سه‌شنبه، 25 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

نظر به این که اکثریت قریب به اتّفاق آقایانى که براى قضاوت تعیین مى‌‏‌شوند مجتهد مطلق نیستند. و سابقه قضاوت هم ندارند و احیانا صاحب ذوق و سلیقه هم نیستند اکثرا در مقام تعیین کیفر -در مواردى که شرعا کیفر تعیین نشده است- تناسب جرم و مجازات مراعات نمى‌‌‏شود، و در موارد جرم‌هاى مشابه (که وحدت رویه ضرورى به نظر مى‏‌رسد) اختلاف فاحش دیده مى‌‏شود، و این خود موجب بروز اختلاف و تشنّج مى‌‌‏گردد. براى جلوگیرى از این وضع راهى به نظر نمى‌‏‌رسد جز این که اشخاصى بنشینند و کیفرهاى مناسب در نظر بگیرند و به شکل «موادّ» در بیاورند، و از اوّل اجازه قضاوت را به این شرط بدهند که طبق کیفرهاى تعیین شده قضاوت نمایند. این عمل به نظر مبارک جایز است یا نه؟


پاسخ :
در وضع کنونى، جمعى از فقهاء موارد مذکور را بررسى نمایند و نظر بدهند مانع ندارد، لکن به طور موقّت است، تا ان شاء اللّه تعالى وضع قضاوت درست شود.
منبع: استفتائات امام خمینی(ره)، ج‏3، ص67


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما