شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عوارض دیر گچ گرفتن شکستگی دست

پرسش :

من بعد از ۱۰ روز که دستم شکسته بود گچ گرفتم آیا دیر گچ گرفتن برای من مشکلی به وجود میاورد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
شکستگی استخوان در اولین فرصت باید درمان شود. بعضی شکستگی ها باید به فوریت درمان شوند و تاخیر در درمان آنها میتواند موجب بروز عوارض جبران ناپذیر گردد. بطور مثال چند ساعت تاخیر در درمان شکستگی های گردن استخوان ران میتواند موجب افزایش احتمال سیاه شدن سر استخوان شود.

درمان شکستگی های باز باید به فوریت انجام شود چون تاخیر در درمان میتواند احتمال بروز عفونت را افزایش دهد. وقتی همراه با شکستگی، عروق اندام آسیب میبینند تاخیر درمان حتی به اندازه چند دقیقه و چند ساعت سرنوشت ساز است. وقتی اعصاب نزدیک یک استخوان شکسته شده آسیب دیده و تحت فشار قرار میگیرند این فشار باید به فوریت رفع شود وگرنه عصب آسیب دائمی و غیرقابل برگشت میبیند.

حتی وقتی در یک شکستگی ساده آنقدر دیر به پزشک مراجعه میکنیم که شکستگی شروع به جوش خوردن میکند جااندازی آن شکستگی برای پزشک بسیار مشکل میشود.

در دست هم بسته به محل شکستگی و وجود یا عدم وجود آسیب های همراه درمان دیرهنگام میتواند مشکلاتی را بوجود آورد. البته اگر درمان شکستگی دست با استفاده از گچ صورت گرفته است به نظر نمیرسد این تاخیر ده روزه تاثیر زیادی بر سرنوشت شکستگی داشته باشد. با این حال در این موارد پزشک معالج جااندازی شکستگی را بررسی میکند و شکستگی را تحت نظر میگیرد تا چنانچه تاخیر در درمان مشکلی را برای بیمار ایجاد کرده باشد به فورت تشخیص داده شده و در صورت امکان درمان شود.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط