شنبه، 20 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تسبیحات حضرت فاطمه (س) هدیه پیامبر (ص)

پرسش :

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در قبال درخواست حضرت فاطمه (علیها السلام) برای استخدام کنیز چه عملی را به او یاد دادند؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
علمای اهل سنت مثل بخاری، ابی داود و... نقل کرده اند که: چون سختی کار خانه و آسیاب کردن و... به فاطمه(س) آسیب زده بود، ایشان نزد پیامبر(ص) آمده و درخواست خادم نمودند. پیامبر(ص) فرمود: نمى خواهید چیزى بهتر از آنچه خواسته بودید، یادتان دهم؟ هنگام خوابیدن 34 بار تکبیر و 33 بار تسبیح و 33 بار حمد خدا را بگوئید و این براى شما از خادم بهتر است.

پاسخ تفصیلی:
1- بخارى(1) از على(علیه السلام) نقل مى کند: فاطمه(علیها السلام) از جراحات ناشى از آسیا کردن شکایت کرد، (پس چون دانست) اسیرى نزد رسول خدا آورده اند، بسوى رسول خدا روانه شد وقتی او را نیافت، عایشه را دید و جریان را به او گفت. هنگامی که رسول اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) آمد، عایشه خبر آمدن فاطمه(علیها السلام) را داد. پس رسول خدا نزد ما آمد .... و فرمود: نمى خواهید چیزى بهتر از آنچه خواسته بودید، یادتان دهم؟ هنگام خوابیدن 34 بار تکبیر و 33 بار تسبیح و 33 بار حمد خدا را بگوئید و این براى شما از خادم بهتر است.

2- ابى داود (2) از ابى الورد بن ثمامة نقل مى کند که على(علیه السلام) به ابن اَعبُد فرمود:
آیا برایت از خودم و فاطمه سخن نگویم؟ (پس فرمود:) فاطمه نزد رسول خدا محبوبترین فرد خانواده بود. او نزد من بود که کثرت آسیا کردن بر دستهایش نشانه گذارده بود و از بس با مشک آب حمل کرد، جاى آن بر بدنش ماند، آنقدر خانه را جاروب کرد که لباسش غبارآلود شده بود و آنقدر آتش اجاق را روشن کرد که لباسش سیاه شده بود، از کار کردن در خانه به او آسیب رسیده بود. (روزى) شنیدم غلامى نزد رسول خدا آورده اند. به او گفتم: خوب است نزد پدرت بروى و از او غلامى بخواهى که تو را (در کارهاى خانه) کفایت کند. فاطمه نزد پدرش رفت، پدر را در حال سخن گفتن دید، پس حیا کرد و (بدون آنکه درخواست خود را بیان کند) بازگشت. فرداى آن روز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) نزدمان آمد ... و فرمود: دیروز درخواستت از آل محمد چه بود؟ فاطمه سکوت کرد.

دوباره فرمود، و جواب، باز هم سکوت بود.
گفتم: به خدا سوگند به شما خواهم گفت، اى رسول خدا! او از بس در خانه آسیاب کرده، اثر آن بر دستانش مانده است، از بس با مشک، آب حمل کرده، اثرش بر بدنش مانده است، آنقدر خانه را جاروب کرده که لباسش غبارآلود شده و آنقدر آتش اجاق را روشن ساخته که لباس هایش سیاه شده است، با خبر شدیم که غلام یا خادمى نزد شما آورده اند، به او گفتم: از پدرت خادمى بخواه.

ابوداود مى نویسد: رسول خدا در جواب، همان مضمونى را که حاکم نقل کرده، بیان فرموند.

مراد ابو داود از نقل حاکم، همان حدیثى است که کمى قبل، از بخارى و مسلم نقل کردیم که رسول خدا فرمود: «نمى خواهید چیزى بهتر از آنچه خواسته بودید یادتان دهم؟ هنگام خوابیدن 34 بار تکبیر و 33 بار تسبیح و 33 بار حمد خدا را بگوئید و این براى شما از خادم بهتر است...». این حدیث را ابونعیم نیز در حلیة الاولیاء(3) با اختصار آورده است.

پی نوشت:
(1). صحیح بخارى، کتاب بدءالخلق، باب: مناقب على بن ابیطالب (علیه السلام) و، کتاب الخمس، باب: الدلیل على ان الخمس لنوائب رسول اللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) و صحیح مسلم، کتاب الذکر والدعاء، باب: التسبیح اول النهار و عندالنوم . و صحیح ابى داود، ج 33، باب: التسبیح عندالنوم
(2). صحیح ابى داود، ج 33، باب: التسبیح عندالنوم.
(3). حلیة الاولیاء، ج 2، ص 41.

پرسش‌های مرتبط با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:

آیا حضرت فاطمه زهرا (سلام علیها) معصوم بودند؟

در منابع اهل سنت چه روایاتی دربارۀ اینکه فرزندان حضرت فاطمه (علیها السلام)، فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه وآ له) هستند آمده است؟

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مورد عملی نشدن وصایای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) توسط اصحاب چه گفتاری دارند؟

فضایل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در کلام ائمه معصومین (علیهم السلام) چگونه است؟

آیا حضرت زهرا (علیها السلام) در برابر انحراف جامعه مسلمین بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سکوت کردند؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.