ناشناس

آیا مانتو می تواند حجاب کامل باشد؟

سلام میشه بفرمایید آیا چادر حجاب برتر هست؟ اگر کسی مانتوی بلند و گشاد بپوشه حالا نه دراون حد گشاد ولی خب لباس راحتی باشه مانتوی بلند هم منظورم تا یذره پایینتر از زانو هست و شلوار لی که تنگ نباشد و مقنعه بلند یا شال بلند بپوشه ایا این واقعا یک حجاب برتر هست؟ حجاب کامل هست ؟بااین حجاب میشه به خدا رسید؟
يکشنبه، 29 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

آیا مانتو می تواند حجاب کامل باشد؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 20 ساله )

سلام میشه بفرمایید آیا چادر حجاب برتر هست؟
اگر کسی مانتوی بلند و گشاد بپوشه حالا نه دراون حد گشاد ولی خب لباس راحتی باشه مانتوی بلند هم منظورم تا یذره پایینتر از زانو هست و شلوار لی که تنگ نباشد
و مقنعه بلند یا شال بلند
بپوشه ایا این واقعا یک حجاب برتر هست؟ حجاب کامل هست ؟بااین حجاب میشه به خدا رسید؟


مشاور: محمد علی رضایی

با سلام و احترام
پرسشگر گرامی:
در آموزه ها و احکام اسلامی، فقط مقدار پوشش زنان و اصل حجاب بیان شده است، اما این که این پوشش حتما باید با چادر یا چیز دیگری صورت گیرد، چیزی نیامده است و تنها به بهتر بودن استفاده از چادر برای حجاب اشاره شده است. در احکام اسلامی آمده خانم ها باید تمامى بدن خود را به غیر از گردى صورت و دست ها را تا مچ بپوشانند, (خواه پوشش باچادر باشد یا با مانتو), ولى پوشیدن چادر بهتر است و از لباس‏هایى که توجه نامحرم را جلب کند (مثلاً تنگ نباشد که برجستگى‏ها را نمودار کند) باید اجتناب شود. [توضیح المسائل مراجع , ج 2 ص 417] اگر این شرایط با هر پوششی رعایت شود می تواند حجاب کامل بوده و با این حجاب می توان دستور الهی را در زمینه حجاب اطاعت کرد.
نا گفته نماند از آیه 59 سوره احزاب برخی از مفسران، معنای حجاب با چادر را برداشت کرده‌اند. آنجا که قرآن مجید خطاب به پیامبرش فرمود: «به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که: خویشتن را با «جلباب» بپوشند که این کار براى این که به عفت شناخته ‏شوند و از تعرض محفوظ ‏بمانند، براى آنان بهتر است»[احزاب / آیه 59] که بعضى از مفسّران ، جلباب را پوششى فراگیر معنا کرده ‏اند که از بالاى سر تا پایین پا را مى ‏پوشاند و چیزى در حدود اندازه چادر است. بر اساس این دیدگاه  مى شود گفت: قرآن از چادر یا چیزى مانند آن که تمام بدن را بپوشاند، سخن گفته است .
علاوه بر این: درباره پوشش حضرت فاطمه(علیهاالسلام) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد براى دفاع از فدک، همین پوشش نقل شده است. حضرت فاطمه(علیهاالسلام) مقنعه خویش را بر سر و جلباب بر تن کردند؛(طبرسى، الاحتجاج، ج 1، ص 98) یعنى پوششى که تمام تن را از سر تا قدم فرا مى‏ گرفته است.
بطور طبیعی نیز بر برتر بودن چادر تاکید می‌شود، زیرا اندام بدن با چادر بهتر محفوظ مى‏ماند. به همین خاطر فقها به برتر بودن چادر برای حفظ حجاب حکم کرده‌اند ، نه این که فقط چادر واجب باشد. پوشش کامل با مانتو و روسرى نیز مى‏تواند مورد استفاده قرار گیرد، هر چند با مانتو وروسرى پوشش صورت مى‏گیرد، ولى باز حجم بدن مشخص است و با مقایسه با چادر، قطعاً چادر برترى حجاب بیشتری دارد، اما بحث با اهمیت مراقبت زن از خودش، حجابش و عفت خویش به جهت ایجاد جامعه سالم است. لذا آن چه که بهتر بتواند این هدف را تأمین کند، برتر است، در عین حال در صورت لزوم باید با حفظ عفت و حجاب، زن نقش اجتماعى خود را ایفا کند.
اما برای نزدیکی به خداوند متعال و تقویت بعد الهی بهتر است بدانیم آئین اسلام، انسان را موجودى در مسیر کمال و معنویّت الهی می داند. اسلام با تنظیم و تعدیل غرایز به ویژه غریزه جنسى و توجه به هر یک از آن‏ها در حدّ نیاز طبیعى، سبب شکوفایى همه استعدادهاى انسان شده و او را به سوى کمال سوق داده است. که پوشش مناسب براى زن و مرد عامل مهمى در تعدیل و تنظیم این غریزه است.
در محیطى که حجاب است و شرایط دیگر اسلامى رعایت می‌ شود دو همسر تعلق به یکدیگر دارند و احساساتشان و عشق و عواطفشان مخصوص یکدیگر است، ولى در بازار آزاد برهنگى و بى حجابى که عملاً زنان به صورت کالاى مشترک (لااقل در مرحله غیر آمیزش جنسی) در آمده اند دیگر قداست پیمان زناشویى مفهومى نمى تواند داشته باشد. بنابراین ، دین مقدس اسلام براى حفظ حرمت زن و حراست از آلودگى اجتماع و جلوگیرى از شعله ورشدن غریزة جنسى ، رعایت حجاب را براى زنان لازم دانسته است.
حیا، عفاف و حجاب زن مى‏تواند در نقش عاطفى او و تأثیرگذارى بر مرد مؤثر باشد. لباس زن سبب تقویت تخیّل و عشق در مرد است و حریم نگه داشتن یکى از وسائل براى حفظ مقام و موقعیّت زن در برابر مرد است.
اسلام می‌ خواهد زن کرامت داشته باشد و وقتى درجامعه حضور پیدا می‌ کند به عنوان یک انسان ظاهر شود نه به عنوان جنس مخالف مرد. زن و مرد در درجه اول هر دو انسانند و هر دو باید در محیط اجتماع و در برخورد با یکدیگر به گونه اى ظاهر شوند که مایة الودگى و ناپاکى جامعه نشوند. زن مسلمان، تجسم حرمت و عفت در جامعه است، حفظ پوشش و داشتن حجاب به نوعى احترام گذاردن به زن و محفوظ نگه داشتن وى از نگاه هاى شهوانى و حیوانى است. اسلام حجاب را براى محدودیّت و حبس زن نیاورده، بلکه براى مصونیّت او توصیه کرده است، زیرا اسلام راضى به حبس، رکود و سرکوبى استعدادهاى زن نیست، بلکه با رعایت عفاف و حفظ حریم، اجازه حضور زن را در اجتماع داده امّا از سوء استفاده شهوانى و تجارى منع کرده است. در واقع حجاب موجب محدودیت، مردان هرزه مى‏ باشد که در صدد کام جویى‏هاى آزاد و بى حد و حصر هستند و مصونیت زنان از دست این گروه از مردان منظور است.
علاوه بر مطالب فوق استاد مطهری در بیان این که چرا حجاب به زنان اختصاص یافته می گوید: اما علت این که در اسلام دستور پوشش، اختصاص به زنان یافته، این است که میل به خود نمایى و خودآرایى مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلب‏ ها و دل ها مرد شکار است و زن شکارچى، همچنان که از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچى. میل زن به خود آرایى از حس شکارچى‏گرى او ناشى مى‏شود. در هیچ جاى دنیا سابقه ندارد که مردان لباس‏ هاى بدن نما و آرایش‏هاى تحریک کننده به کار برند. این زن است که به حکم طبیعت خاص خود مى‏ خواهد دلبرى کند و مرد را دل باخته و در دام علاقه خود اسیر سازد. بنابراین انحراف تبرّج و برهنگى، از انحراف‏هاى مخصوص زنان است و دستور پوشش هم براى آنان مقرر گردیده است».(مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 19، ص 436) به عبارت دیگر: جاذبه و کشش جنسى و زیبایى خاص زنانه و تحریک پذیرى جنس مردانه، یکى از علت‏هاى این حکم است. توصیه و دستور الهى به پوشش و حجاب براى زنان، به منظور ایجاد محدودیت و محرومیت و چیزهایى از این قبیل که تنها فریب شیطانى‏ اند نمى ‏باشد، بلکه در واقع براى آگاهى دادن به گوهر ارزشمند در وجود زنان است که باید از آن مراقبت شده و حفظ شود و به تاراج نرود. این کاملاً معقول است که هر چیزى ارزشمندتر باشد، مراقبت و محافظت بیشترى را مى ‏طلبد تا از دست راهزنان در امان باشد و به شکل یک ابزار براى مطامع سودپرستان در نیاید. غریزه جنسى، نیرومند و عمیق است. هر چه بیشتر اطاعت شود، سرکش‏ تر مى‏ گردد، همچون آتش که هر چه به آن بیشتر هیزم بدهند، شعله ورتر مى‏شود، و شهوت خود را به صورت یک عطش روحى و خواست اشباع نشدنى در مى ‏آورد.(مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 19، ص 434)

موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.