ناشناس

من از بچگی خیلی می ترسیدم"

با عرض سلام وخسته نباشید من از بچگی خیلی می ترسیدم از تنهایی تااینکه بیار خونه هم بودم در خاک اومد سراغم اون موقع نمیدونستم بختک چیه ولی فک میکردم من اومده سراغم تااینکه تو اینترنت مطلب راجع به بختک خوندم ولی بازم فک میکنم من و این طرز تفکراذهنم نمیده میشه کمکم کنیدسپاس
چهارشنبه، 20 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

من از بچگی خیلی می ترسیدم"

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 25 ساله )

با عرض سلام وخسته نباشید من از بچگی خیلی می ترسیدم از تنهایی تااینکه بیار خونه هم بودم در خاک اومد سراغم اون موقع نمیدونستم بختک چیه ولی فک میکردم من اومده سراغم تااینکه تو اینترنت مطلب راجع به بختک خوندم ولی بازم فک میکنم من و این طرز تفکراذهنم نمیده میشه کمکم کنیدسپاس


مشاور: احسان فدایی

با سلام و تشکر از ارتباط شما با ما
درابتدا توجه داشته باشید بختک یک موجود خیالی بیش نیست که واقعیتی خارجی ندارد.البته بیشتر موقع خواب این احساس به سراغ شما می آید. وضو به هنگام خواب، پناه بردن به خداوند، قرائت سوره های ناس، فلق، و یا خواندن تسبیحات حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ و خواندن برخی از دعاها من جمله این دعای شریف پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ که با آموزش این دعا راه دوری شیطان از انسان های کابوس گرفته را بیان کرده، فرمود: «أعوذ بکلمات الله التامه من غضبه من شر عِقابه و من شر عِباده و من هَمَزاتِ الشیاطین و أن یَحضُرون» پناه می برم به کلمات الهی و تام، از غضب او و از بدی مجازات او و از شرور بندگانش و آزار شیاطین و از اینکه نزد من حاضر شوند.
در سخنی دیگر، امام صادق ـ علیه السّلام ـ جا به جایی فرد کابوس دیده را در بستر توصیه کرد و فرموده اند: چنین شخصی باید از این پهلو به آن پهلو شود و نخست این آیة قرآن را قرائت کند:
انما النجوی من الشیطن لیحزُنَ الذین آمنوا و لیس بِضارّهم شیئاً الا باذن الله (1) چنان نجوایی صرفاً از ]القاب[ شیطان است تا کسانی را که ایمان آورده اند دلتنگ گرداند ]ولی[ جز به فرمان خدا هیچ آسیبی به آنها نمی رسد.
پس این دعا را بخواند: «عُذت بما عاذت به الملائکه الله المقرّبون و انبیائه المرسلون و عباده الصالحون من شر ما رأیت و من شر الشیطان الرجیم». پناه می برم به آنچه پناه برده اند به آن فرشتگان مقرب الهی و انبیای مرسل و بندگان صالح او از شر آن چه دیدم و از شر شیطان رانده شده.
مواردی که ذکر شد، از کار های پسندیده و پاداش آفرینی است که خواب انسان را از حضور چنین رؤیاهایی مصون می سازد.
در مورد ترس از تنهایی نیز به راهکارهای ذیل عمل نمایید:
راهکارهای مقابله با ترس‌های نابهنجار
1. اولین روش برای غلبه بر ترس «تصحیح باورهای نامناسب» است. شک نداشته باشید که ترسی که شما گرفتار آن شده‌اید زائیده باورهای نامناسب ذهن‌تان است. انسان، خیال‌پرداز ماهری است و می‌تواند برای خود، جهانی پر از رنج و محنت و ترس و فشار بیافریند. می‌تواند همه چیز را ترسناک دیده، موقعیت ناآشنا را خطرناک و وحشتناک جلوه داده و همواره انتظار بدترین‌ها را داشته باشد. ترس بیش از حدی که شما از تاریکی و تنهایی دارید، می‌تواند محصول خیال‌پردازی ذهن‌تان باشد.
چنین باورهای نهفته‌ای دامنه تجربیات ما را محدود می‌کند. می‌توانیم با تصحیح این باورها ذهن خود را به طرف مثبت اندیشی معطوف کرده و هر موقعیت را خوب و بهتر دیده جنبه‌های مثبت را در نظر بگیریم.
با خود فکر کنید که چرا از تنهایی ترس دارید؟ آیا دلیل قانع کننده‌ای برای آن وجود دارد آیا بر این باورید که به شما آسیبی خواهد رسید؟؛ اگر دلیل قانع کننده‌ای نیافتید، پس لزومی ندارد که از تنهایی بترسید هر چه قدر این باورهای نامناسب بیشتر تصحیح شود و هر چه شناخت شما از موقعیت‌ها بیشتر شود بهتر می‌توانید بر ترس خود غلبه کنید.
2. دومین روش، «حسّاسیّت زدائی منظم» است. حساسیت زدایی به شما کمک می‌کند که در موقعیت‌هایی که احساس ترس و اضطراب می‌کنید، آرام باشید. معمولاً ما از موقعیت‌هایی که ما را نگران می‌کند دوری می‌کنیم و وقتی به آن موقعیت‌ها فکر می‌کنیم احساس نگرانی می‌کنیم. با استفاده از شیوۀ حساسیت زدایی شما قادر به فکر کردن در مورد موقعیت نگران کننده (موقعیت هدف)، بدون ترس و اضطراب و در آرامش کامل خواهید بود. بعد از این که شما قادر به تصور موقعیت هدف در آرامش کامل بودید، اضطراب و ترس شما در محیط واقعی کاهش می‌یابد و احساس راحتی می‌کنید. البته این روش مستلزم صبر و حوصله و گاهی نیاز به تمرین زیر نظر روانشناس دارد.
3. سومین روش، روش غرفه سازی است. در این روش افراد را وادار می‌کنند تا با موقعیت‌هایی که از آن می‌ترسند، روبرو شوند. روانشناسان رفتاری‌نگر بر این باورند که هر چه قدر فرد با آن موقعیت بیشتر مواجه شود کمتر از آن خواهد ترسید. در ابن روش سعی نمایید بیشتر در تنهایی قرار گیرید ولی تنهایی خود را با سر و صدای تلویزیون و ... پر کنید آن وقت است که می بینید اتفاق خاصی نمی افتد.
موفق باشید.
............................................
پی نوشت:
1. سورة مجادله، آیه 10.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.