نفت را برای چه چیزی استفاده می‌کنیم؟

کودکان غالباً یک سؤال دارند: نفت را برای چه چیزی استفاده می‌کنیم؟ استفاده‌های زیادی برای نفت وجود دارد و مردم در حال یافتنِ موارد مصرفِ بیشتری برای آن هستند. اگر شما نیز کنجکاو هستید که بدانید نفت برای چه چیزی
پنجشنبه، 17 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نفت را برای چه چیزی استفاده می‌کنیم؟
نفت را برای چه چیزی استفاده می‌کنیم؟

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
کودکان غالباً یک سؤال دارند: نفت را برای چه چیزی استفاده می‌کنیم؟ استفاده‌های زیادی برای نفت وجود دارد و مردم در حال یافتنِ موارد مصرفِ بیشتری برای آن هستند. اگر شما نیز کنجکاو هستید که بدانید نفت برای چه چیزی استفاده می‌شود، پس به خواندن ادامه دهید.
نفت را برای چه چیزی استفاده می‌کنیم؟
آیا می‌دانید 10% تولیدِ جهانیِ نفت در ایالات متحده انجام می‌شود؟ از این رو، حسابِ آمریکا 23% مصرفِ جهانیِ نفت است. برای تحقق این نیاز، آمریکا باید از سایرِ کشورها که نفت را در مقیاس بزرگتر تولید می‌کنند نیز نفت خریداری کند. اما نفت را برای چه استفاده می‌کنیم؟ همه‌ی ما می‌دانیم که نفت برای ماشین‌ها، کامیون‌ها، دیگر اتومبیل‌ها و غیره استفاده می‌شود. اجازه دهید به صورت جزئی و دقیق ببینیم چرا به نفت نیاز داریم.

چرا به نفت نیاز داریم؟

همان‌طور که پیش از این می‌دانستید، دو سومِ نفت در آمریکا برای حمل و نقل استفاده می‌شود. سؤال این است که به غیر از حمل و نقل، نفت برای چه چیزی استفاده می‌شود؟ نفت برای تولید محصولات قابل استفاده در صنعت و مصارف مسکونی، به کار گرفته می‌شود. نفت در ساختِ روغن‌های مبتنی بر نفت نیز که در خانه‌ و صنعت مصرف می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نفت، هم چنین برای تولیدِ برق استفاده می‌شود. در بعضی نواحی، نفت برای گرما کردنِ خانه‌ها و مناطق مسکونی در آب و هوای سرد استفاده می‌شود. آیا این‌ها تنها مواردِ استفاده‌ی نفت هستند؟ نه، روش‌های دیگری هم برای استفاده‌ی نفت وجود دارد.
رایج‌ترین چیز در زندگی ما پلاستیک است. بدونِ پلاستیک احتمالاً زنده نخواهیم ماند. درست از آی فونِ اپل در دستان شما تا ژاکت پلاستیکی که برای پوشاندن خودتان از باران‌ دیوانه وار استفاده می‌کنید، پلاستیک است. اگر بخواهیم از شر تمام این پلاستیک‌ها در جهان خلاص شویم، هنوز هم باید در مورد استفاده‌های نفت بحث کنیم.
به جز پلاستیک، چیزهای بسیار زیادی در اطراف خانه‌ی خود دارید که در آن‌ها از نفت استفاده شده است. فقط به عنوان یک مثال ساده، خمیر دندانی که هر روز استفاده می‌کنید از نوعی ترکیبِ نفت خام ساخته شده است. نه تنها خمیر دندان شما، بلکه شامپو، صابون، کرم ریش تراش، دئو دورانت، عطرها، لاکِ ناخن و پاک کننده‌ی لاک ناخن، همه شاملِ مقداری نفت یا نوع دیگری از ترکیباتِ نفت سفید مانند نفت خام یا گاز طبیعی در مواد تشکیل دهنده‌ی خود هستند.
غیر از این، نیازمندِ نفت هستیم تا داروهایی را بسازیم که به نجات زندگی افراد کمک می‌کند. هم چنین از نفت در تولیدِ کود، آفت ‌کش‌ها و غیره استفاده می‌کنیم. و سپس به خانه‌ی اول بر می‌گردیم. تمام این کالاهای اساسی هزاران مایل با هلی‌ کوپتر، کامیون‌، ماشین‌، کشتی‌ و غیره حمل می‌شوند. همه‌ی این حالت‌های حمل و نقل، همان طور که به درستی حدس زدید، بر اساس نفت کار می‌کنند.
دیگر موارد مصرفِ نفت، شاملِ استفاده به عنوان سوخت به شکل گازِ مایع (LPG)، بنزین، سوخت دیزل، نفت سفید، سوخت جت و روغن‌های سوخت می‌باشد. نفت به صورت روغن برای روغنِ موتور، گریس، روغنِ ماشین و غیره استفاده می‌‌شود. قیر حجیم، آسفالت، پارافینِ شمع ، زغال سنگِ نفتی، فرآورده‌های نفتی خوش بو و غیره نیز محصولات ساخته شده از نفت هستند.

تاریخچه‌ی نفت

نفت یا محصولات نفت خام از زمان‌های قدیم، توسطِ انسان استفاده می‌شده است. با این حال، چون انسان به دنبالِ سبک زندگی آسان بود، موارد استفاده‌ی نفت نیز به چیزهای ساده محدود می‌شد. آسفالت، بیش از 4000 سال پیش برای ساختنِ دیوارها و برج‌ها در شهرهای بابل مورد استفاده قرار می‌گرفت. تصور می‌شود ایرانیان از نفت برای دارو سازی و روشنایی استفاده می‌کرده‌اند. هم چنین به عنوان یک ماده‌ی ضد آب برای کشتی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.
نیسی لاکزی وزکز، با استفاده از تقطیرِ نفت خام در سال 1850، نفت سفید را اختراع کرد. این محصول، پس از آن به عنوانِ یک جای گزین برای روغنِ نهنگ استفاده شد. با پیدایشِ موتور احتراق داخلی، پلاستیک و حمل و نقل هوایی تجاری، موارد استفاده‌ی‌ نفت بیشتر و بیشتر پیچیده شد. امروزه، مصرفِ نفت در آمریکا توسط بخش‌های مختلف به صورتِ زیر است:
حمل و نقل: 66%
صنعتی: 25%
مسکونی: 4%
تجاری: 2%
نیروی برق: 3%
این، همه چیز در موردِ تاریخچه‌ی نفت بود و این که نفت را برای چه چیزی نیاز داریم. با پیش رفت در فن‌ آوری، افزایشِ قابل توجهی نیز در استفاده‌ از نفت به وجود آمد. با این حال، دانشمندان جهتِ یافتنِ یک جای گزین برای استفاده‌ از نفت، در حال تلاش هستند، و این به دو دلیلِ اصلی است: کاهشِ ذخایرِ نفت در سراسر جهان و گرم شدن زمین. به جز این دو دلیل، افزایش قیمت نفت نیز مردم را مجبور می‌کند که یک جای گزین پیدا کنند. امید داریم که پاراگراف‌های بالا در موردِ این که نفت برای چه استفاده‌ می‌شود، به شما کمک کرده باشد تا استفاده‌های مختلفِ نفت و فرآورده‌های نفتی را درک کنید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.