پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محدودیت حرکتی به علت استخوان اضافه بعد از شکستگی مفصل آرنج

پرسش :

من در سال قبل در تصادفی شدید از هر دو دست و پا و فک دچار شکستگی شدم از جمله خرد شدگی آرنج از ۵ نقطه و الان با پر شدن استخوان، پس از ۱۰ ماه از عمل، دچار محدودیت شدید حرکتی هستم و تقریبا دستم در ۱۱۰ درجه ثابت مانده. ضمن اینکه بنظر می آید آرنجم در سمت انگشت کوچکم کمی از حالت عادی بازتر بوده و شاید می بایست برای جمع شدن کامل آن هنگام عمل یک پیچ عرضی زده می شد. در اطراف آرنح من استخوان های زیادی درست شده است. امکان بهبودی بعد از خارج کردن استخوان ها چقدر است و چه داروهایی باید مصرف شوند.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
محدودیت حرکتی از عوارض شایع شکستگی های مفصل آرنج بخصوص شکستگی های خرد شده آن است. عواملی که موجب بدست آوردن دامنه حرکتی خوب بعد از درمان شکستگی آرنج میشوند عبارتند از :

- تعداد کم قطعات شکسته شده
- جابجایی کم شکستگی
- جااندازی مناسب قطعات شکسته شده
- فیکس کردن خوب قطعات شکسته شده با پیچ و پلاک
- همکاری بیمار در انجام حرکات نرمشی بعد از انجام عمل جراحی

از دیگر عوارض شکستگی های آرنج ایجاد استخوان اضافی در اطراف مفصل است. این استخوان ها در صورتی که بزرگ و زیاد باشند میتوانند موجب محدود شدن حرکات مفصل شوند. پزشک پس از جراحی، برای کاهش احتمال بروز این عارضه معمولا از داروی ایندومتاسین استفاده میکند. بیمار این دارو را بمدت چند هفته پس از جراحی مصرف میکند تا احتمال ایجاد استخوان اضافه کم شود.

در صورت بروز این عارضه و در صورتی که وجود استخوان های اضافه موجب محدود شدن حرکات آرنج شوند ممکن است خروج آنها موجب بهبود محدودیت حرکتی شود. در این صورت پس از گذشت مدتی از ایجاد استخوان های اضافه میتوان آنها را با عمل جراحی از اطراف آرنج خارج کرد. البته دارو تاثیری در درمان استخوان های اضافه ندارد.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.