يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شناخت عدالت خداوند

پرسش :

از کجا بفهمیم که خدا واقعاً عادل است؟


پاسخ :
با مطالعه‌ی کوتاهی در جهان آفرینش و نگاهی گذرا احکام اسلامی و تأمل مختصری در حسابرسی خدا در قیامت، خیلی خوب برایمان روشن می‌شود که خدا واقعاً عادل است.

جهانی که او آفریده، جهانی زیبا و قانون مند است که هر چیزی در جای خود قرار گرفته است و همه مخلوقاتش حساب شده و دقیق به وجود آمده‌اند. خدا در آفرینش هر موجودی به قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها، نیازها و توانایی‌های آن موجود توجه کرده و خیلی خوب و عادلانه آنها را آفریده است؛ به عنوان مثال، به زرافه که به خوردن برگ درخت‌ها نیاز دارد، گردن دراز داده و به فیل که سر بزرگ و سنگینی دارد، گردن خیلی کوتاه بخشیده است. به حیوان‌های گوشت‌خوار پنجه‌های مناسب برای شکار و به حیوان‌های علف خوار دندان‌های مناسب برای نشخوار داده است.

احکام دین او هم بسیار عادلانه است؛ به عنوان نمونه، روزه خواری غیر عمدی را گناه نشمرده، رفتارهای بد خردسالان را جرم حساب نکرده و برای قضا شدن نماز در زمان بیهوشی و فراموشی کیفر و مجازات مقرر نکرده است.

خدا در قیامت هم با مردم - حتی بدترین مجرمان - عادلانه رفتار خواهد کرد گناه کسی را در حساب دیگری قرار نخواهد داد و یک گناه را ده تا حساب نخواهد کرد و به کوچک ترین کارهای خوب بنده‌هایش پاداش خواهد داد.

از همه ی این مسائل مطرح شده می‌فهمیم که خدا عادل و بلکه عادل‌ترین عادلان است.

​​​​​​​منبع: هفتاد پرسش و پاسخ درباره‌ خدا، غلامرضا حیدری ابهری، تهران: انتشارات قدیانی، چاپ دوم، 1392.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.