چهارشنبه، 25 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فرق گناهان کبیره با گنا‌هان صغیره

پرسش :

فرق گناه‌های کبیره با گناه‌های صغیره چیست؟


پاسخ :
الف) هر گناهی - چه گناه کبیره (بزرگ) و چه گناه صغیره (کوچک) - چون مخالفت با خداست، بزرگ و خطرناک است. اگر چه گناه‌های کبیره زشت‌تر، بدتر و خطرناک‌تر از گناه‌های صغیره‌اند، اما به معنی بی‌اهمیت بودن آنها نیست. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «هیچ گناهی را خُرد مشمار.» (1) امام علی (علیه السلام) فرمود: «بدترین گناه، گناهی است که مرتکبش آن را کوچک بشمارد.» (2)
 
ب) امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «گناه‌های کوچک راه گناه‌های بزرگ هستند و کسی که از خدا در کم ترس نداشته باشد، در زیاد هم از او نمی‌ترسد.» (3) منظور امام رضا (علیه السلام) این است که با انجام گناه‌های کوچک نافرمانی از خدا برای انسان عادی می‌شود و کم کم او به گناه‌های بزرگ هم دست می‌یازد. از این نظر، گناه‌های کوچک بسیار خطرناکند.
 
پ) آن چنان که در روایات اهل بیت (علیهم السلام) آمده است، اگر خدا برای گناهی آتش جهنم را وعده داده باشد، آن گناه کبیره است و اگر چنین وعده‌ای نداده باشد، آن گناه صغیره است. (4)
 
ت) البته اگر کسی بر گناه صغیره‌ای اصرار بورزد و آن را پی در پی تکرار کند، آن گناه صغیره، گناه کبیره محسوب خواهد شد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «هیچ گناهی با تکرار صغیره نیست.» (5)
 
ث) براساس آیه‌ی 31 سوره‌ی نساء، هر کس از گناه‌های کبیره دوری کند، خدا گناه‌های صغیره و کوچک او را خواهد بخشید.
 
پی‌نوشت‌ها:
1. میزان ‌الحکمه، حدیث 6588.
2. نهج‌ البلاغه، حکمت 477.
3. میزان‌ الحکمه، حدیث 6595.
4. تفسیر نمونه، ج 3، ص 454.
5. همان، ص 456.
 
منبع: هفتاد و شش پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار، غلامرضا حیدری ابهری، انتشارات قدیانی، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.