شنبه، 25 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

سفر حضرت معصومه به ایران به دعوت امام رضا(ع) بود یا فرار از خواستگاری مامون؟


پاسخ :
در رابطه با سفر حضرت فاطمه معصومه به طرف ايران و علت اين سفر و اينكه آيا آن حضرت به خواست خودشان اقدام به اين مسافرت نمودند يا اينكه از جانب برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا _ عليه السّلام _ دعوتي داشتند.
در مورد اينكه دعوتنامه‎اي از سوي امام رضا عليه السّلام براي خواهر محترمه‎شان ارسال شده يا نه در منابع دست اول از جمله تاريخ قم كه از منابع معتبر و دست اول در تاريخ قم و حضرت فاطمه معصومه است چيزي بيان نشده اما برخي منابع كه اخيراً چاپ شده‎اند به اين امر اشاره كرده‎اند ولي سندي را كه بيان كنندة اين چنين نامه‎اي بوده بيان نكرده‎اند و همچنين اشاره‎اي به متن نامه نكرده‎اند.
آقاي مير عظيمي در كتاب خود نوشته‎اند كه: «حضرت ثامن الائمه علي بن موسي الرضا _ عليه السّلام _ نامه‎اي خطاب به خواهر گراميش حضرت فاطمه معصومه (س) مرقوم فرموده و آن را توسط يكي از غلامانش به مدينه ارسال فرموده است امام رضا _ عليه السّلام _ به غلام دستور داده كه در هيچ منزل توقف نكنند تا در اندك زمان ممكن آن رقيمه را به مدينه برساند. آنگاه نشاني خانه حضرت موسي بن جعفر _ عليه السّلام _ را براي او بيان فرمود تا از كسي نشان نپرسد غلام خود را به مدينه منوره رسانيد و نامه امام را به خدمت حضرت معصومه تسليم نمود حضرت فاطمه معصومه به مجرد رسيدن نامه برادر خود را آماده سفر مي‎كند.»[1]
همانطور كه گفته شد نويسنده هيچ اشاره‎اي به سند و مدرك نمي‎كند. البته اين امكان هم هست شايد نامه‎اي وجود داشته ولي در گذشت زمان مفقود شده و يا از بين رفته. و اكثر كساني كه در رابطه با حضرت فاطمه معصومه(س) قلم‎فرسائي كرده‎اند از تاريخ قم كمك گرفته‎اند و در آن نيز مطلبي راجع به نامه امام مطالبي به ميان نيامده. در انوار المشعشعين آمده كه: «آنكه نقل شده از براي حركت نمودن آن منصوره از مدينه به سوي خراسان بيايد... اين مطلب مأخذ صحيحي ندارد و در منبعي هم يافت نشده بلكه جهت حركت همان محبت برادري و خواهري بوده.»[2]
در حدود 25 منبع از منابع دست اول كه در رابطه با زندگي حضرت فاطمه معصومه را بررسي و مطالعه شد، چيزي در اين زمينه وجود نداشت و اكثر منابع علت حركت خانم فاطمه معصومه را همان محبت برادري و شوق زيارت برادر بيان كرده‎اند.
اگر هم دعوتي از سوي امام رضا _ عليه السّلام _ براي سفر خانم فاطمه معصومه صورت گرفته باشد كه فعلاً محرز نيست، در راستاي خنثي كردن اهداف مأمون بوده و امام مي‎خواستند خواهر گراميشان شيعيان را از اهداف مأمون آگاه سازند و نقشه‎هاي مأمون را نقش بر آب كنند.
برخي هم معتقدند كه چون حضرت فاطمه معصومه تنها خواهري است كه از ميان ديگر خواهران به جانب ايران سفر كرده، اين دليل بر دعوت امام رضا از آن حضرت است در حالي كه امام 19 يا 21 خواهر داشته است؛
آنچه مسلم و محرز است خانم فاطمه معصومه ازدواج نكرده‎اند اما اينكه آيا از حضرت خواستگاري صورت گرفته يا نه از جمله از جانب مأمون كه در برخي منابع بدان اشاره شده اگر هم اين امر صورت گرفته باشد سند معتبر و مستدلي وجود ندارد و صرف ادعا است. كساني كه اين را بيان كرده‎اند با توجه به همان نامه امام به حضرت معصومه (س) مطلب نوشته‎اند كه آن نامه هم ثابت نشده است يا لااقل موجود نيست.
اما اگر اين امر واقع شده باشد از اين اقدام هم مأمون مي‎خواسته در راستاي اهداف خود سود جويد از برخي منابع ظاهر مي‎شود اينكه مأمون چون احساس دشمني از علويين نمود از حضرت رضا _ عليه السّلام _ حضرت معصومه (س) را خواستگاري كرد. حضرت نوشت تا اينكه آن بانو حركت كرده به سمت ايران آمده.[3]در اين جا هم نويسنده اشاره‎اي به سند و مدرك به گفته خود ارائه نمي‎دهد.
مي‎توان اين نتيجه را در رابطه با سفر حضرت معصومه به ايران گرفت كه آن بانوي بزرگ چون در دوران كودكي از رنجهاي پدر بزرگوارشان متحمل مي‎شد و بعد از شهادت پدر تنها ملجأ و پناه خود را برادر بزرگوارشان مي‎ديدند و آن حضرت هم مدت يك سال از وطن دور بوده و علاقه و محبت برادري و خواهري موجب مي‎شود كه عازم خراسان شوند. و اگر هم نامه‎اي از جانب امام دريافت نموده باشند و يا اينكه خواستگاري از جانب مأمون صورت گرفته يا نه، منبع محكم و مستدلي در اين رابطه وجود ندارد. يا لااقل اين حقير پيدا نكردم.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تاريخ قم، حسن بن محمد، ترجمه حسن بن علي بن حسن.
2. پدر فروزان، عباس فياض، چاپ 1364 م.
3. احوالات حضرت فاطمه معصومه، شيخ محمد حسين مفلس (مخطوط).
4. تاريخچه قم و حضرت معصومه، محمد محمدي اشتهاردي.
5. حضرت معصومه و شهر قم، محمد حكيمي.
6. حيات الست، شيخ مهدي منصوري.
7. كريمة اهل‎بيت، علي اكبر مهدي‎پور.

پی نوشتها:
[1] . ميرعظيمي،‌سيد جعفر، بارگاه فاطمه معصومه تجليگاه حضرت فاطمه زهرا (س) ، چاپ دوم. نهضت، 1376، ص 24.
[2] . نائيني اردستاني كجوئي، محمد بن حسين، انوار المشعشعين، بيان حالات الرواة ،،،، ، نشر كتابخانه مرعشي نجفي، ج 2، ص 275.
[3] . موسوي، سيد ابراهيم، جامع الانساب در تاريخچه امامزادگان، ص 22، ناشر بوذر جمهري، مصطفوي تهراني.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.