جمعه، 24 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پوشش مادر در مقابل پسر

پرسش :

میزان شرعی پوشش مادر در مقابل پسر ده ساله‌ی خود چگونه باید باشد؟ لطف کنید کتابی را درباره‌ی حد پوشش در مقابل محارم معرّفی کنید.


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون (کارشناس و مشاور تربیت کودک و نوجوان):

یکی از عواملی که فرزندان را به سمت بلوغ زود هنگام سوق می‌دهد، نوع پوشش نامناسب پدر مادر است، همانطورکه دیدن تصاویر نامناسب و یا خواندن مطالب مستهجن این آسیب را وارد می‌کند.

آسیب‌های بلوغ زودرس
شاید برخی از پدر و مادرها سؤال کنند که آیا بلوغ زودرس خوب است یا بد؟ بلوغ زود رس نشانه‌ی خوبی در فرزندان نیست؛ چراکه ممکن است بچّه را دچار آسیب‌های روحی و اخلاقی کند. وقتی بچّه در غیر زمان مشخص شده به بلوغ جنسی می‌رسد، به دلیل رشد نکردن عقلش نمی‌تواند شهوت خود را کنترل کند و دچار آسیب‌های جدّی می‌شود.  
یکی از نگرانی هایی که امروزه پدر و مادرها در مقطع ابتدایی دارند این است که فرزندشان حرف‌های نامناسب می‎‌شنود. وقتی یک بچّه  نُه ساله این‌قدر نمی‎فهمد که نباید در محیط مدرسه این حرف‌ها را مطرح کند، معلوم است که اگر دچار بلوغ زودهنگام شود، دچار آسیب روحی و اخلاقی می‌شود.  

محدوده‌ پوشش مادر در مقابل فرزند
امّا رعایت پوشش مادر از لحاظ تربیتی در مقابل فرزند باید چگونه باشد؟ پوشش مادر در مقابل فرزند باید به گونه‌ای باشد که اگر یکی از محارم مادر به خانه وارد شد، او  خجالت نکشد یا پوشش خود را در برابر آن‌ها عوض نکند؛ به عنوان مثال اگر مادر یک دامن بلند با یک تی شرت آستین کوتاه بپوشد، اشکالی ندارد؛ ولی به سمت پوشش‌های کمتر نباید برود خصوصاً در حضور فرزندان پسر.

افراط و تفریط در پوشش
مقدار پوشش هر خانواده بستگی به موقعیّت فرهنگی آن‌ها دارد؛ برخی از خانواده‌ها ممکن است این مقدار پوششی را که بنده عرض کردم، نپسندند و بگویند پوشش این خانم در حضور برادر و پدرش باید بیشتر باشد. ما به آن فرهنگ‌ها احترام می‌گذاریم؛ امّا باید توجّه داشت که افراد نباید در این موارد تعصّبات بی‌جا از خود نشان دهند؛ چراکه ممکن است آسیب‌هایی را به خانواده  وارد کنند؛ به عنوان مثال در برخی از خانواده‌ها شوهر به زن دستور ‌می‌دهد که جلوی بچّه‌ها روسری سر کند؛ این رفتار همان تعصّبات غلط است.

از چه زمانی پوشش خود را رعایت کنیم؟
وقتی بچّه‌ها به سن چهار، پنج سالگی رسیدند، مادران پوشش مناسب را در حضور آن‌ها رعایت کنند و حتّی توصیه می‌شود که مادران از دوسالگی به بعد پسران خود را به حمّام نبرند و اگر می‌برند هر دو پوشش مناسبی  داشته باشد؛ هرچند بهتر است پسر را پدر به حمّام ببرد.

معرّفی کتاب
ایشان می‌توانند به استفتائات مراجع در این زمینه مراجعه کنند؛ به عنوان مثال دو کتاب در این زمینه وجود دارد به نام “روابط زن و مرد“ و “احکام اجتماعی زن و مرد” این دو کتاب شامل استفتائات مراجع هستند.​​​​​

پرسش های مرتبط:

چرا فرزندان پسر از مادر الگو نگرفته و از پدر الگو می‌گیرند؟ آیا واقعاً این قانون بوده و یک مسئله وراثتی است؟

من یک فرزند خوانده‌ دارم که اگر روزی او متوجّه عدم نسبت خونی با ما بشود، نمی‌دانم چگونه با این مشکل بخورد کنم؟

برای لکنت زبان پسر ۴ ساله‌ام باید چه کار کنیم؟

آیا تربیت بچّه‌های دو قلو نسبت به بچّه‌های یک قلو سخت تر است؟

دختر شش ساله ای دارم که بعضاً نسبت به دستورات والدین نافرمان می‌شود. لطفاً راهنمایی بفرمایید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.