يکشنبه، 17 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

همسر و فرزند حضرت علی‌ اکبر علیه السلام

پرسش :

حضرت علی‌ اکبر علیه السلام در روز عاشورای سال ۶۱ هجری، یعنی در زمان شهادت چند سال داشتند؟ و آیا در آن زمان همسر و فرزندی داشتند؟


پاسخ :
پاسخ از حجت‌ الاسلام مسعود عباسپور، استاد حوزه و دانشگاه:

در مورد سن حضرت علی‌ اکبر (علیه‌ السلام) در زمان شهادت، چند روایت عنوان شده است، در واقع تاریخ‌نویسان در این مورد اختلافاتی دارند. آن‌طور که در کتاب «اعلام الوری» نوشته شده، عده‌ای گفته‌اند آن حضرت در زمان شهادت ۱۸ ساله بودند و گروهی هم نقل کرده‌اند که ۱۹ سال داشتند. حتی عده‌ای نوشته‌اند در زمان شهادت ۲۵ ساله بودند و حتی همسر و فرزند هم داشتند، هرچند که در جلد ۴۵ کتاب «بحارالانوار» نوشته شده که ایشان در زمان شهادت فرزندی نداشتند.

به‌عنوان مثال در «کامل الزیارات» ابن‌قولویه، زیارتی روایت شده که در متن آن به‌طور روشن و واضح حضرت علی‌ اکبر (علیه‌ السلام) را صاحب زن و فرزند می‌داند. در بخشی از این زیارت که آن را امام معصوم (علیه‌ السلام) نقل کرده، می‌خوانیم:

«صلی الله علیک و علی عترتک و اهل‌بیتک؛ سلام خدا بر تو و عترت و اهل‌بیت تو باد.»

در بخش دیگری هم می‌خوانیم: «صلی الله علیک یا اباالحسن»

طبق این روایت، حضرت علی‌ اکبر (علیه‌ السلام) در زمان شهادت خود، زن و فرزند داشته و کنیه ایشان ابوالحسن بوده که نشان می‌دهد احتمالاً نام فرزند ایشان حسن بوده است.

در کتاب «کافی» هم روایتی در این باره نوشته شده که تصریح می‌کند حضرت علی‌ اکبر (علیه‌ السلام) در کربلا دارای همسر بوده است. همین روایت را شیخ کلینی در کتاب «النکاح» و باب «الرجل یتزوج ام ولد ابیه» نوشته است.

در «مقاتل الطالبیین» نوشته ابوالفرج اصفهانی هم می‌خوانیم که او درباره حضرت علی‌ اکبر (علیه‌ السلام) نوشته است که آن حضرت در دوران زندگی جدش، حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌ السلام) به دنیا آمد. طبق این روایت ایشان در عاشورای سال ۶۱ هجری حدود ۲۵ ساله بودند و همسر و فرزند هم داشتند.

منبع: تسنیم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.