شنبه، 9 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ویژگی های نظام اخلاقی کودکان دبستانی

پرسش :

نظام اخلاقی کودکان دبستانی چه ویژگی هایی دارد؟


پاسخ :
کودکان دبستانی تقریبا به مسائل ارزشی که با اخلاقیات ارتباط دارد پی برده اند. کودک دبستانی می داند که دروغگویی کار بدی است و نباید دروغ بگوید. او می داند که تقلب کردن کار بدی است و نباید تقلب کند، و موارد زیاد دیگری از این قبیل که می تواند خوب یا بد بودن آنها را تشخیص دهد.
 
بسیاری از رفتارهایی که در زمرۂ اخلاقیات قرار می گیرند، در این دوره شروع به شکل گیری می کند. در دوره دبستان دختران و پسران به لحاظ تعلیمات و امور دینی وارد مرحله جدیدی می شوند. پسرها در پایان دوره دبستان یا ابتدای دوره راهنمایی به امور دینی رو می آورند، اما دخترها از کلاس سوم دبستان وارد این مقوله می شوند و ویژگی خاصی در نظام تربیتی آنها به وجود می آید. دخترها در کلاس سوم، در نه سالگی با امور دینی و انجام فرایض دینی و معنویات خودشان آشنا می شوند.
 
از طریق کتاب و توصیه آموزگاران، تحولاتی در زمینه اخلاقیات برای کودکان این سن رخ می دهد. بهترین وسیله در این رابطه، نظام آموزش و پرورش و بهترین ابزار کتابهای درسی آنهاست که از این طریق می توان آموزشهای لازم را ارائه داد. لازم است تمام آموزگاران به ارزشهایی که از طریق کتابهای درسی آموزش داده می شود آراسته باشند. نکته مهم دیگر هماهنگ بودن افراد در این زمینه است. یعنی آنچه به لحاظ دین و اخلاق گفته می شود، آنچه در مدرسه آموزش داده می شود، آنچه در خانه عمل می شود و آنچه کودک در اجتماع مشاهده می کند، اگر هماهنگ باشد، بهترین نوع تربیت اخلاقی است. اگر دوگانگی وتناقض و تضاد در این زمینه وجود داشته باشد، در نظام اخلاقی کودک مشکلاتی پیدا خواهد شد.
 
منبع: پاسخ به والدین، دکتر سیما فردوسی، تهران: انتشارات صابرین، چاپ سیزدهم، 1394.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.