جمعه، 12 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عدم کارآیی دعا و توسل در مواجهه با ویروس کرونا

پرسش :

کاشف الکل (که امروزه ما برای ضدعفونی کردن شدیداً به آن نیازمندیم) محمد بن زکریای رازی بود که یک انسان ملحد و بی دین بود و اعتقادی به خدا و مذهب و نبوت نداشت این فرد کافر توانست مشکل گشای ما باشد در حالی که از دعا و توسل کاری ساخته نیست.


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام دکتر عباس نیکزاد:
اولاً؛ شهید مطهری (رحمه الله) شواهد فراوانی را ارایه می‌کند که رازی سخت پایبند به توحید و معاد بوده و یک انسان مومن و ملتزم به احکام الهی است و در اثبات خدا و اعتقادات دینی کتاب هم نوشته است. بله نسبت های ناروایی را به ایشان داده اند و کتاب هایی هم به اسم ایشان نوشتند یا اسم کتاب‌های ایشان را عوض کردند به گونه‌ای که وانمود می‌شود که اعتقادی به دیانت ندارد. به اعتقاد شهید مطهری (رحمه الله) چون رازی تا حدودی طرز تفکر شیعه امامیه داشته همانند بسیاری از متفکران دیگر از سوی دشمنان شیعه متهم به کفر و زندقه شده است.
 
ثانیا؛ بر فرض که رازی یک شخص ملحد و بی دین باشد آیا نمی‌شود که یک کافر پیشرفت کند؟ آیا نمی‌شود در عرصه‌های مختلف موفق شود؟ مثلاً درعرصه ورزشی، درعرصه پزشکی، درعرصه کشاورزی و ... مگر خداوند راه پیشرفت را بر روی کافران بسته است و به تعبیر قرآن «کُلًّا نُمِدُّ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّکَ  وَمَا کَانَ عَطَاءُ رَبِّکَ مَحْظُورًا؛ هر یک از دو گروه دنیا طلب و آخرت خواه را [در این دنیا] از عطای پروردگارت یاری دهیم، و عطای پروردگارت [در این دنیا از کسی] ممنوع شدنی نیست.

به تعبیر دیگر سنت الهی این گونه است که هر کس در هر زمینه‌ای تلاش و کوشش کند در آن زمینه موفق می‌شود و اگر ما مسلمانان در بعضی از علوم و تکنولوژی از دیگران عقب تریم به خاطر تلاش آنها و کم کاری ماست در حالی که اسلام ما را تشویق به علم آموزی می‌کند. مگر پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) نفرمودند: «اطلبوا العلم ولو بالصین؛ طلب علم کن ولو در چین باشد!»

خلاصه این که پیشرفت آنها به خاطر تلاش آنهاست و این امر منافاتی با تاثیر دعا و توسل و توکل ندارد.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی بابل


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.