‌های خطرناک

زباله‌های خطرناک شامل مواد شیمیایی و مواد دیگری هستند که به طور بالقوه می‌توانند سمی ‌باشند. آنها اغلب به همراه زباله‌های دیگر به سطل زباله ریخته می‌شوند، اما بسیاری از سازمانهای حفاظت از محیط زیست خواهان دفع مؤثرتر این مواد هستند. بسیاری از این اعمال فشارها و تلاشها به طور خاص برای مجموعه‌ای از زباله‌های خطرناک آن جام می‌شود. در حالی که آنها نیز در نهایت به قسمتهای دفع زباله ختم می‌شوند، ولی دیگر با مواد بی ضرر و کم ضرر مخلوط نمی‌شوند. زباله‌های خطرناک، نوع کاملا متفاوتی از زباله هستند و از این رو می‌بایست از شیوه متفاوتی برای دفع آنها استفاده کرد.
البته بهترین راه این بود که می‌توانستید مقدار زباله‌ای که در خانه‌تان تولید می‌شود را کاهش دهید. چیزهای زیاد هستند که شما آنها را به سطل زباله می‌ریزید، در حالی که این وسایل می‌توانستند مجدداً مورد استفاده قرار گیرند. رایج‌ترین این مواد، پارچه است که شما می‌توانید از آن چیز جدیدی درست کنید. مثلاً لباس‌های کهنه‌ و پاره را می‌توانید ببرید و به عنوان دست گیره و دست مال برای پاک کردن و تمیز کردن وسایل اطرافتان مورد استفاده قرار دهید. بطری‌های نوشابه پلاستیکی را می‌توان به عنوان بطری آب مورد استفاده مجدد قرار داد. و البته، همیشه گزینه‌ی تولید کودهای آلی از زباله‌های قابل تجزیه‌ی بیولوژیکی بهترین انتخاب است که می‌تواند هزینه‌های مرتبط با خرید کودهای شیمیایی گران قیمت را کاهش دهد.
این موضوع بسیار جدی است و دولت‌ها در سراسر جهان با گنجاندن این موضوع در برنامه تحصیلی مدارس، جدی بودن این امر ‌را تصدیق می‌کنند. به یاد داشته باشید، اگر شما می‌توانید از مواد استفاده مجدد کنید که کار خیلی خوبی است، ولی اگر مجبور به دور انداختن آنها هستید، مطمئن شوید که راه درستی را برای دفع آنها انتخاب کرده‌اید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.