Paul Robin Krugman ( متولّد 1953)

زندگي علمي پل کروگمن

کروگمن در سال 2008 به خاطر " تحقيقاتي نوين پيرامون تجارت بين الملل و جغرافياي اقتصادي "، جايزه نوبل اقتصاد را دريافت کرد.
يکشنبه، 9 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگي علمي پل کروگمن
 زندگي علمي پل کروگمن

 

نويسنده: محمود قنّادان




 

Paul Robin Krugman ( متولّد 1953)

کروگمن در سال 2008 به خاطر " تحقيقاتي نوين پيرامون تجارت بين الملل و جغرافياي اقتصادي "، جايزه نوبل اقتصاد را دريافت کرد.
کروگمن در سال 1953 در جزيره لانگ آيلند نيويورک در آمريکا متولّد شد. با خواندن رمان هاي آيزاک آسيموف (1) به رشته اقتصاد علاقه مند شد. تحصيلات خود را در دانشگاه ييل گذراند. در سال 1977 موفق به اخذ درجه دکتراي از انستيتوي فني ماساچوست شد. او پيش از آنکه عضو هيأت علمي دانشگاه پرينستون شود، در دانشگاه هاي ييل، انستيتوي فني ماساچوست، استانفورد و لندن مشغول به تدريس بوده است. علاوه بر اين در طول سال هاي 1982 تا 1983 به مدت يک سال به عنوان عضو انجمن مشاوران اقتصادي کاخ سفيد در زمان ريگان مشغول به کار بود. پس از روي کار آمدن بيل کلينتون در سال 1992 انتظار مي رفت که سمتي مديريتي به وي واگذار شود اما به دلايل متفاوتي به کنار گذاشته شد اگرچه اين امر موجب آن شد تا وي با فعاليت در مجلات فورچون (2)، اکونوميست (3)، فورين پوليسي (4) و هاروارد بزينس رويو (5) مخاطبان بيشتري جذب نمايد. او تا قبل از سال 1995 به بحث پيرامون اين مسأله پرداخت که رشد اقتصادي نموديافته در خاور دور، نتيجه کارکرد مدل هاي اقتصادي اصلي و جديد نبوده است، اين امر موجبات افزايش نسبي سرمايه و نيروي کار را در اين منطقه فراهم آورده ليکن اين افزايش، منجر به افزايش بهره وري کل عوامل توليد نشده است. او چنين پيش بيني نمود که هرچه امکان تحقق رشد اقتصادي در اثر افزايش داده هاي توليد در منطقه آسياي شرقي سخت تر شود، رشد اقتصادي آينده اين منطقه نيز کاهش خواهد يافت. کروگمن در سال 1997 قبل از بازنشستگي و نويسندگي در مجلات و روزنامه ها، از اعضاي هيات مشاوران شرکت اِن رون (6) بود. از ژانويه سال 2000، هر دو هفته يک بار به نوشتن مطالبي در ستون حرف هاي سردبير در نيويورک تايمز ( که خود آن را راه اندازي نموده بود ) پرداخت. اين مطالب در اعتراض به سياست هاي خارجي و اقتصادي کابينه بوش بود. عمده اعتراضات وي به انبوه کسري بودجه ها، ايجاد شده در اثر اعمال سياست هاي بوش در رابطه با کاهش ماليات ها، تأمين مخارج عمومي و جنگ عراق در بلندمدت بود که از ديدگاه وي منجر به ايجاد بحران هاي اساسي در اقتصاد گرديده است. تخصص بالاي کروگمن و علاقه فراوان او به طرح موضوعات جنجالي و بحث انگيز، همانطور که موجبات تحسين گروهي به عنوان طرفداران وي فراهم نموده عده اي را نيز به عنوان مخالفان و منتقدان عقايد او برانگيخته است که حتي بعضي مواقع، او را در مسند انتقادات شخصي قرار مي دهند. به ويژه مي توان به انتقادات دونالد لاسکين (7) اشاره نمود. هم چنين يکي ديگر از معروف ترين منتقدان او، لارنس کودلو (8) و جيمز کريمر (9) در شبکه سي.ان. بي. سي (10) مي باشند که کروگمن را به دليل ديدگاه وي در مورد اقتصاد بخش عرضه مورد انتقاد قرار مي دهند. کلاوس سيرمان، رييس انستيتوي پژوهش هاي اقتصادي آلمان معتقد است: " شک نيست پل کروگمن يکي از با استعدادترين اقتصاددانان در سطح جهان است که از زباني پرقدرت برخوردار است ". از سال 1990 به بعد، توجه کروگمن معطوف به مواردي بود که تحت عنوان اقتصاد سياست مطرح مي شد. وي اصلي ترين نظريه پرداز در خصوص سياست نرخ بهره صفر است. ديدگاه اقتصادي وي منطبق بر عقايد اقتصاددانان نئوکينزي مي باشد.
کروگمن يکي از بنيانگذاران نظريه جديد تجارت ( بازنگري اصلي نظريه تجارت بين الملل ) مي باشد که به خاطر اين نظريه موفق شد در سال 1991 مدال جان بَيتس کلارک را از انجمن اقتصاددانان آمريکا دريافت نمايد.
به اعتقاد جورج منکيو رييس قبلي شوراي مشاوران اقتصادي دولت بوش، " کروگمن به دليل تحقيقات اقتصادي جديدش پيرامون نظريه تجارت جهاني، صرف نظر از فعاليت هاي سياسي خود به درستي استحقاق دريافت جايزه نوبل را دارد ". دو جلد از پرفروش ترين کتاب هاي وي در حوزه فرهنگ عامه، عبارتند از: " گم کردن راه در قرن جديد " (11) و " افکار يک آزاديخواه " (12).
پل کروگمن ارائه مقاله تحقيقي جديد خود پيرامون تجارت و دستمزدها در مؤسسه شهر بروکينگ را با اين عبارت آغاز نمود: " اين مقاله اظهارات يک وجدان خطاکار مي باشد ". کروگمن
در مقاله اي که در سال 1995 در شهر بروکينگ ارائه کرد چنين نتيجه گيري کرده بود که تجارت با کشورهاي کوچک تنها نقش اندکي را در نابرابري دستمزدها در آمريکا ايفا مي نمايد سپس او توضيح داد که اين امر ممکن است به عميق شدن شکاف درآمدي به ميزان ده درصد ميان کارگران ماهر و غيرماهر در طول سال هاي 1990-1980 انجاميده باشد. مقاله وي به همراه مطالعات ديگري که در سال 1995 انجام شده بود و يافته هايي مشابه آن را داشت، اقتصاددانان را متقاعد نمود که تجارت، صرفاً نقش کوچکي در ايجاد نابرابري دستمزدها داشته است. ساير عوامل به ويژه ابداعات تکنولوژي که کارگران ماهر را تحت تأثير خود قرار مي داد از اهميت بيشتري برخوردار بودند. مقوله تجارت در چارچوب نظريات اقتصادي، اگرچه منافع بسياري براي اقتصاد کشورها به همراه دارد اما اثراتي اساسي بر توزيع درآمد در جامعه نيز دارد. وقتي يک کشور همچون ايالات متحده آمريکا که به طور نسبي نيروي کار ماهري در اختيار دارد با کشوري فقيرتر از خود که به طور نسبي نيروي کار کم مهارت تري را در اختيار دارد، تجارت نمايد نتيجه به حذف شدن کارگران کم مهارت ايالات متحده آمريکا منجر خواهد شد.
در تحقيقات کروگمن، اقتصاد صرفه جويي در مقياس با هزينه هاي حمل و نقل کمتر ترکيب مي شد و بر اين مبنا او قادر به توضيح آن بود که چرا درصد بيشتري از جمعيت دنيا در شهرها زندگي مي کنند و چرا فعاليت اقتصادي در مناطق شهر متمرکز شده است. علاوه بر اين به اثبات اين موضوع پرداخت که مهاجرت به شهرها موجبات افزايش توليد انبوه، افزايش دستمزدها و وسيع تر شدن قلمرو کالاهاي توليدي خواهد شد. کروگمن به بسط نظريه خود از سال 1979 ( زماني که براي اولين بار تلاش نمود تا توضيح دهد که چگونه الگوهاي تجارت جنگ جهاني دوم با نظريه اقتصادي روز تناقض داشته است ) پرداخت. او به تجديدنظر پيرامون ديدگاه هاي خود در سال 1991 ( زماني که تصريح نمود تجارت مي تواند انجام پذيرد ليکن گاه تحت تأثير هزينه هاي ناشي از جابه جايي، متوقف مي شود ) پرداخت. در اين رابطه او بر اين باور بود که نيروي کار اغلب متمايل به مهاجرت به مراکز فعاليت مي باشد.
بنا به اطلاع کميته جايزه نوبل، کروگمن در تحقيقات خود به موضوع ميدان هاي جغرافياي اقتصادي پرداخته و در ميان ديگر پژوهش هاي او به ويژه پيامدهاي گسترش جهان شمول شهرها، تأثيرات تجارت آزاد و مسئله ي جهاني شدن مورد توجه بسيار داوران نوبل قرار گرفته است.
دنيس اسنور (13) رييس بنياد علوم اقتصادي کيل آلمان، مهم ترين خدمت کروگمن را تنظيم نظريه " جغرافياي نوين اقتصادي " مي داند. او مي گويد: " کروگمن، رقابت بر سر گزينش محل استقرار واحدهاي صنعتي و مالي در جهان را تئوريزه و به يکي از مهم ترين بخش هاي علم اقتصاد تبديل کرد ".
پل کروگمن علاوه بر نقد سياست مالي و خارجي آمريکا بحران مالي فعلي را پيش بيني کرده بود. آکادمي سلطنتي علوم سوئد،
دليل اعطاي اين جايزه به کروگمن را تحقيقات او در زمينه نظريه هاي تجارت خارجي اعلام کرد. اين امر سبب درک بهتر سلطه چند کشور معدود بر تجارت جهاني شده است. وي دولت جورج بوش را به خاطر حمله بي دليل به عراق و هم چنين کوتاهي در برخورد به موقع با بحران مالي سال 2008 مورد شديدترين انتقادها قرار داده است.
پل کروگمن، برخلاف ساير نظريه پردازان اقتصادي آمريکا، که خود را به بحث هاي اقتصادي محدود مي کنند، در عرصه سياست نيز خاموش نمانده بلکه بر حسب ضرورت به مثابه يک روشنفکر ناآرام با قلمي قدرتمند و نظراتي متقاعد کننده براي افکار عمومي، وارد صحنه شد. او مدت ها پيش در نيويورک تايمز مقاله اي با عنوان " درباره جنگ عراق به ما دروغ گفتند "، منتشر کرد و به وسيله آن دولت بوش را در افکار عمومي آمريکا به شدت زير فشار برد. وي اصولاً به ارتباط زنده با جامعه اهميت زيادي مي دهد و م يکوشد مفاهيم اقتصادي را براي همگان قابل فهم کند، کروگمن کوشيده است با تحقيقات خود در زمينه نظريه هاي تجارت خارجي و انتخاب محل استقرار صنايع، دلايل هجوم روستاييان را به حاشيه شهرهاي بزرگ و صنعتي روشن کند.
کروگمن معتقد است: تورم مشکل اصلي اقتصاد است، ملت ها درگير رقابت براي جذب مراکز توليد هستند، دولت هاي رفاه با ماليات بالا سبب فرار سرمايه ها مي شوند و بازارهاي مالي، هر اقدام دولتي را که خارج از محدوده تنظيم و اجراي بودجه باشد، تحريم مي کنند. نکته جالب توجه آن است که پل کروگمن بيش از آنکه به عنوان يک چهره آکادميک شناخته شده باشد بيشتر شهرت ژورناليستي دارد و اين شهرت او از زماني آغاز شده که نگارش ستون هفتگي نيويورک تايمز در خصوص مسائل اقتصادي سياسي را به عهده گرفت.
التبه انتقادهاي تند و تيز کروگمن از ميلتون فريدمن (14) به عنوان بلند آوازه ترين اقتصاددانان نيم قرن دوم سده 20 هم در شهرت او بي تأثير نبود. اما نکته جالب آن است که انتقادهاي او از ميلتون فريدمن بيش از آنکه تفکرات فريدمن را هدف قرار دهد، شخص او را هدف مي گيرد. کروگمن در عين اينکه نتايج اجراي سياست هاي پيشنهادي ميلتون فريدمن را کاملاً از نظر کارشناسي قابل تأييد مي داند، اما مکتب پولي فريدمن را مورد حمله قرار مي دهد. به عنوان مثال کارآيي مهمترين تز فريدمن و مکتب پولي را که به ناکارآمدي پول در دستکاري متغيرهاي واقعي اشاره دارد، مي پذيرد اما در عين حال اين مکتب را بدون استدلال، مکتبي شکست خورده معرفي مي کند.
پل کروگمن به مکتب نئوکينزي تعلق دارد که همانند کينزي هاي قديم از سوسياليزه کردن سرمايه گذاري و مداخله دولت در اقتصاد حمايت مي کنند. مکتب کينزي زماني اوج گرفت که مکتب کلاسيک از تحليل بحران بزرگ اقتصادي دهه 30 ميلادي بازماند و اتفاقاً نسخه کينز براي مداخله دولت کارساز شد. بعدها ميلتون فريدمن نشان داد اگر بانک مرکزي مي توانست رابطه نقدينگي با رشد اقتصادي را درست تنظيم کند، هرگز اين رکود اتفاق نمي افتاد و عواقب تکيه بر مداخلات دولت را گوشزد کرد. کروگمن در عين حال، يافته اصلي فريدمن را مبني بر اينکه ايجاد اشتغال به قيمت افزايش تورم نمي تواند فرصت هاي شغلي پايدار در اقتصاد ايجاد کند، مي پذيرد و استدلال مي کند که انعکاس افزايش تورم در دستمزدها به صورت کاهش دستمزدهاي حقيقي تجلّي کرده و اشتغال هاي ايجاد شده را از بين مي برد.
البته استدلال هاي فريدمن براي عواقب خطرآفرين انتخاب سياست " اشتغال زايي به قيمت تورم " فراتر از اين استدلال است که نشان مي دهد در شرايط رکود تورمي، دولت دو راه بيشتر پيش رو ندارد: انتخاب " بيکاري همراه با مبارزه با تورم " يا انتخاب " بيکاري همراه با افزايش تورم " و " اشتغال زايي به قيمت تورم " همان انتخاب " بيکاري همراه با افزايش تورم " يعني بدترين سياست است.
کروگمن معتقد است، برخلاف طرح آمريکا براي خريد بدهي هاي معوق بانکها، طرح اروپايي تزريق سرمايه به بانکها بالقوه مي تواند درمانگر مؤسسات مالي بيمار باشد. وزارت خزانه داري امريکا ميلياردها دلار براي خريد سهام مؤسسات مالي را همراه با ضمانت سه ساله قروض بين بانکي اعلام نموده، کروگمن معتقد است اين بحران لطمه اي جدي به اقتصاد جهاني زده است و شتاب نزولي عظيمي از اين بحران به اقتصاد واقعي وارد شده است وي گفت حتي اگر ما قفل بازارهاي اعتباري را باز کنيم، به احتمال قوي باز هم رکودي قابل توجه پيش روي خود داريم. وي پيشتر در سوئد به خبرنگاران گفته بود: " ما رکودي در پيش خواهيم داشت که احتمالاً طولاني خواهد بود اما شايد منجر به سقوط نشود ". هم چنين تأکيد کرد که بحران جاري نشانگر تغييري فرهنگي از اعتقاد به اصل بودن بازار است. وي گفت: " افرادي که ما را مطمئن مي کردند که بازار کار مي کند و منفعت گرايي بخش خصوصي هميشه منجر نتيجه خوبي مي شود، به شدت در اشتباه بوده اند. کروگمن، جايزه نوبل اقتصاد سال 2008 را به دليل يکي از آثار خود که توضيح مي دهد " چرا برخي کشورها تجارت بين المللي را تحت سلطه دارند؟ " به دست آورد.
کروگمن در دانشگاه لندن تدريس کرده است و بخش عمده تحقيقات وي در زمينه تجارت بين المللي و موضوع هاي مرتبط با آن صورت گرفته است. کتاب " اقتصاد بين الملل: نظريه و عمل " وي به طور وسيع به عنوان متن درسي پايه در بسياري از دانشگاه هاي جهان تدريس مي شود. او يک اقتصاددان ليبرال با ديدگاهي " مترقي " محسوب مي شود که از مکتب " نئوکينزي " طرفداري مي کند. برخلاف اقتصاددانان معتقد به کارآيي سياست پولي، طرفداران اقتصاد کينزي، با وجود اعتقاد به آزادي اقتصادي، از مداخله دولت در اقتصاد براي جلوگيري از انحراف بازار آزاد حمايت مي کنند.
تور الينگسن (15) عضو ارشد کميته نوبل اقتصاد در هنگام اعلام تخصيص جايزه 10 ميليون کوروني ( حدود 1/4 ميليون دلار ) نوبل به پل کروگمن گفت: " کروگمن تنها يک دانشمند علم اقتصاد نيست بلکه يک نظريه پرداز اقتصادي توانمند است که مي تواند با استفاده از آگاهي هايش راه حل بسياري از مشکلات اقتصادي امروز جهان را پيدا کند ". وي اضافه کرد نظريه کروگمن از تجارت آزاد دفاع مي کند و در پژوهش ارائه شده توسط وي به کميته نوبل هيچ حمايتي از نظام گمرکي و دريافت هزينه هاي مرتبط با آن نشده است. کروگمن ايجاد تجارت آزاد در دنيا را عاملي براي کاهش قيمت ها مي داند و بر اين باور است با استفاده از ابزار مي توان بزرگ ترين مشکل دنياي امروز يعني سير فزاينده قيمت مواد غذايي را برطرف کرد.
کروگمن معتقد است کالاها و خدمات زيادي مي توانند در مقياس هاي بزرگ ( حجم بالاي توليد ) و با قيمت هاي بسيار ارزان توليد شوند. مصرف کنندگان کالاهاي مختلفي را تقاضا مي کنند بنابراين براي تأمين نياز آنها فعاليت هاي توليدي با مقياس هاي کوچک به فعاليت هاي با مقياس هاي بزرگ تبديل مي شود و توليدات آن نه براي يک کشور يا منطقه خاص بلکه براي بازارهاي جهاني عرضه مي شود. در بازار جهاني کارخانه ها و واحدهاي توليدي زيادي با يکديگر رقابت مي کنند و اين تعداد زياد رقبا براي توليد کالاهاي نسبتاً مشابه سبب کاهش قيمت ها مي شود. بازده به مقياس در کنار کاهش هزينه هاي حمل و نقل به ما کمک مي کند تا توصيف کنيم چگونه سهم بسيار زيادي از مردم جهان در شهرها زندگي مي کنند و چرا اغلب فعاليت هاي توليدي در شهرها هستند.
کروگمن مدافع دخالت دولت در اقتصاد، براي جلوگيري از انحراف است. وي اين مسأله را توضيح مي دهد که چرا تجارت جهاني منحصر به چند کشور بزرگ و قدرتمند است که شباهت زيادي نيز به همديگر دارند و اينکه چرا برخي کشورها دقيقاً همان کالاهايي را که صادر مي کنند، وارد هم مي کنند.
تحقيقات کروگمن اين نگرش متداول را که کشورها به صورت ساده بر اساس برتري نسبي بازرگاني- با صدور آن دسته از اقلامي که مي توانند ارزان تر و با کيفيت تر توليد کنند و منحصراً وارد کردن کالاهايي که از چنين برتري نسبي برخوردار نيستند به داد و ستد بازرگاني مي پردازند برهم مي زند. او در نظريه هاي خود تمايل مصرف کنندگان را به تنوع در گزينه هاي مختلف محصولات منظور کرده و علت آن را شرح داده است. براي مثال، دو کشور توليدکننده خودرو مانند آلمان و فرانسه خودرو را به کشور ديگر صادر و يا از آن کشور وارد مي کنند. وي نظريه هايش را براي نشان دادن اين که چگونه شرکت ها کارائي تلاش هاي فروش هايشان را با تمرکز در يک مکان به جاي چندين نقطه مي سنجند، به کار بسته است.
به گفته کروگمن افزايش شهرنشيني را در جهان مي توان از طريق ترکيبي از صرفه جويي از طريق توليد انبوه و کاهش هزينه هاي حمل و نقل تأمين کرد. پايين آوردن هزينه هاي حمل و نقل مي تواند محرک يک روند تقويتي خودکار باشد که در نتيجه آن جمعيت رو به افزايش يک شهر بزرگ توليدي در مقياس وسيع و دستمزدهاي حقيقي بالاتر و توليد کالاهاي متنوع تر را موجب گردد و اين به نوبه خود باعث تشويق مهاجرت بيشتر به شهرها مي شود. فرضيه هاي کروگمن نشان داده اند که اين روندها مي تواند باعث تقسيمات منطقه اي در درون کشورها بين " يک هسته شهرنشين برخوردار از فن آوري بالا و يک بخش حاشيه اي کمتر توسعه يافته " شوند.
کروگمن در يک مصاحبه مطبوعاتي اعلام نمود که فکر نمي کرد با وجود ديدگاه هاي سياسي اش موفق به کسب جايزه نوبل شود. وي گفت: " جوايز نوبل به روشنفکران تعلق مي گيرد که بسياري از آنها ضد بوش هستند ". تور الينگسن (16) يکي از اعضاي کميته نوبل در اين رابطه گفته است که کروگمن توانايي خلق انديشه و افکار جديد را دارد اما تجليل از او به خاطر تحقيقاتي است که انجام داده است. علاوه بر اين او به آشويتد پرس
اظهار داشته است که اين انتخاب، صرفاً با توجه به شايستگي هاي علمي انجام شده است. در همين راستا اقتصاددانان دانشگاهي نيز بر اين باور مي باشند که تحقيقات کروگمن شايستگي دريافت اين جايزه را براي او فراهم نموده است
توماس اشتراب هار رييس انستيتو اقصتاد هامبورگ، اعطاي جايزه نوبل به کروگمن را يک تصميم عالي مي داند. او توضيح مي دهد: " انتظار چنين اقدامي را از مدت ها پيش داشتيم. پس از آن که در سال هاي گذشته به گروهي از دانشمندان علم اقتصاد جايزه نوبل اعطا شد، بار ديگر يکي از نمايندگان جدي و واقعگراي اقتصاد رئاليستي مورد تقدير قرار مي گيرد ".
کروگمن در سنّي نسبتاً جوان ( 55 سال ) جايزه نوبل را دريافت داشته است. وي نويسنده و ويرايشگر علمي و غيرعلمي بالغ بر 20 کتاب و بيش از 200 مقاله مرتبط با مجلّات حرفه اي است.
علاوه بر جايزه جان بَيتس کلارک ( 1991 ) کروگمن در سال 2004 جايزه پولايتزر اروپايي را براي آستور ياس دريافت داشت و در همين سال دکتراي افتخاري علوم انساني از کالج هاورفورد (17) به وي اعطا شد.

A.Books:

1. The Spatial Economy - Cities. Regions and International Trade (July 1999), with Masahisa Fujita and Anthony Venables. MTT Press. ISBN 0262062046
2. The Self Prgani=ing Economy (February 1996). ISBN 1557866988
3. What Do We Need to Know About the International Monetary System? (Essays in International Finance No 190 July 1993) ISBN 0881650978
4. The Risks Facing the World Economy (July 1991) with Guillermo de la Dehesa and Charles aylor, ISBN 1567080731
5. Currency Crises (National Buream of Economic Research Confernee Report) (September 2000). ISBN 0226454622
6. Trade with Japan Has the Door Perned Wider? (Natinal Bureau of Economic Research Project Report) (March 1995). ISBN 0226454592
7. Empirical Studies of Strategic Trade Policy (National Bureau of Economic REsearch Project Report) (April 1994) co-edited with Alasdair Smith. ISBN 0226454606
8. Exchange Rate Targets and (Marrency Bands (October 1991). co-edited with Marcus Miller. ISBn 0521415330
9. Strategic Trade Policy and the New International Economis (January 1986). ISBN 0262111128
10. Economis: European Edition (Spring 2007), with Robin Wells and Kathryn Graddy. ISBN 0716799561
11. Macroeconomics (FEbruary 2006) with Robin Wells ISBN 0716767635
12. Economics (December 2005), with Robin Wells. ISBN 1572591501
13. Microeconomics (March 2004), with Robin Wells ISBN 0716759977
14. International Economics: Theory and Policy with Maurice Obstfeld. 7th Edition (2006), 1SBI 0321293835: 1st Edition (1998). SIBN 0673521869
15. The Return of Depression Economics and the Crisis of 2008 (December 2008) ISBN
0393071014
16. The Conscience of a Liberal (October 2007) ISBN 0393060691
17. The Greal Unraveling Losing Our Way in the New Century (September 2003) ISBN 0393058506
18. The Return of Depression Economics (May 1999) ISBN 039304839X
19. The Age of Diminished Expectation: U.S Economic Policy in the 1990s, (1990) ISBN 026211156X

b. Articles:

1. (1996) Are currency crises self-fulfilling. NBER Macroeconomics Amnual 11.pp. 345-78.
2. (1991) Inereasing returns and economic geography Journal of Poltical Economy 99. pp. 483-99.
3. (1991) Target %ones and exchange rate dynamics Quarterly Journal of Economics
106(3). pp. 669-82.
4. (1991)( History versusexpentations. Quarterly Journal of Economics 106 (2). pp. 651-67.
5. Intra-industry specialization and the gains from trade. Journal of Political Economy 89. pp. 956-73.
6. (1980) Scale economics. Product differntional and the pattern of trade American Ecnomic Review 70. pp. 950-59.
7. (1979) A model of balance-of payments erises. Journal of Money. Credit, and Banking 11.pp. 311-25.

پي‌نوشت‌ها:

1. آيزاک آسيموف Issac Asimov ( متولّد 1920 ) نويسنده روسي آمريکايي فارغ التحصيل مقطع دکتري از دانشگاه کلمبيا که بيش از 400 اثر درباره داستانهاي علمي منتشر کرده است.
2. Fortune
3. Economist
4. Forein policy
5. Harvard Business Review
6. Enron
7. Donald Luskin ( متولّد 1945 )
8. . Lawrence kudlow ( متولّد 1947 )
9. James Cramer ( متولّد 1955 )
10. CNBC
11. The great unravelling= losnig our way in the New century ( 2003 ISBN: 0393058506)
12. The conseince of a liberal ( 2007 ISBN: 0393060691
13. Dennis Snower ( متولّد 1950 )
14. Milton Friedman ( 1912-2006 )
15. Tore Ellingsen
16. Tore Ellingsen
17. Haverford college

منبع مقاله :
قنادان، محمود؛ (1391)، جوايز نوبل اقتصاد، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.