يکشنبه، 4 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

چگونه خواندن نماز عیدین

پرسش :

نماز عیدین چگونه خوانده می شود؟(1)


پاسخ :
1. دو رکعت است: در رکعت اول، بعداز خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید و بعداز هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعداز قنوت پنجم تکبیر بگوید و به رکوع رود و دو سجده به جا آورد و برخیزد. در رکعت دوم، بعداز خواندن حمد و سوره، چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهد و سلام نماز را بخواند. اگر نماز عید فطر و قربان به جماعت خوانده شود، باید بعداز آن دو خطبه بخوانند؛ هرچند در زمان غیبت ترک این دوخطبه جایز است (مشهور).

2. نماز عید فطر و قربان دو رکعت است: در رکعت اول، بعداز خواندن حمد و سوره، سه تکبیر غیر از تکبیره الاحرام و تکبیر رکوع بگوید و بعد رکوع و دو سجده انجام دهد. در رکعت دوم، بعداز خواندن حمد و سوره، به گفتن سه تکبیر غیر از  تکبیر رکوع اکتفا نماید؛ لذا، تعداد قنوت ها در رکعت اول دوتا و در رکعت دوم هم دوتا خواهد بود و بعداز انجام دو سجده در رکعت دوم، تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و اگر نماز عید فطر و قربان به جماعت خوانده شود، باید بعداز آن دو خطبه خوانده شود و بین دو خطبه هم خطیب باید کمی بنشیند و در زمان غیبت خواندن این دوخطبه بنابر احتیاط لازم، واجب می باشد(2)(آیت الله سیستانی).
 
پی نوشت:
1- توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص825، مسأله 1519؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 1527؛ عروة الوثقی، کتاب الصلوة، فصل فی الصلوات المرغبات، فصل فی صلاة العیدین، بالای مسأله 1.
2- بهتر است نمازگزار در رکعت اول بعد از تکبیرهالاحرام وخواندن حمد و سوره پنج تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر، یک قنوت بخواند و بعداز تکبیر پنجم، بدون خواندن قنوت، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و دو سجده به جا آورد و برخیزد. در رکعت دوم، بهتر است چهار تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند و بعداز تکبیر چهارم، بدون خواندن قنوت، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع، دو سجده انجام دهد و تشهّد خوانده و نماز را سلام دهد. بر این اساس، تعداد تکبیرها غیر از تکبیرهالاحرام و تکبیر رکوع، در رکعت اول پنج و در رکعت دوم، چهار تکبیر است و تعداد قنوت ها در رکعت اول، چهار و در رکعت دوم، سه قنوت می باشد (سیستانی).

​​​​​​​منبع: احکام فطریه و نماز عیدین، اداره پاسخگویی به سوالات آستان قدس رضوی، نشر قدس رضوی، 1392.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.