جمعه، 12 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

کرونا ثابت کرد که توسل به امامان فایده‌ای ندارد!

پرسش :

کرونا شاید اشعار به این دارد که باید دست از توسل و ... برداریم و شاهد اندیشه ناب توحیدی باشیم! باید به خدا پناه برده و از او استمداد کنیم. توسل به امامان و امام زادگان شیعه نه تنها شرک است؛ بلکه هیچ سودی هم ندارد و هیج بیماری را شفا نمی‌دهد!


پاسخ :
1. اگر توسل به امامان اهل‌بیت (علیهم ‌السلام) مفید نیست، استمداد از خداوند نیز بی‌فایده است؛ چرا که به دلالت آیات و نیز روایات از جمله حدیث ثقلین (که در جای خود بحث شده‌اند)، راه خدا و اولیائش از هم جدا نیست. بسیاری از شیعیان و حتی اهل تسنن در پاره‌ای از مشکلات خود به امامان و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) توسل جسته و به خواسته خود نائل شده‌اند. اگر کسی خواهان این است که قدرت شفادهندگی اهل‌بیت را که خداوند به آنان عطا کرده، ببیند کافی است به یکی از حرم‌های مطهر مشرف شده و پرونده‌های معتبری که در این باره در بخش اداری حرم ها نگهداری می‌شود بررسی کند.

2. کسی ادعاء نکرده که با زیارت و توسل به ائمه (علیهم‌السلام) هر مریضی حتما شفا می‌گیرد یا اصلاً مریض نمی‌شود؟! همان‌گونه که همه درخواست‌های ما از خدا نیز به اجابت نمی‌رسد!

بر این اساس؛ اولاً زیارت قبور اولیای الهی برای گرفتن فیض‌های معنوی، تازه کردن روح ایمان و احترام نهادن به پیامبر و پیشوابان دین است که احترام به آنان احترام به خدا است. ثانیاً دعا[1] و توسل[2] راه‌هایی است که خود خداوند در قرآن به ما تعلیم داده و انجام ان را دوست دارد؛ هرچند اجابت خواست های ما تنها به خواست و اراده خود خدا است و ممکن است اجابت آن را صلاح نداند.

پی‌نوشت‌ها:
[1]. «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ... »؛ مؤمن، 60.
[2]. «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا»؛ نساء، 64.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.