ناشناس

آیا مباحث عالم ذر باعث شک در بحث اختیار نیست؟

با عرض سلام من با یکی از پاسخ های سایت شما در ارتباط با عالم ذر و روایات طینت روبرو شدم و در انتهای پاسخ مفصل شما بالاخره متوجه نشدم جبر حاکم است یا اختیار, چون در انتهای بحث فرمودید (حاصل مباحث گذشته و نظر ما این شد که دلیل و مانعی بر سر راه انسان ها در بازگشت از انتخاب عالم ذر نیست اما کسی هم از انتخاب گذشته اش باز نمی گردد زیرا ظهور حق و باطل در این عالم بیش از عالم ذر نیست که بتواند او را از انتخاب گذشته اش و تعصبی که بر استمرار آن دارد تغییر دهد) این صحبت شما دقیقا یعنی چی؟یعنی کسی که قبل از اومدن به این در عالم ذر طنیت بد داشته در دنیا ام بد خواهد بودو در این عالمم نمیتونه خوب شه و میره جهنم و بالعکس کسی هم که دارای طینت خوب بوده در عالم ذر امکان خلاف و گناهش در دنیا نیست و صد در صد بهشتیه؟پس قدرت انتخاب و اختیار و وسوسه و توبه چی میشه که اینجا فرمودید:( کسی هم از انتخاب گذشته اش باز نمی گردد زیرا ظهور حق و باطل در این عالم بیش از عالم ذر نیست که بتواند او را از انتخاب گذشته اش و تعصبی که بر استمرار آن دارد تغییر دهد) خیلی دچار جبریت و شک و شبه شدم ممنون میشم پاسخ دهید؟
چهارشنبه، 8 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

آیا مباحث عالم ذر باعث شک در بحث اختیار نیست؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 27 ساله )

با عرض سلام
من با یکی از پاسخ های سایت شما در ارتباط با عالم ذر و روایات طینت روبرو شدم و در انتهای پاسخ مفصل شما بالاخره متوجه نشدم جبر حاکم است یا اختیار, چون در انتهای بحث فرمودید (حاصل مباحث گذشته و نظر ما این شد که دلیل و مانعی بر سر راه انسان ها در بازگشت از انتخاب عالم ذر نیست اما کسی هم از انتخاب گذشته اش باز نمی گردد زیرا ظهور حق و باطل در این عالم بیش از عالم ذر نیست که بتواند او را از انتخاب گذشته اش و تعصبی که بر استمرار آن دارد تغییر دهد) این صحبت شما دقیقا یعنی چی؟یعنی کسی که قبل از اومدن به این در عالم ذر طنیت بد داشته در دنیا ام بد خواهد بودو در این عالمم نمیتونه خوب شه و میره جهنم و بالعکس کسی هم که دارای طینت خوب بوده در عالم ذر امکان خلاف و گناهش در دنیا نیست و صد در صد بهشتیه؟پس قدرت انتخاب و اختیار و وسوسه و توبه چی میشه که اینجا فرمودید:( کسی هم از انتخاب گذشته اش باز نمی گردد زیرا ظهور حق و باطل در این عالم بیش از عالم ذر نیست که بتواند او را از انتخاب گذشته اش و تعصبی که بر استمرار آن دارد تغییر دهد) خیلی دچار جبریت و شک و شبه شدم ممنون میشم پاسخ دهید؟


مشاور: محمد علی رضایی

 با سلام و احترام
پرسشگر گرامی:
در بحث عالم ذر نظرات متعددی وجود دارد چنانکه عدهای از بزرگان مانند علامه طباطبایی دیدگاه خاصی در این باره دارد و معتقد است که این جریان مربوط به عالم ملکوت است که واقعیت این عالم و ورای آن است. در این عالم که ورای هر زمان و مکان است، همه انسان‌ها و موجودات در محضر خداوند حاضرند و هیچ موجودی غایب نیست. در چنین فضایی، گویی همه فرزندان آدم یک جا از پشت پدران گرفته شده، گرد هم جمع آمده‌اند و در برابر خدا حضور دارند. در این حالت هر انسانی خود را به صورت علم حضوری درمی‌یابد و یافته‌اش گواهی روشن بر وجود خدا و خداوندگاری او است. اما با قرار گرفتن انسان‌ها در گردونه زمان و تحولات و حوادث جهان و روزگار، آدمی را چنان مشغول و از خود بی‌خود می‌کند که از آن علم حضوری که به آفریدگار خود داشت، غافل می‌گردد.[ تفسیر المیزان،ج‌۸، ص ۴۵۵ ]
ولیکن در بین این  همه کتاب ها و مقالات متعدد در بحث عالم ذر، مقاله ای که حضرت عالی مطالعه فرمودید ناظر به نظرات بزرگانی است که میثاق عالم ذر را یکی از اتفاقات واقعی در گذشته تلقی می کنند که مقاله فوق در جمع بندی به این بحث پرداخته که سخن در امکان بازگشت از انتخابی بود که در عالم ذر صورت گرفت و بیان شد که عده ای به خاطر جمعی از روایات، بازگشت از انتخاب گذشته را ممکن ندانستند و بر همین اساس روایات به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت و اثبات شد روایات مورد نظر، افاده جبر ندارند بلکه در برخی موارد به اسرار انسان ها به انتخاب های گذشته خود در عالم ذر اشاره دارند. و طینتی هم که با ماهیت بهشتی و جهنمی به آنها داده می شود در حد یک زمینه برای تحقق خوبی یا بدی است و حاصل مباحث این شد که دلیل و مانعی بر سر راه انسان ها در بازگشت از انتخاب عالم ذر نیست اما کسانی هم از انتخاب گذشته باز نمی گردند این دنیا برای انها اتمام حجت برای ظهور حق و باطل می شود
در نتیجه، این عالم اتمام حجت بیشتر و عرصه گسترده تری برای عمل است که مراتب مثبت یا منفی روحی و درجات بهشتی یا جهنمی آنها را تعیین می کند و از این جا جواب کسانی که می گویند «اگر انسان در عالم ذر بهشتی یا جهنمی شد چه ضرورتی بر حضور او در دنیاست» آشکار می گردد.

موفق و پیروز باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چه کارهایی موجب نجات از عذاب و فشار قبر می شوند؟
چه کارهایی موجب نجات از عذاب و فشار قبر می شوند؟
نکات مهم هنگام انتخاب بهترین پراپ تریدینگ
نکات مهم هنگام انتخاب بهترین پراپ تریدینگ
شکار تانک مرکاوای رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه
play_arrow
شکار تانک مرکاوای رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه
ورود ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه
play_arrow
ورود ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه
روایت مردم از خدمات و ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهید
play_arrow
روایت مردم از خدمات و ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهید
پرچم فلسطین در بازی فینال لیگ قهرمانان زنان اروپا
play_arrow
پرچم فلسطین در بازی فینال لیگ قهرمانان زنان اروپا
ریشه‌های مستحکم جمهوری اسلامی نمی‌گذارد اختلالی در کشور ایجاد شود
play_arrow
ریشه‌های مستحکم جمهوری اسلامی نمی‌گذارد اختلالی در کشور ایجاد شود
جزئیات خارج شدن چند واگن از یک قطار باری در شهرستان خوی
play_arrow
جزئیات خارج شدن چند واگن از یک قطار باری در شهرستان خوی
جشن و شادی لبنانی‌ها در پی به اسارت در آمدن نظامیان صهیونیست
play_arrow
جشن و شادی لبنانی‌ها در پی به اسارت در آمدن نظامیان صهیونیست
شهید رئیسی می‌گفت من سرباز امام خامنه‌ای هستم
play_arrow
شهید رئیسی می‌گفت من سرباز امام خامنه‌ای هستم
آیین بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید در لندن
play_arrow
آیین بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید در لندن
مداحی بنی‌فاطمه در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در مسجد ارک
play_arrow
مداحی بنی‌فاطمه در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در مسجد ارک
اخلاص، ویژگی برجسته شهید رئیسی بود
play_arrow
اخلاص، ویژگی برجسته شهید رئیسی بود
اسارت چند نظامی ارتش صهیونیستی توسط حماس
play_arrow
اسارت چند نظامی ارتش صهیونیستی توسط حماس
معنی اسم ابوطالب و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوطالب و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال