امیر

با سلام میخواستم بدونم آیا در قرآن در مورد حکم سنگسار آیه ای بیان شده است؟ سند این حکم فقهی از کجاست،قرآن؟سنت؟احادیث؟اجماع؟ آیا...

با سلام میخواستم بدونم آیا در قرآن در مورد حکم سنگسار آیه ای بیان شده است؟ سند این حکم فقهی از کجاست،قرآن؟سنت؟احادیث؟اجماع؟ آیا در زمان حال قابل اجراست لطفا اگر لطف میکنید و پاسخ میدهید چند منبع اینترنتی یا کتابخانه ای هم برای مطالعه برای من معرفی کنید. با تشکر
پنجشنبه، 18 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

امیر

با سلام میخواستم بدونم آیا در قرآن در مورد حکم سنگسار آیه ای بیان شده است؟ سند این حکم فقهی از کجاست،قرآن؟سنت؟احادیث؟اجماع؟ آیا...

امیر ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 26 ساله )

با سلام
میخواستم بدونم آیا در قرآن در مورد حکم سنگسار آیه ای بیان شده است؟
سند این حکم فقهی از کجاست،قرآن؟سنت؟احادیث؟اجماع؟
آیا در زمان حال قابل اجراست
لطفا اگر لطف میکنید و پاسخ میدهید چند منبع اینترنتی یا کتابخانه ای هم برای مطالعه برای من معرفی کنید.
با تشکر


مشاور: hassan najafi

در مورد این مطلب توضیحاتی را هر چند مختصر بیان می کنیم: الف: سوره مبارکه نور حد مجازات زنا را صد ضربه شلاق معرفی کرده است و این مربوط به زن و مردی است که مجرد هستند و از همسر حلال برخوردار نیستند. ب: زنان و مردانی که متأهل بوده و از همسر حلال برخوردار هستند و مانعی برای تمتع جنسی ندارند و کاملاً در دسترس هم هستند و زن عذری شرعی برای عدم تمکین ندارد یا در مسافرت نیست و ... مرد هم عنین نیست و در سفر نیست و دیگر شرایط حفظ است اگر احیاناً و نعوذبالله به زنا گرفتار شده و مرتکب این عمل شدند زنای آنان زنای محصنه است. ج: هر گاه در یک دادگاه صالحه اسلامی این زن یا مرد بدون کوچکترین اجبار و الزامی و با زبان خود چهار بار اقرار کردند که این عمل منافی عفت را مرتکب شده اند قاضی و حاکم اسلامی می تواند آنان را مجازات کند و می تواند نکند و ببخشد. و هرگاه چهار شاهد عادل و با حس و چشم خود عمل منافی عفت و زنا را به طور مشهود مشاهده کردند باز حکم الهی در مورد این مرد و زن که محصنه هستند (و محصنه بودن آنان هم اثبات شده باشد و این که مانعی برای تمتع جنسی با همسر در کار نبوده است) اجرا می شود به شرط این که هیچ کدام از این شهود از قول و شهادت خود عدول نکنند و اگر احیاناً یکی از آنان عدول کرد و گفت مثلاً من دقیق ندیدم که عمل زنا صورت گرفته باشد سه نفر دیگر شلاق خواهند خورد که چرا به یک انسان نسبت زنا داده اند. اگر شما این نوع احکام را ملاحظه کنید اولاً پی می برید که چرا عملاً احکام رجم و سنگسار این قدر کم اتفاق می افتد و ممکن است در سال حتی یک بار هم موضوعیت هم نیابد و ثانیاَ اسلام در عین سخت گیری در مسائل ناموسی، راههای اثبات آن را به غایت مشکل کرده است و حتی شاید در تمام تاریخ اسلام یک بار هم اتفاق نیفتاده است که چهار شاهد عادل گواهی بر انجام عمل زنایی داده باشند و تنها اعتراف ( بدون الزام و اجبار) متهمین را ، و اثبات این گناه است .دیگر این که ما باید وقتی در مورد حکمی از احکام اسلام قضاوت می کنیم این نکته را متفطن باشیم که اسلام مجموعة بهم سرشته است و حالت اندام واره ای دارد یک چشم در یک اندام بسیار زیبا است ولی اگر همین چشم را درآورند و در ظرفی گذاشته از مخوف ترین صحنه ها خواهد شد . احکام دینی هم در مجموعه خود معنا و زیبایی دارد و این درست نیست که یک حکم را از پیکره اسلام جدا کرده راجع به آن قضاوت کنیم آن چه که اسلام به آبرو و عرض مردم حرمت نهاده است تجاوز به حریم دیگران را منع کرده است برای انسان هم کرامت ذاتی قائل شده است و او را از ورود در منجلاب فساد بر حذر داشته است اعمال این احکام هم معنا خواهد داشت و اگر عامل بازدارندگی را به کار نگیرند امنیتی باقی نخواهد ماند و با توجه به فرهنگ اسلام فساد و فحشاء گسترش همه جانبه خواهد یافت نکتة دیگر این که باز از ظرافت احکام اسلامی حکایت دارد این است که اگر زن یا مردی که به گناه زنای محصنه گرفتار آمده است و رجم می شود بتواند به شکلی از معرکه فرار کند و خود را نجات دهد دیگر تعقیب نخواهد شد و حکم در مورد او اجرا نخواهد شد. 1)- بسیاری از احکام دینی از سنت پیامبر (ص) استنباط می شود نه از قرآن کریم. مثلاً اینکه سگ نجس است حکمی است که همه فقهاء اسلامی قبول دارند ولی در قرآن بدان اشاره ای نشده است. حکم رجم هم از همین قبیل است و از سنت پیامبر (ص) استنباط و نقل شده است. 2)- حکم سنگسار مخصوص کسانی است که در حالی زنا کنند که: اولاً متأهل و دارای همسر باشد و ثانیاً به همسر خود دسترسی داشته باشد و می تواند با او آمیزش جنسی داشته باشد. مثلاً در سفر نباشد و یا دارای عذر دیگر که منافات با مسائل زناشویی باشد نداشته باشد. مانند عادت ماهیانه و یا ناشزه بودن همسر یا عنین بودن مرد و... بعد از حصول این شرائط اگر این مرد یا زن متأهل برخوردار از همسر حلال و بی مانع، به گناه زنا آلوده شوند و در فضایی کاملاً آزاد چهار بار به این عمل خود اقرار کنند یا چهار شاهد عادل عیناً این عمل زنا را با خصوصیاتش ملاحظه و مشاهده کرده باشند و در محضر حاکم شرع گواهی دادند. 1)- می بینیم که این حکم بگونه ای طراحی شده است که جزدر موارد نادر قابل عمل و اجرا نیست و بسیار نادر اتفاق می افتد که چهار شاهد عادل عملی که معمولاً در خفا واقع می شود و کمتر اتفاق می افتد که یک انسان گنه کار در فضایی کاملاً آزاد و بدون درخواست کسی، خود چهار بار اقرار کند و عواقب عمل را هم بداند و حاکم هر بار او را سفارش کند که اقرار تو ممکن است اشتباه باشد و اگر دیگر اقرار نکنی و به چهار مرحله نرسد از تو دست خواهم کشید ولی در عین حال او خود چهار بار اقرار کرده و خود را برای عقوبت مهیا کند با این توصیف مختصر ، حال سؤال این است که چرا اسلام چنین حکمی را وضع کرده است. 2)- برای فهم بعضی از مسائل دین اسلام چاره ای جز تصویر مجموعه این دین نیست اگر یک چشم زیبا را از بدن جدا کنیم نفرت آور است و اگر یک چشم را در مجموعه بدن ببینم بسیار زیبا و به جا خواهد بود مجموعه تعالیم اسلام مانند یک معما است اگر تأکید اسلام بر عرض و ناموس و حفظ عفت عمومی و امنیت خانوادگی و مسائلی از این قبیل را لحاظ کنیم آنوقت شرائط و مواقف سنگسار را هم ملاحظه کنیم، خواهیم دید که این حکم بسیار حکیمانه و عادلانه است. این قتلی است که به طرز مخصوصی صورت می گیرد تا احدی جرأت تعدی به نوامیس مسلمین را نداشته باشد. هر قدر حفظ کیان خانواده و عفت اجتماع اهمیت دارد، به همان اندازه مجازات تجاوزکنندگان از این حد، شدیدتر خواهد بود. و غرض از جعل مجازاتی به این شدت عدم تکرار چنین عمل کثیفی است که اگر کمی در مقابل آن کوتاه بیاییم جامعه به فساد کشیده می شود.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.