Ronald H.Coase ( متولّد 1910 )

زندگي علمي رونالد کوز

کوز در سال 1991 به خاطر " اهميّت کشف و روشنگري در زمينه هزينه هاي معاملاتي و حقوق اقتصادي در ساختار نهادي و عملکرد نظام اقتصادي "، جايزه نوبل اقتصاد را دريافت کرد.
پنجشنبه، 6 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگي علمي رونالد کوز
 زندگي علمي رونالد کوز

 

نويسنده: محمود قنّادان




 

Ronald H.Coase ( متولّد 1910 )

کوز در سال 1991 به خاطر " اهميّت کشف و روشنگري در زمينه هزينه هاي معاملاتي و حقوق اقتصادي در ساختار نهادي و عملکرد نظام اقتصادي "، جايزه نوبل اقتصاد را دريافت کرد.
وي در ميدل سکس (1)، انگلستان متولّد شد و در آن جا تحصيلات خود را به اتمام رساند. در سال 1932 از مدرسه عالي اقتصاد لندن فارغ التحصيل شد. در جريان تحصيل در آن مدرسه، به آمريکا رفت و از کارخانه هاي آنجا بازديد کرد و در نتيجه همين سفر و بازديد بود که نظريه هاي خود را تحت عنوان " طبيعت کارخانه " در سال 1937 انتشار داد. در اين رساله سؤال مي شد که چرا کارخانه ها وجود دارند و پيشنهاد مي شد که در اقتصاد بازار اگر کارخانه ها اجراي بخشي از کارهاي خود را با قرارداد به افراد و نهادهاي ديگر واگذار کنند، در بسياري از زمينه ها مي توانند به صرفه جويي هايي قابل ملاحظه دست يابند. نظريه هايي که او بدواً در اين رسانه عنوان کرد، بعدها به عنوان اصول پايدار عملياتي در سازمان هاي صنعتي اعمال شد. ( پورهمايون، ص 426 ) پس از مدتي تدريس در مدرسه به اسکاتلند رفت و در مدرسه عالي اقتصاد داندي (2) به فعّاليت پرداخت.
کوز در زمان جنگ جهاني دوم در ارتش خدمت کرد سپس به تدريس در دانشگاه ليورپول پرداخت. در سال 1951 به ايالات متحده آمريکا مهاجرت کرد و در طول سال هاي 1958- 1951 در دانشگاه بوفالو، از 1964-1958 در دانشگاه ويرجينيا و از سال 1964 در دانشگاه شيکاگو به فعاليت پرداخت هم چنين در مرکز مطالعه پيشرفته در علوم رفتاري، استانفورد، کاليفرنيا نيز اشتغال داشت. در طول سال هاي 1982-1964 نيز ويراستار مجله قانون و اقتصاد بود.
وي از پيشگامان حوزه اقتصادي هزينه معامله بود. کوز در زمينه هاي کنترل صنايع، تحليل اقتصادي و سياست عمومي و هم چنين شيوه هايي که قوانين منطقي بر رفتار اقتصاد تأثير مي گذارند، تدريس داشت. حوزه مطالعاتي از مباحث اقتصاد عمومي را در بر مي گيرد. ( Blaug,1986,p.173 )
آنچه اهميّت پژوهش هاي کوز را دو چندان مي سازد، ايجاد دو حوزه مطالعاتي جديد با عناوين " اقتصاد حقوق مالکيّت " و " اقتصاد حقوق " مي باشد که در سال هاي اخير رشد بسياري داشته اند و اين موارد نتيجه مستقيم مقاله " مسأله هزينه هاي اجتماعي " و همينطور ناشي از مديريت کوز بر مجله قانون و اقتصاد از سال 1964 بوده است. ( Blaug,1983,p.36 )
علّت شهرت کوز به عنوان اقتصاددان نابغه قرن بيستم، به خاطر ارائه ي دو مقاله ويژه اي است که در حوزه علم اقتصاد داشته است. يکي " ماهيت بنگاه اقتصادي " که در سال1937 در مجله اکونوميکا منتشر شد و ديگري " مسأله هزينه هاي اجتماعي " که در سال 1960 در مجله حقوق و اقتصاد انتشار يافت. مقاله ي ماهيت بنگاه اقتصادي سئوال ساده اي را مطرح مي کرد: چرا اساساً بنگاه هاي اقتصادي به وجود مي آيد؟ کوز در پاسخ به اين سئوال بيان کرد: خريداري يا استخدام عوامل توليد مستلزم عقد قرارداد است و فرايند استفاده از اين عوامل در توليد کالاها و خدمات نيز مستلزم داشتن آگاهي در زمينه قيمت ها است و هر دوي اين موارد متضمّن استفاده از منابع واقعي مي باشند. وقتي هزينه چنين معاملاتي به سطح معيّني برسد، در آن صورت ارزش دارد که يک تشکيلات مرکزي مبتني بر اصل سلسله مراتب با عنوان " بنگاه " جايگزين سيستم بازار شود. البته هزينه هماهنگ کردن داده ها همراه با گسترش ابعاد بنگاه بالا مي رود و لذا اندازه بنگاه را محدود مي کند. اگر بنگاه بخواهد بزرگ تر از اين حدّ شود، معاملات اضافي به بنگاه هاي کوچک تر واگذار مي شود. ( بلاگ، 1385، ص 241 )
کوز در مقاله مشهور " مسأله ي هزينه هاي اجتماعي"، موضوعي را که بعدها به عنوان نظريه کوز شناخته شد، بسط داد. در اين مقاله کوز بحث مي کند که بروز مشکلات نتيجه ترکيب علّت و معلول است و زماني که اطلاعات و هزينه هاي معاملاتي پايين هستند، بازار نتيجه مؤثري را براي مشکلات دردسرساز- بدون توجه به مسئوليت مکان هاي قانوني براي دردسر- به وجود مي آورد.
مطالعات کوز منجر به ايجاد رشته " قانون و اقتصاد " گرديد. اقتصاددانان قبل از کوز که تقريباً تمامي مکاتب سياسي را دربر مي گرفتند، نظريات پيگو (3)- اقتصاددان انگليسي- را پذيرفته بودند. وي معتقد بود اگر گله ي گاو يک گاوچران محصولات کشاورز همسايه را ضايع و تخريب کند دولت موظف است مانع پرسه زدن آزادانه ي گاوهاي وي شود يا حداقل گاوچران را به پرداخت خسارت به کشاورز وادار کند. در غير اين صورت، به عقيده اقتصاددانان، گله به تخريب محصولات ادامه خواهد داد چرا که گاو چران محرکي براي منع گله از تخريب نخواهد داشت. اما کوز اين نظريه پذيرفته شده را مورد ترديد قرار داد و اظهار داشت در صورتي که گاوچران الزام قانوني معيني براي منع او از تخريب محصولات کشاورز را نداشته باشد و اگر هزينه هاي معامله صفر باشد، کشاورز مي تواند به توافق منفعتي دو طرفه با گاوچران برسد که طبق آن کشاورز جهت کاهش تعداد دام ها به گاوچران پول پرداخت نمايد. طبق اظهارات کوز، اين امر زماني رخ مي دهد که خسارت وارده از جانب دام هاي اضافي از بازده خالص گاوچران از دام ها فزوني يابد. به عنوان مثال اگر بازده خالص يک گاوپرواري براي گاوچران دو دلار باشد گاوچران مبلغي بيش از دو دلار براي از دست دادن گاو پرواري اضافي خواهد پذيرفت و در صورتي که آسيب وارده به محصولات از سوي گاوپرواري ارزشي معادل حدود سه دلار داشته باشد دوباره کشاورز تمايل به پرداخت مبلغي بيش از سه دلار به گاوچران را خواهد داشت تا بتواند از شرّ گاوپرواري رهايي يابد، اين موضوع يک قرارداد منفعتي دوطرفه گيج کننده مي باشد. کوز موقعيتي را توضيح مي دهد که در آن دادگاه، گاوچران را به خاطر خسارت هايي که توسط گاوهاي پروارش وارد مي شود، محکوم و يا متعهّد مي کند. اقتصاددانان قبل از کوز تصور مي کردند که اقدام به افزايش تعداد گاوها مستقيماً متاثر از تصميم گاوچران مي باشد، اما کوز نشان داد تنها چيزي که تحت تأثير قرار مي گيرد ثروت گاوچران و کشاورز خواهد بود. وي نشان داد که تعداد دام ها با ميزان خسارت وارده به محصولات مساوي خواهد بود.
در " قانون و اقتصاد " فرمول کوز که منتسب به رونالد کوز است به کارايي اقتصادي دولت در تخصيص حقوق مالکيت مرتبط است. (4)
يکي ديگر از کمک هاي کوز به علم اقتصاد، حساسيت کوز است؛ بحثي غيررسمي که بيان مي کند انحصارگران کالاهاي بادوام، قدرت بازار را در دست ندارند زيرا بر توانايي تعهد خود نسبت به کاهش نرخ ها در دوره هاي آينده اطمينان ندارند. (5)
کوز در سخنراني هاي آرنولد پلنت (6)- استاد دانشگاه کيپ تاون آفريقاي جنوبي و مدرسه عالي اقتصاد لندن- حضور داشت اما آنچه پنج ماه قبل از برگزاري امتحانات پايان دوره توجه وي را به خود جلب نمود و در نتيجه نگرش وي را نسبت به کار سيستم اقتصادي تغيير داد و به بيان دقيق تر بينشي جديد به وي عرضه نمود همانا، گفتار پلنت در سمينارش بود. کاري که پلنت انجام داد معرفي مجدد دست نامرئي آدام اسميت (7) به کوز بود. پلنت وي را از نحوه هماهنگي يک سيستم اقتصادي رقابتي به وسيله سيستم نرخ گذاري آگاه ساخت.
کوز در سال 1948 به مدت 9 ماه در بنياد راکفلر به مطالعه صنعت راديويي آمريکا پرداخت. کتاب او با عنوان " راديوي انگليسي: مطالعه انحصار " در سال 1950 به چاپ رسيد. او به خدمات عمومي به خصوص راديو علاقه مند بود و در مدت حضور در مرکز مطالعه پيشرفته در علوم رفتاري به مطالعه کميسيون ارتباطات فدرال پرداخت که صنعت راديويي از جمله تخصص گستره فرکانس راديويي را در آمريکا سامان بخشيد. (8)
کوز اقتصاددانان وکلا را به تأليف آثاري درباره روش کار بازارهاي واقعي و نحوه عملکرد واقعي دولت در ساماندهي و پذيرش فعاليت هاي اقتصادي تشويق نمود. (9)
نظريه هاي اين برنده جايزه نوبل در زمينه ضرورت حل اختلافات به شيوه هايي که هرچه کمتر متضمن هزينه باشد، بر نسلي از حقوق دانان و اقتصاددانان تأثير اساسي گذاشت و مسير انديشه هاي اقتصادي را در بعضي از مهم ترين حوزه ها دگرگون ساخت. شرکت هاي بزرگ توليدي، بازرگاني و نيز مؤسسات کشاورزي کوچک بسياري با تکيه بر نظريات کوز موفق به شناسايي دقيق وضعيت و موقعيت خود در مجموعه اقتصادي کشور خود و جهان شدند. ( پورهمايون، ص 427 )
آکادمي سلطنتي علوم سوئد از کوز به خاطر تحقيقاتش و هم چنين براي پيشگامي در مطالعه اينکه چگونه حقوق دارايي در بين افراد به وسيله قانون، معاهدات و مقررات تقسيم مي شود، قدرداني کرد. مطلب اخير مشخص مي کند که تصميمات اقتصادي چگونه اتخاذ مي شوند و چگونه موفق خواهند بود.
آکادمي سلطنتي علوم سوئد، به هنگام اعطاي جايزه به کوز اعلام داشت که نظريه هاي او " در شمار پوياترين عوامل برانگيزنده تحقيقات در رشته هاي اقتصاد و حقوق در دنياي امروز هستند ". رييس دانشکده حقوق دانشگاه شيکاگو نيز کوز را " مهم ترين چهره در عرصه حقوق و علوم اقتصادي " خواند. ( پورهمايون، ص 426 )
کوز عضو برجسته انجمن اقتصاددانان آمريکا، عضو افتخاري مدرسه عالي اقتصاد لندن و عضو آکادمي علوم و هنرآمريکا مي باشد هم چنين در سال 1980 جايزه مرکز اقتصاد و حقوق دانشگاه ميامي و جايزه دکتر فرانسيس بوستين را در سال 1988 از دانشگاه شيکاگو دريافت کرده است.
براي استفاده بيشتر از افکار و انديشه هاي کوز مي توان به برخي از کتاب ها و مقالات نامبرده به شرح زير مراجعه نمود:

A.Books:

1. British Broadcasting: A study of monopoly, 1950.
2. The Firm, the Market and the Law,' 1988.

b. Articles:

1.'The Nature of the Firm", 1937, Economica.
2. 'The Marginal Cost Controversy", 1946, Economica.
3. 'The Problem os Social Cost", 1960, Journal of Law and Economics.
4. "Durability and Monopoly", 1972, Journal of Law and Economics.
5. "The Lighthouse in Economics", 1974, Journal of Law and Economics.
6. 'Marshall on Method", 1975, Journal of Law and Economics.
7. 'The Wealth of Nations", 1977, Economic Inquiry.
8. 'Economics and Contiguous Disciplines", 1978, Journal of Legal Studies.
9. 'The New Institutional Economics", 1984, Journal of Institutional and Theoretical Economics.
10. 'The Institutional Structure of Production", 1992, AER
11. 'The Institutional Structure of Production", 1993, in Williamson, editor, Nature of the Firm.

پي‌نوشت‌ها:

1. ميدل سکس Middlesex منطقه اي تاريخي واقع در جنوب شرقي انگلستان.
2. Dundee School of economics
3. Arthur Cecil. Pigou ( 1877-1959 )
4. Ibid
5. Ibid
6. Arnold Plant ( 1898-1978 )
7. Adam Smith ( 1723-1790 )
8. Ibid
9. Ibid

منبع مقاله :
قنادان، محمود؛ (1391)، جوايز نوبل اقتصاد، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
play_arrow
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
play_arrow
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
play_arrow
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
رهبر انقلاب: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم
play_arrow
رهبر انقلاب: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم
لحظاتی از در دیدار شیاع السودانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
لحظاتی از در دیدار شیاع السودانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
دلجویی رهبر انقلاب از فرزندان شهدای خدمت
play_arrow
دلجویی رهبر انقلاب از فرزندان شهدای خدمت
خاطره پویانفر از آخرین دیدارش با رئیس جمهور
play_arrow
خاطره پویانفر از آخرین دیدارش با رئیس جمهور
برادر شهید رئیسی: خودش را وقف مردم کرده بود
play_arrow
برادر شهید رئیسی: خودش را وقف مردم کرده بود
حضور آقای بازیگر در مراسم تشییع شهدا
play_arrow
حضور آقای بازیگر در مراسم تشییع شهدا
دلداری سردار قاآنی به خانواده شهدا
play_arrow
دلداری سردار قاآنی به خانواده شهدا
ورود نخست‌وزیر عراق به ایران
play_arrow
ورود نخست‌وزیر عراق به ایران
تصایری از اقامه نماز بر پیکر شهدا در خیابان قدس
play_arrow
تصایری از اقامه نماز بر پیکر شهدا در خیابان قدس
وداع عزاداران در دانشگاه تهران با پیکر شهدای خدمت
play_arrow
وداع عزاداران در دانشگاه تهران با پیکر شهدای خدمت
بغض آیت‌الله علم‌الهدی هنگام سخن گفتن از شهید رئیسی
play_arrow
بغض آیت‌الله علم‌الهدی هنگام سخن گفتن از شهید رئیسی
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدان خدمت
play_arrow
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدان خدمت