شنبه، 25 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا سفر حضرت معصومه به قم به دستور امام رضا(ع) بود؟


پاسخ :
امام هشتم ما شيعيان يعني امام رضا _ عليه السّلام _ با حضرت فاطمه معصومه (س) خواهر و برادر هستند از يك پدر و مادر. از طرف پدر هر دو بزرگوار به امام موسي كاظم _ عليه السّلام _ ـ امام هفتم شيعيان ـ و از طرف مادر به نجمه خاتون منسوب مي‎باشند.[1]
امام رضا _ عليه السّلام _ در سال 200 هـ . ق از مدينه به مرو توسط مأمون به طور اجباري فراخوانده شدند و بعد از يك سال خواهر گراميش حضرت فاطمه معصومه (س) نيز عازم سفر به سوي برادر را كردند.
حال سؤال اينجا مطرح مي‎گردد كه آيا فاطمه معصومه (س) در راستاي نهضت و اهداف امام رضا _ عليه السّلام _ دست به اين سفر زدند؟ و يا به صورت انفرادي و بدون ارتباط با نهضت امام _ عليه السّلام _ بود؟ و به طور كلي ميزان تعامل اين سفر با آن نهضت چه قدر بود؟ قبل از ورود به بحث از دو اصطلاح كمي بحث مي‎شود و آن دو كلمه «تعامل» و «نهضت يا اهداف امام رضا _ عليه السّلام _ » مي‎باشد.
كلمة تعامل يك لغت عربي است و از باب تفاعل مي‎باشد و از خصوصيات اين باب مشاركت دو نفر در كاري و عملي را بيان مي‎كند. چنانكه در لغت‎نامه فارسي آمده است: «تعامل: ـ ع ـ (مص)؛ با يكديگر داد و ستد كردن،[2] به اين مقدار بسنده كرده و منظور ما از تعامل نيز همين معنا و مفهوم است.
اما در رابطه با نهضت يا اهداف امام رضا _ عليه السّلام _ كه هدف امام _ عليه السّلام _ از قبول وليعهدي از طرف مأمون چه بوده است؟ به طور كلي و قبل از ورود به اين موضوع به طور مختصر اشاره مي‎شود كه وليعهدي تحميل شد براي امام _ عليه السّلام _ و به طور اجباري و عليرغم ميل باطني امام _ عليه السّلام _ بوده است.
اما اهداف امام _ عليه السّلام _ از قبول اين كار كه به طور اجباري بوده به اين شرح است: نجات جان خويش و شيعيان، حضور در صحنه‎ سياست، سهم داشتن علويان از حكومت، افشاء ساختن چهره واقعي مأمون و بيان اهداف و نيات او از تحميل وليعهدي.[3]
به نظر، عمده هدف امام _ عليه السّلام _ نجات جان خويش و شيعيان بود «چرا كه امت اسلامي به وجود آنان و آگاهي بخشيدنشان نياز بسيار داشت. اينان بايستي باقي مي‎ماندند تا براي مردم چراغ راه و رهبر و مقتدا در حل مشكلات و هجوم شبهه‎ها باشند.
آري، مردم به وجود امام و دست پروردگان وي نياز بسيار داشتند، چه، در آن زمان موج فكري و فرهنگي بيگانه‎اي بر همه جا چيره شده و در قالب بحث‎هاي فلسفي و ترديد نسبت به مبادي خداشناسي، ارمغان كفر و الحاد مي‎آورده، از اين رو بر امام لازم بود كه بر جاي بماند و مسئوليت خويش را در نجات امت به انجام برساند و ديديم كه امام نيز ـ با وجود كوتاه بودن دوران زندگيش پس از وليعهدي ـ چگونه عملاً وارد اين كارزار شد.»[4]
پس از ذكر مقدمه‎اي وارد بحث شده و به سؤال ارايه شده جوابي گفته مي‎شود كه اميد است مورد مرضي خداوند متعال واقع شود: در پاسخ بايد به سه نكته اشاره گردد:
نكتة اول:
اكثر نويسندگان و علماء علت سفر فاطمه معصومه (س) را، ديدار برادرش نقل مي‎كنند و اينكه ميزان تعامل اين سفر با نهضت امام _ عليه السّلام _ چقدر بوده و آيا اين سفر ابتكار فردي بوده يا در جهت اهداف امام _ عليه السّلام _ بوده است؟ سكوت كردند و چيزي نگفتند و هيچ تحليلي از اين رويداد ارايه ندادند.
اكثر اين نويسندگان از كتاب «تاريخ قم» نقل مي‎كنند كه:
«چنين گويند بعضي از مشايخ قم كه چون امام علي بن موسي الرضا _ عليه السّلام _ را از مدينه بيرون كردند تا به مرو رود از براي عقد بيعت به ولايت عهد براي او في سنة مأتين خواهر او فاطمه بنت موسي بن جعفر _ عليه السّلام _ در سنه احدي و مأتين به طلب او بيرون آمد و چون به ساوه رسيد بيمار شد.»[5]
كساني كه بدين گونه علت سفر فاطمه معصومه (س) را ذكر كردند عبارتند از:
الياس محمد بيگي در اثر خود بنام فروغي از كوثر،[6] علي اكبر مهدي پور در «كريمه اهل‎بيت _ عليهم السّلام _ »،[7] سيد جعفر مير عظيمي در «بارگاه فاطمه معصومه (س)،‌ تجليگاه فاطمه زهرا (س)،[8] سيد حسين ابن الرضا در «قم از نظر اجتماعي و اقتصادي،[9] محمد محمدي اشتهاردي در حضرت معصومه (س) فاطمه دوم،[10] شيخ عباس قمي در منتهي‎الآمال[11] و مهدي منصوري در حياة الست.[12]
نكتة دوم:
اگر سند نامه‎اي كه امام رضا _ عليه السّلام _ به خواهرش نوشته است پيدا شود فصل جديدي و اطلاعات خوبي به ما مي‎دهد كه به سؤال ارايه شده پاسخ دهيم. و شايد اين مطلب به حقيقت بپيوندد و منبع، تاريخي باشد. براي دعوت امام _ عليه السّلام _ از خواهرش و پاسخ ايشان به دعوت برادرش، اين يعني ارتباط و تعامل سفر حضرت معصومه(س) با نهضت امام _ عليه السّلام _ .
بنابراين به اهميت اين مطالب عيناً اين جريان، از علي اكبر مهدي‎پور در كتاب «كريمه اهل‎بيت _ عليهم السّلام _ » در صفحه 493 نقل مي‎شود: از قديم الايام مي‎شنيدم كه در مراثي حضرت معصومه (س) از نامة امام رضا _ عليه السّلام _ سخن به ميان مي‎آيد ولي مدركي براي آن نداشتم، اخيراً يكي از خطباي ارجمند به نام «ابو ايمن» بر فراز منبر به آن اشاره كرد.
پس از منبر ازم درك آن جويا شدم فرمودند كه مطلب در كتاب «من لا يحضره الخطيب است. پس از مراجعه به كتاب فوق ديدم كه او نيز بدون ذكر سند نقل كرده است.
مطابق نقل كتاب ياد شده حضرت امام رضا _ عليه السّلام _ نامه‎اي خطاب به حضرت معصومه (س) مرقوم فرموده و آن را توسط يكي از غلامانش به مدينه منوره ارسال فرموده است.
امام هشتم به غلام دستور داد كه در هيچ منزلي توقف نكند، تا در اندك زمان ممكن آن رقيمه را به مدينه منوره برساند.
آنگاه آدرس خانه حضرت موسي بن جعفر _ عليه السّلام _ را براي او بيان فرمود تا از كسي آدرس نپرسد. غلام خود را به مدينه رسانيد و نامه را به خدمت فاطمه معصومه (س) تسليم نمود.
حضرت معصومه (س) به مجدد رسيدن نامة امام هشتم خود را آماده سفر نمود.
اين نامه اگر در منابع حديثي پيدا شود بسيار ارزشمند خواهر بود و فصل تازه‎اي از مهر و محبت متقابل آن خواهر و برادر را براي ما روشن خواهد نمود و دليل ديگري بر عظمت و شخصيت فوق‎العاده كريمه اهل‎بيت خواهد بود.
نكتة سوم:
در سفر امام رضا _ عليه السّلام _ از مدينه به مرو، مسير راهها طوري انتخاب شده بود كه كمتر به مراكز شيعه‎نشين برخورد كنند و اغلب از جاهايي كه داراي سكنه نبودند، امام _ عليه السّلام _ را عبور مي‎دادند تا مبادا گفتارهاي امام _ عليه السّلام _ باعث ايجاد طغيان و شورش در شيعيان باشد.
ولي در سفر فاطمه معصومه (س) ، كاروان ايشان از جاهايي عبور كرد كه امام رضا _ عليه السّلام _ از آنجاها منع شده بودند. اين نكته بسيار مهمي را مي‎رساند: يعني تبليغ و بيان اينكه سفر امام _ عليه السّلام _ اجباري بوده كه توسط خواهرش بيان مي‎شد و اشاعه فرهنگ اصيل است و بيان احاديث و روايات كه از باب نمونه سه حديث گهربار در كتاب «كريمه اهل‎بيت» نوشته مهدي‎پور آمده است.[13]
از طرفي ديگر برخورد نظامي با كاروان فاطمه معصومه (س) اين نظر را تقويت مي‎كند كه براي جلوگيري از اشاعة فرهنگي و برملا ساختن اهداف مأمون از وليعهدي امام رضا _ عليه السّلام _ بوده است كه منجر به كشته شدن همراهان آن بانوي اسلام گرديد.[14]
از مجموع آنچه گذشت مي‎توان نتيجه گرفت كه سفر حضرت معصومه (س) در امتداد حركت امام _ عليه السّلام _ بوده است. يعني اهداف امام _ عليه السّلام _ از اين حركت بيان فرهنگ اسلام و دفع شبهات و رشد فكري شيعيان بوده است و حضرت معصومه (س) نيز با بيان احاديث به رشد فكري و فرهنگي مسلمانان به خصوص شيعيان مي‎پرداختند. اين اصل مورد قبول است كه اين سفر با سفر امام _ عليه السّلام _ در ارتباط بوده است اما شايددر ميزان كم و يا زياد بودن آن مناقشه شود.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1.امام رضا وایران ،سید حسین حر.
2.بارگاه فاطمه معصومه، ميرعظيمي.

پی نوشتها:
[1] . مهدي‎پور، علي اكبر، كريمة اهل‎بيت _ عليهم السّلام _ ، چاپ نهضت، قم، حاذق، 74، ص 94.
[2] . انصاف‎پور، غلامرضا، فرهنگ لغات فارسي، چاپ اول، 73، تهران، چاپ گلشن، انتشارات زوار، ص 223.
[3] . پيشوايي، مهدي، سيره پيشوايان، چاپ هفتم، زمستان 77، قم، انتشارات مؤسسه امام صادق _ عليه السّلام _ ، قم، ص 490.
[4] . همان، ص 491،‌490.
[5] . قمي،‌حسن بن محمد بن حسن،‌تاريخ قم، ترجمه حسن بن علي بن حسن بن عبدالملك قمي، به تصحيح و تحشيد سيد جلال الدين طهراني، تهران، توس، 1361، ص 213.
[6] . محمد بيگي، الياس، فروغي از كوثر (زندگي نامه حضرت فاطمه معصومه (س) ، چاپ اول،‌قم، نگين، ناشر امور فرهنگي آستانه مقدسه قم، 74،‌قم، ص 32.
[7] . مهدي‎پور، علي اكبر، كريمه اهل‎بيت _ عليهم السّلام _ ، همان، ص 172.
[8] . ميرعظيمي،‌سيد جعفر، بارگاه فاطمه معصومه (س) تجليگاه فاطمه زهرا ـ عليها السلام ـ ، چاپ نهضت، چاپ دوم، زمستان 76،‌قم،‌بخش اول، ص 25.
[9] . ابن الرضا، سيد حسين،‌قم از نظر اجتماعي و اقتصادي، قم، مؤلف،‌ص 88.
[10] . محمدي اشتهاردي، محمد، حضرت معصومه (س) فاطمه دوم، چاپ اول، تابستان 75، انتشارات علامه، قم، فصل دوم، ص 120.
[11] . قمي، شيخ عباس، منتهي الآمال، چاپ احمدي، چاپ نهم 77، ناشر مطبوعاتي حسيني، تهران، ج 2،‌باب 9، فصل 6،‌ص 843.
[12] . منصوري، مهدي، حيات الست، انتشارات صحفي،‌قم، 39 هـ . ش، ص 9.
[13] . كريمه اهل‎بيت _ عليهم السّلام _ ، همان، ص 67.
[14] . پاك، محمد رضا، در قرن نخست هجري، فصلنامه تخصصي تاريخ اسلام، سال چهارم، تابستان 82،‌شماره 12، مؤسسه باقر العلوم، ص 36،‌35.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.