جمعه، 19 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

زلزله؛ بلای زمینی یا اتفاق طبیعی؟

پرسش :

آیا زلزله یک بلای زمینی است یا یک اتفاق طبیعی؟


پاسخ :
وقتی اسم زلزله به گوشمان می رسد تمام حواس ها به سمت آوارگی، مرگ و میر، آشفتگی زیاد و خراب شدن شهر می رود. از زلزله به عنوان یک بلا نه بلکه به عنوان یک واقعه زیست محیطی طبیعی، هر چند تلخ باید یاد کنیم. کمتر کسی است که وقتی اسم زلزله را می شنود و یا در صورت مواجه شدن با آن در کمال آرامش و خونسردی با عواقب آن برخورد می کند.

باید همیشه این نکته را به خاطر داشته باشیم که ما انسان ها، در کره خاکی مشغول به زندگی کردن هستیم. کره ی خاکی که در آن وجود اتفاق هایی مانند: طوفان، سیل، باد، رعد و برق، آتش فشان ها، زلزله و ... یک اتفاق بسیار طبیعی در روند آن محسوب می شود.

این انسان ها هستند که با وجود آگاهی و مطلع شدن از این اتفاق ها می توانند خطر های ناشی از این حوادث را به حداقل برسانند. البته که زمان وقوع بسیاری از این وقایع را نمی توان پیش بینی کرد بلکه فقط با وجود ساخت و ساز های ایمن و اندیشیدن تدابیر درست می توان از  پیامد های ناگوار آن جلوگیری کرد و میزان مرگ و میر انسان ها و خرابی محیط را به حداقل رساند.
 
فراموش نکنید که زلزله یک اتفاق غیر قابل پیش بینی است و در صورت بروز آن اگر موارد ایمنی به درستی رعایت نشود می تواند خطرات و عواقب جبران ناپذیری جدی را به همراه داشته باشد.
 

تعریف زلزله و علت وقوع آن

به لرزش های ناگهانی پوسته جامد زمین، زلزله یا زمین لرزه می گویند. دلیل اصلی وقوع آن را می توان افزایش فشار بیش از حد داخل سنگها و طبقات درونی زمین دانست. وقتی که سنگ ها شروع به شکسته شدن می کنند باعث آزاد شدن انرژی زیادی می شوند. به طوری که ابتدا ممکن است باعث ایجاد یکسری لرزه‌های خفیف و کوچک در سنگ ها شود که به آن ها پیش لرزه گفته می شود. بعد از اینکه فشار درونی بر مقاومت سنگ ها غلبه کرد انرژی نهفته آزاد می گردد و زمین لرزه اصلی رخ می دهد. بعد از وقوع زلزله امکان پس لرزه هم با فاصله زمانی چند دقیقه وجود دارد. که به میزان وقوع زلزله، مهم می باشد. اما اینکه چه زمانی این اتفاق رخ می دهد به درستی معلوم نیست! و تا کنون روشی برای مطلع شدن از زمان دقیق زلزله مشخص نشده است. در کل می توان گفت زمان وقوع زلزله اصلا مشخص نیست و در هر لحظه امکان رخ دادن آن وجود دارد.

منبع: شابش



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.