جمعه، 24 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پیشگیری از اعتیاد به بازی‌های‌ کامپیوتری

پرسش :

پسری ۱۶ ساله دارم که خیلی بازی‌های کامپیوتری می‌کند و به کلاس های تابستانی علاقه ندارد. همچنین چند وقتی است که برای او مشکلاتی پیش آمده است؛ مثلاً کم غذا می‌خورد، با ما به مهمانی نمی‌آید. لطفاً مرا راهنمایی کنید.


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون (کارشناس و مشاور تربیت کودک و نوجوان):

پیشگیری از اعتیاد به بازی‌های‌ کامپیوتری
اگر والدین قصد خریدن کامپیوتر دارند، آن را برای بچّه خریداری نکنند؛ زیرا باعث می‌شود که او، کامپیوتر را در اتاق خود ببرد و برای آن پسورد بگذارد. رایانه باید برای تمام اعضای خانواده خریداری شود و پدر باید ملکیّت آن را به خود اختصاص دهد؛ مانند تلویزیون.

البته در مورد تلویزیون هم باید احساس خطر کرد؛ زیرا امروزه تلویزیون‌های شخصی در خانه‌ها زیاد ‌شده است که فضای خانه را به سمت جزیره‌ای شدن می‌کشاند. یکی از اساتید دانشگاه علّامه‌ی طباطبایی در مصاحبه‌ای گفتند: به دلیل وجود امکانات  مجزاء برای هریک از اعضای خانواده ارتباط کلامی آن‌ها در شبانه روز به میانگین پایین تر از ۱۷ دقیقه رسیده است. این در حالی است که ائمه برای روابط خانوادگی ارزش قائل شده‌اند و فرمود‌اند: ِ “جُلُوسُ‏ الْمَرْءِ عِنْدَ عِیَالِهِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنِ اعْتِکَافٍ فِی مَسْجِدِی‏” نشستن مرد کنار خانواده اش نزد خدا از اعتکاف در مسجد الحرام بالاتر است.

البته منظور از جلوس این نیست که مرد کنار خانواده اش بنشیند و تلویزیون نگاه کند؛ بلکه منظور این است که پدر در کنار خانواده به گفتگو صحبت بپردازد و با این کار گرمای خانواده را حفظ کند.

استفاده زیاد از رسانه مجازی ممنوع!
پدر و مادرها باید توجّه داشته باشند که استفاده‌ی زیاد از رسانه‌های تصویری یا رسانه‌های مجازی آسیب‌زا است. کارشناسان معتقد هستند استعداد و هوش بچّه‌هایی که بیش از دو ساعت از کامپیوتر و برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند، تحت تأثیر عوامل منفی قرار می‌گیرد.

نصب کامپیوتر در مکان عمومی
والدین باید کامپیوتر را یک وسیله عمومی در خانه معرّفی کنند و آن را در جای قرار دهند که اعضای خانواده به آن نظارت داشته باشند؛ البته ممکن است بچّه با این کار مقاومت کند، امّا والدین باید در یک فضای مناسب با فرزندشان صحبت کنند و او را قانع کنند.
به عنوان مثال مادر باید به فرزند خود بگوید: کامپیوتر را پدر خریداری کرده است  و این وسیله جزء اموال پدر است و حتماً مصلحت دانسته که این کار انجام شود. این نوع بیان باعث می‌شود که تمکین بچّه‌ها در محیط خانه بیشتر شود.

استفاده ی تمام اعضای خانواده از کامپیوتر
تمام اعضای خانواده باید از کامپیوتر استفاده‌ی مشترک داشته باشند؛ این کار باعث می‌شود که اگر روزی پدر خانواده برای استفاده از کامپیوتر برنامه ریزی کرد، اعضای خانواده به حرفش گوش دهند.​​​​​

پرسش های مرتبط:

لطفاً چند کتاب در زمینه‌ی تربیت کودک معرّفی بفرمایید.

لطفاً نکات و جنبه‌های تربیتی را که در مراسم عزاداری امام حسین علیه السّلام وجود دارد، بیان بفرمایید.

من و همسرم در اعتقاداتمان اختلاف داریم و دارای یک فرزند هستیم. آیا صلاح است که دوباره بچّه‌دار شویم؟

چرا فرزندان پسر از مادر الگو نگرفته و از پدر الگو می‌گیرند؟ آیا واقعاً این قانون بوده و یک مسئله وراثتی است؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.