معنی اسم ابوطالب و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام ابوطالب جزو اسامی بسیار زیبا، محبوب و پرطرفدار در بین مردم کشور عزیزمان ایرانیان به شمار می آید. نام ابوطالب ، عموماً برای پسران سرزمینمان مورد استفاده قرار میگیرد و شما می توانید این نام را به عنوان یک انتخاب درست و مناسب برای فرزند پسر خود مد نظر قرار دهید. هم چنین استفاده از نام ابوطالب ، به دلیل ریشه عربی که دارد، در کشورهای دیگر جهان نیز رایج می باشد و در طی سال های بسیار به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. باید به شما بگویم که نام ابوطالب تا به الان تقریبا 69,975 بار در داخل کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به همین خاطر جزو لیست نام های پرطرفدار به حساب می آید.
يکشنبه، 6 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ابوطالب و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم ابوطالب

جنسیت پسر
نام به انگلیسی abu taleb
تلفظ نام به انگلیسی /abu tāleb/
تلفظ به فارسی ابوطالب
افراد دارای این نام 69,975
ابجد 51
ریشه نام عربی

ریشه اسم ابوطالب

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام ابوطالب عربی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " ابوطالب " تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام ابوطالب به صورت “ /abu tāleb/ "  رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام ابوطالب بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره اسم ابوطالب

 
معنی اسم ابوطالب در ثبت احوال:
۱- پدرِ طالب؛ ۲- (اَعلام) ابوطالب: عَبد مَناف ابن عبدالمطلب [قرن اول هجری] عمو، مرّبی و حامی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و پدر حضرت علی(علیه السلام).
 
معنی اسم ابوطالب در فرهنگ لغت:
از نظر معنی می توان این اسم را بسیار زیبا و خوش معنا توصیف کرد. معنی اسم ابوطالب در فرهنگ لغت های مختلف به صورت زیر آورده شده است:
 
معنی اسم ابوطالب در دانشنامه آزاد فارسی:
(نام اصلی: عبد مناف) فرزند عبدالمطلب، عمو و حامی پیامبر (صلی الله علیه و آله)، پدر امام علی (علیه السلام) و از بزرگان قریش. تا زنده بود از پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مقابل کفار قریش حمایت کرد و چون نپذیرفت که پیامبر را به مشرکان قریش تحویل دهد، همراه با رسول و دیگر مسلمانان در بیرون شهر مکه، در شِعب ابوطالب اقامت گزید و سه سال پرمحنتی را تحمل کرد. بیشتر اهل سنت، به خلاف شیعیان، معتقدند که اسلام نیاورد و با آن که پیامبر (صلی الله علیه و آله) او را به دین خویش خواند، او از ترس سرزنش اعراب از قبول اسلام خودداری کرد. مفسران شأن نزول چند آیه را ابوطالب می دانند: (انعام، ۲۶؛ توبه، ۱۱۳؛ قصص، ۵۶؛ ص، ۵). از او اشعاری در توحید و حتی اشاره به اسلام و پیامبر (صلی الله علیه و آله) باقی مانده است. ابوطالب در عصر جاهلیت نخستین کسی بود که سوگند در شهادت برای اولیای دم را بنا نهاد و این روش بعدها جزو سنن و حقوق اسلامی پذیرفته شد. سه سال پیش از هجرت به سن ۸۸سالگی وفات یافت.
 
معنی اسم ابوطالب در دانشنامه اسلامی:
ابوطالب، عبدمناف بن عبدالمطلب، پدر امام علی(علیه السلام)، عمو و حامی پیامبر(صلی الله علیه و آله). ابوطالب پس از پدرش که رئیس قریش و عهده دار سقایت کعبه بود، مقام سقایت را برعهده گرفت. وی از شاعران برجسته زمان خود بود و شاعران به اشعارش استناد می کردند. طالب، عقیل، جعفر و علی(علیه السلام) پسران ابوطالب اند. وی از هشت سالگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) سرپرستی او را برعهده گرفت، بسیار به او محبت کرد و بزرگ ترین حامی او در دعوت به اسلام و تقابل با سران قریش بود.
 

حروف ابجد نام ابوطالب

ابجد اسم ابوطالب شامل عدد " 51 " و ابجد وسیط آن شامل عدد " 27 " و ابجد صغیر آن شامل عدد " 15 " می گردد.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «ابوطالب»

غالب
طالب
ابوذر
ابوبکر
ابوتراب
ابوالفتح
ابوالحسن
محمدطالب
ابوالفضل
ابوالقاسم
آلب
ابراهیم
اباذر
ادیب
ایوب
ارشاسب
ارجاسب
افراسیاب
امیرشهاب
 

نام های هم آوا دختر با اسم « ابوطالب»

ابریشم
 

خصوصیات کلی اسم ابوطالب

رنگ این نام رنگ طلایی می باشد، طلایی به رنگ طلاست و همین امر سبب میگردد که شما همانند طلا در میان اطرافیانتان بدرخشید. از خصوصیات اشخاصی که دارای این نام هستند میتوان به کمال گرایی بالا، رفتار و کلام صحیح که برگرفته از فرهنگ بالای خانواده ی شما می باشد اشاره کرد. همین موضوع سبب شده است که شما در انتخاب دوستان و اطرافیانتان محتاط تر عمل کنید و افرادی متناسب با شخصیت خودتان را در کنارتان انتخاب کنید. دیدی که شما به زندگی و جهان دارید می تواند شما را به یک معلم یا یک آموزش دهنده ی خبره و تمام عیار تبدیل کند که دانش آموزان خود را در راه رسیدن به بالاترین مقام ها و روشن ترین آینده ها تربیت خواهید کرد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.