پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت صاف نشدن دست پس از شکستگی آرنج

پرسش :

پس از انجام عمل جراحی شکستگی آرنج و انجام ۵۰ جلسه فیزیوتراپی متاسفانه در حرکت دستم محدودیت حرکتی بوجود آمده است. تا حدود ۹۰ درجه یا کمی بیشتر دستم را می توانم خم بکنم و برای صاف کردن دستم چندین درجه مانده تا به طور کامل صاف شود. حدود ۷ ماه از عمل جراحی می گذرد و هنوز در قسمتی که عمل شده تورم وجود دارد. آیا ممکن است با انجام عمل جراحی مجدد محدودیت حرکتی کمتر شود و دست به طور کامل صاف شود؟ تورم دست تا کی باقی می ماند؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
مقدار دامنه حرکتی که بعد از شکستگی آرنج و درمان آن بدست میاید بسته به عوامل مختلفی دارد که مهمترین آنها شدت شکستگی و نوع درمان انجام شده و انجام صحیح حرکات و نرمش های بعد از درمان است.

هر چه شدت شکستگی و جابجایی قطعات شکسته شده بیشتر باشد احتمال کسب مجدد دامنه حرکتی قبل از شکستگی کمتر است و در صورتیکه نرمش های لازم بعد از درمان شکستگی به درستی انجام نشوند حرکات آرنج به حد طبیعی خود نمیرسد. جرکات نرمشی موجب میشوند تا رباط های اطراف مفصل تحت کشش قرار گرفته و احتمال چسبندگی تاندون ها، رباط ها، عضلات و استخوان ها به یکدیگر کاهش یابد. بدون انجام درست این حرکات نمیتوان انتظار داشت تا حرکات مفصل آرنج به حد قبل از شکستگی حتی نزدیک شود.

گاهی اوقات به علت شدت و وسعت شکستگی، دامنه حرکتی هیچگاه به حد قبل از شکستگی نمیرسد و محدودیت حرکتی بوجود میاید. بعضی انواع محدودیت حرکتی در آرنج مثلا اگر به علت چسبندگی بافت نرم یا به علت گیر کردن استخوان ها به هم باشد ممکن است با عمل جراحی بهتر شود ولی عمل دوم حتی اگر کمکی به بیمار بکند، دامنه حرکتی را کاملا به وضعیت قبل از شکستگی نمیرساند.

تورم آرنج هم بسته به اینست که به چه علت بوجود آمده است. اگر استخوان های آرنج در وضعیت درستی نباشند تورم برای همیشه باقی میماند و اگر جااندازی شکستگی به درستی انجام شده باشد بسته به شدت شکستگی اولیه، سه ماه تا یکسال طول میکشد تا تورم بتدریج کاهش یابد.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.