دوشنبه، 31 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا سرسخت ترين مخالفان پيامبر، شيوخ و ثروتمندان و پيروان او مستضعفان بودند؟


پاسخ :
در حالي كه نخستين دسته‏ ي گروندگان به دين تازه ستمكشان و بردگان و خرده پايان بودند. مسلماً اگر در همان روزها دعوت پيغمبر در يكتاپرستي خلاصه مي ‏شد قريش آن چنان از وي ناخشنود نمي ‏شدند، بلكه همه يا بيشتر آنان به وي ايمان مي ‏آوردند. اما دقت در سوره‏ هاي كوتاه كه نخستين دسته از آيه‏ هاي قرآني است نشان مي ‏دهد كه همراه با اين دعوت ساده، درخواسته اي ديگري هم عنوان شده است. درخواستي كه موقعيت اجتماعي آن دو گروه را تهديد مي ‏كرد. درخواستي كه غيرمستقيم و يا مستقيم با منافع شيخ و بازرگان سازگاري نداشت.
"ويل لكل همزة لمزة . الذي جمع مالا و عدده يحسب ان ماله اخلده كلا لينبذن في الحطمة و ما ادريك ما الحطمة. نار الله الموقدة التي تطلع علي الافئدة".
ذرني و المكذبين اولي النعمة و مهلهم قليلاً . ان لدينا انكالاً و جحيماً و طعاماً ذاغصة و عذاباً اليما "مزمل آيه11-13".
يك بار ديگر در معني اين آيه ‏ها دقت كنيد. كسي كه مال مي اندوزد و مي ‏پندارد اين مال او را نگاهباني خواهد كرد در دوزخي افكنده مي‏ شود كه دلش را مي‏ گدازد. مال اندوزان نمي ‏دانند چه كيفري براي آنان آماده ساخته ‏ايم . پول را بي‏ درخواست ربا به مردم وام دهيد.
و ما ادريك ما العقبة . فك رقبة . او اطعام في يوم ذي مسغبة يتيماً ذا مقربة او مسكيناً ذا متربة. "بلد12-16".
پيداست كه اين آيه‏ ها براي مالداران و قدرتمندان تهديدهاي پياپي را در بردارد.اينها سخناني است كه به گوش ابوجهل،وليد و ابوسفيان خوش‏نوا نبود.و اين است كه مي‏ بينيم سرسخت‏ترين مخالفان محمد شيخ خاندان و بازرگان ثروتمند است و پابرجاترين پيروان او بردگان و مستضعفان.

منبع:قيام حسين (عليه السلام)سيدجعفرشهيدي ص 24


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.