پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

زمان کشیدن بخیه ها بعد از جراحی شکستگی استخوان بازو

پرسش :

من بازوی دست راستم شکسته و برای آن پلاتین گذاشته اند. پس از یک هفته دکتر گفت که اتل رو برداریم و گچ از مچ تا بازو بگیریم. من که دستم پلاتین داره و استخوان بی حرکته با این حال چرا باید دوباره دستم را گچ بگیرم. بخیه ها رو بعد از چه مدتی باید برداشت؟ آیا زیر گچ احتمال عفونت بخیه وجود داره؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
بعد از درمان جراحی شکستگی استخوان بازو و فیکساسیون قطعات شکسته شده با پیچ و پلاک کل اندام فوقانی تا حدود چند روز در آتل گذاشته میشود. هدف از این آتل بیحرکت کردن مفاصل اندام فوقانی و به تبع آن بیحرکت شدن عضلات و پوست است. این بیحرکتی به کاهش درد و التیام زخم جراحی کمک میکند. چند روز پس از جراحی بیمار باید مفاصل شانه و آرنج خود را حرکت دهد. هدف از این کار ممانعت از چسبیده شدن عضلات به هم و به استخوان ها است. در صورت چسبیدن این بافت ها به یکدیگر محدودیت حرکتی در مفصل ایحاد میشود.

بنابراین اگر درمان یک شکستگی بازو به توسط عمل جراحی صورت گرفته است نیازی به گچ گیری نیست. گچ گیری موجب بیحرکتی مفاصل و بدنبال آن افزایش احتمال خشکی مفصلی میشود. بجای گچ گیری بیمار تشویق میشود تا تحت نظر پزشک معالج و یا فیزیوتراپ حرکات نرمشی خاصی را انجام دهد تا قابلیت انعطاف مفصلی را هرچه زودتر به وضعیت قبل از جراحی برگرداند.

بخیه های جراحی معمولا بعد از ۳-۲ هفته خارج میشوند.

مسلما خطر عفونت زیر گچ وجود دارد. در صورتیکه روی زخمی پوشیده شود مراقبت از آن بسیار مشکل شده و همین موضوع میتواند موجب افزایش احتمال عفونت زخم جراحی شود. حتی در مواردی که بعد از جراحی اندام بیمار در آتل قرار داده شده است این آتل باید بطور روزانه خارج شده و زخم وارسی و پانسمان آن تعویض گردد.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.