عوامل تحکيم خانواده (6)

تعديل خواسته ها از همسر

يکي از عوامل تحکيم خانواده، تعديل خواسته ها و نيازها است؛ البته تعديل به معناي تعطيل خواسته ها نيست. زن و مرد هر دو نيازهايي دارند و بايد در مقابل هم متعهد باشند نسبت به نيازهاي هم توجه نمايند. ولي هيچ کدام نمي توانند
شنبه، 24 آبان 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعديل خواسته ها از همسر
تعديل خواسته ها از همسر

 

نويسنده: علي محمد رفيعي محمدي





 

عوامل تحکيم خانواده (6)

يکي از عوامل تحکيم خانواده، تعديل خواسته ها و نيازها است؛ البته تعديل به معناي تعطيل خواسته ها نيست. زن و مرد هر دو نيازهايي دارند و بايد در مقابل هم متعهد باشند نسبت به نيازهاي هم توجه نمايند. ولي هيچ کدام نمي توانند به طور کامل و صد در صد نيازهاي هم را تأمين کنند؛ لذا گاهي به خاطر زياده خواهي و يا عدم توجه به توان طرف مقابل خواسته هاي خود را مطرح مي کنند و چون طرف مقابل نمي تواند برآورده کند، عامل کدورت و اختلاف مي گردد.
مقام معظم رهبري مي فرمايند:
« مرد نبايد خيال کند چون کار مي کند و چون پول به خانه مي آورد حالا همه چيز مال اوست. نه. آنچه او مي آورد نصف موجودي همه ي اين خانواده است. نصف ديگر خانم است. بايد رعايت حال خانم را بکند. اين طور نباشد که مرد در دوران مجردي ساعت 10 شب خانه مي آمد حالا هم اينطور باشد. حالا بايد ملاحظه همسرش را بکند ». (1)
يکي از عوامل اختلاف زن و مرد، انتظارات بالايي است که نسبت به هم دارند. حتي بعضي از ازدواج ها به خاطر عدم رعايت اين مسئله و چشم و همچشمي، منجر به جدايي و طلاق مي گردد.
خانم وقتي وارد خانه ي شوهر مي شود، علاوه بر آوردن جهيزيه، يک چمدان رواني هم همراه دارد و آن چمدان انتظارات است که مي گويد: اين مرد به همه ي نيازهاي من پاسخ مثبت مي دهد، محبت مي کند، دايم در کنار من است، به من احترام مي گذارد، تمام نيازهايي که پدر و مادرم نتوانستند تأمين کنند او تأمين مي کند، با والدينم برخورد مناسب دارد، مسافرت و تفريح و نيازهاي مادي مرا در حد اعلا تأمين مي کند. متقابلاً آقا هم همراه خود يک چمدان رواني به خانه آورده، و آن اين است که اين خانمي که من گرفته ام به نيازهاي جنسي من، نيازهاي روحي و رواني من پاسخ مي دهد، تمام امور خانه را انجام مي دهد، اگر درآمد مالي دارد دربست در اختيار من مي گذراد و به اطرافيان من احترام گذاشته، و کارهاي خانه ي پدر و مادر پيرم را انجام مي دهد. اين نوع انتظارات مسلماً زمينه هاي بد اخلاقي، اختلاف و کدورت ها را زياد مي کند؛ لذا بايد زن و مرد در حد توان از هم توقع داشته باشند.
پيامبرصلي الله عليه و آله فرمودند:
« هر زني که با شوهرش سازگار نباشد و او را بر چيزهايي که فوق توانايي اوست وادار کند، اعمالش مورد قبول خدا واقع نمي شود و در قيامت، مورد غضب پروردگار جهان قرار مي گيرد ». (2)
در روايت ديگري پيامبر صلي الله عليه و آله مي فرمايند:
« هر زني که با شوهرش ناسازگاري کند و به آن چه از جانب خدا رسيده قناعت ننمايد و بر شوهرش سخت گيري کند و بيش از حد توانايي او خواهش کند، اعمالش قبول نمي شود و خدا بر او خشمناک خواهد بود ». (3)
يکي از عوامل بزرگ ورشکسته شدن برخي از مردها همين توقعات بي جاي خانم ها و چشم و هم چشمي هاست. سرزنش هاي زن است که مرد را به کارهاي غير مشروع وادار مي کند. اين گونه زن هاي از خود راضي و خودخواه، ننگ بانوان به شمار مي روند. گيرم که به خاطر اين توقعات و ايراد گرفتن ها طلاق گرفتي، آيا با اين کار به هدف خود مي رسي؟ هرگز. مطمئن باش که به آرزوهايت نخواهي رسيد، مجبوري به خانه پدرت بروي و سربار آنان باشي و تا آخر عمر بايد از نعمت انس و محبت و بچه داري محروم باشي؛ آيا بهتر نيست که عاقبت انديش باشي؟ حساب دخل و خرجتان را بکني و به مقدار درآمدتان خرج کني؟ مگر آسايش تنها با کفش و لباس و امثال آن فراهم مي شود؟ بلند پروازي ها و هوس ها،خانم به زندگي و خانه شوهرداري بينديش و با اظهار محبت، محيط خانه را صفا و
گرمي بده.
به مردها هم توصيه مي گردد که از زن توقع نداشته باشيد يک شب از 40 مهمان شما پذيرايي کند و اين خودخواهي مرد است که اين انتظار بالا را دارد؛ اگر هم موقعيتي پيش آمد که خواستيد مهمان زياد داشته باشيد، ملاحظه ي همسرتان را بکنيد. يا خدمتکاري بياوريد يا خودتان کمک کنيد و يا غذا را از بيرون تهيه کنيد. اگر همسرتان حرف نمي زند و به خاطر آبرويش همه ي اين رنج ها را به جان خود مي خرد دليل نمي شود که شما اين بار سنگين مهماني را بر او تحميل کنيد. سطح توقع خود را کاهش دهيد. اگر زن در هر ماه نمي تواند چند روز نيازهاي جنسي شما را پاسخ دهد، دليل نمي شود که شما با بداخلاقي و ترش رويي و به هم زدن محيط آرام خانه، به خواسته هاي خود برسيد. تحمل کنيد تا اين مسئله رفع گردد.
يکي از رسالت هاي اساسي زنان و مردان اين است که حدود توقعات آنان از يکديگر، بيش از طاقت و توان طرف مقابل نباشد. در برخي از خانواده ها زن و مرد بدون در نظر گرفتن امکانات و مقدورات هم، توقعاتي بيش از حد توان يکديگر دارند، مثلاً زن خانه به شوهرش مي گويد: به مردم نگاه کن و ببين آنان چگونه زندگي مي کنند تو هم بايد چنين و چنان باشي. همچنين بسياري از مردان هم تقاضاهايي بيش از حد توان از همسران خود دارند. شما بدانيد که انسان ها با يکديگر متفاوت هستند.
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند:
« هر زني که با شوهر خود مدارا نکند و او را به چيزي بکشاند که قدرت و توان آن را ندارد، هيچ کار نيکي از او قبول نخواهد شد و در حالي خدا را ملاقات خواهند کرد که خداوند بر او خشمناک است ». (4)
در حالات حضرت آيت الله بهجت رحمه الله نقل است که وقتي خطبه ي عقدي را خواندند از ايشان خواسته شد نصيحتي کنند. فرمودند:
« آنچه در توان همسرت نيست از او درخواست نکنيد ».
مقام معظم رهبري ( دامت برکاته )مي فرمايند:
« بعضي از زنها نسبت به مردها سخت گيري مي کنند. بايد اين را حتماً بخري، بايد اين جور خانه اي حتماً فراهم کني، فلان کس اين طور خريده من هم اگر نخرم مايه ي سرشکستگي مي شود، با اين حرفها شوهر خود را اذيت مي کند که اين درست نيست ». (5)

پي نوشت ها :

1. حاج علي اکبري، مطلع عشق، تاريخ 73/9/2 هنگام قرائت خطبه ي عقد.
2. بحارالانوار، ج103، ص 244.
3. همان، ج 76، ص 367.
4. وسايل الشيعه، ج 20، ص 211.
5. خطبه ي عقد، 74/5/18.

منبع مقاله :
رفيعي محمدي، علي محمد؛ (1389)، نسيم عشق: عوامل تحکيم و تزلزل خانواده، قم: انتشارات رسول اعظم ( صل الله عليه و آله و سلم )، چاپ هفتم



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.